פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, התראיין הבוקר (חמישי) לגל"צ, ביקר בחריפות את התנהלות הממשלה במשבר הקורונה וטען כי ההחלטה להאריך את הסגר בשבוע נוסף היא טעות. "היום היה צריך לאפשר לעסקים הקטנים להיפתח ולשדה התעופה להיפתח, זה לא הגיוני שלא נלמד שום לקח. זה פשוט נורא ואיום, איך אפשר לנצח ככה מגפה? צריך למצוא פתרון לציבור ולא לצאת בהצהרות שאי אפשר לעמוד בהן".

קורונה - המשטרה סגרה בית כנסת בבני ברק. צילום: דוברות המשטרה

"פתחתי הבוקר את הרדיו ושמעתי דיווח שחולי הוא בריאות. הממשלה חולה ואומרים לנו שזה דבר בריא", קבל לוין. "הציבור הישראלי מבולבל והוא רוצה ודאות, ואומרים לנו שאין ברירה. בוודאי שיש ברירה - היום היה צריך לאפשר לעסקים הקטנים להיפתח ולשדה התעופה להיפתח. היה צריך לומר מה הולך להיות בשבוע הבא, זה לא הגיוני שלא נלמד שום לקח. זה פשוט נורא ואיום, כך לא מנהלים מגפה". הוא הוסיף: "בוודאי שחוששים מאוד משמחת תורה, במקום שיעבדו עם הקהילות המקומיות ושהציבור ידע מה יהיה, הכל בלאגן. איך אפשר לנצח ככה מגפה?".

"אנחנו לא מסתכלים בכלל על הנתונים הנכונים, אנחנו לא מתמודדים רק עם נגיף הקורונה, אלא גם עם משבר הקורונה", הדגיש. "אנחנו צריכים לבדוק מה המצב הכלכלי של האזרחים ומה רמת האמון של הציבור במקבלי ההחלטות. האם ההחלטה שהתקבלה הלילה והצורה שבה התקבלה מגבירה את רמת האמון? זו השאלה שצריך לשאול. אצלנו מערבבים בדיקות קליניות עם בדיקות סקר ואנחנו לא מבינים את תמונת המצב האמיתית". הוא אף הוסיף כי "ההתמכרות היומיומית למספר המאובחנים היומי נוראית, היא לא משקפת את המצב. אנחנו לא יודעים היום כמה חולים עם מחלה קלינית באמת יש היום, כי לא מראים לנו". 

לפי נתוני משרד החינוך, מחצית מהתלמידים החולים הם מהציבור החרדי.
"ברור שהסיכוי הגדול ביותר הוא באוכלוסיות שחיות יחד, בישיבות סגורות, ואי אפשר להסתכל על הכל כמקשה אחת. זה ברור שצריך לפתוח את גני הילדים, לא רק בגלל שהסיכון נמוך יותר, אלא בעיקר בגלל שמי שיש לו ילדים קטנים יודע שאי אפשר להמשיך את החיים הרגילים בלי מסגרת לילדים".

"צריך להיות מחוברים לצרכים של עם ישראל ולתת להם מענה", המשיך. "אי אפשר להחזיק בחנק לא מוצדק. אם להסתפר זה צורך חיוני - אז זה צורך חיוני להרבה אנשים, ולכן צריך למצוא פתרון לציבור ולא לצאת בהצהרות שאי אפשר לעמוד בהן. הציבור לא מבין שהנגיף מסוכן ביותר, אנחנו נראה מאות רבות של מתים בשבועות הקרובים, המצב קשה מאוד וגם במערכת הבריאות".