נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון התראיין הבוקר (חמישי) לגל"צ וקרא לממשלה לפתוח את העסקים הקטנים במשק באופן מיידי ולהעביר  תקציב ל-2021. הוא אף הציע תוכנית לשינוי מתווה החל"ת וסיפר כי היא כבר נמצאת על שולחן הדיונים לקראת היציאה מהסגר ותאפשר חזרה גמישה לעבודה תוך הקלה על המעסיק. 

סגר קורונה - המשטרה סגרה בית עסק פיראטי פתוח, שהפר את תקנות הסגר. צילום: דוברות המשטרה

"צריך לפתוח את העסקים הקטנים במהירות האפשרית", הדגיש הנגיד בפתח דבריו. "כל עוד התחלואה שם לא גבוהה ואפשר להפעיל אכיפה והרתעה, צריך להתכוונן למתכונת של הסגר הראשון ולאפשר לעסקים האלו לפעול".

בהמשך ציין הנגיד כי אחת הבעיות הבוערות במדינה היא העובדה שטרם אושר תקציב ל-2021. "אי העברת התקציב מוסיף מימד מיותר של אי ודאות למשבר", קבע. "אי אפשר תקציב המשכי ל-2021, הוא מרסן מדי. חיוני להעביר בהקדם האפשרי תקציב שידע להתאים את הכלים לאתגרים שעל הפרק ובראשה הקורונה". 

"ברגע שיש תקציב, הוא פלטפורמה שיוצרת ודאות, מתניעה את המשרדים ואת הגורמים שעובדים מולם ובעיקר מאפשרים לתכנן לטווח ארוך, כי כיום אנו מתנהלים כמו מכונית שנוסעת בור אחרי בור", הסביר. "גם השווקים בעולם מסתכלים עלינו ועל ההתנהלות שלנו וחשוב שיראו שאנו מנהלים את התקציב בצורה מוסדרת". 

בסיכום דברין התייחס הנגיד למודל החל"ת הישראלי, עליו נמתחה ביקורת רבה בטענה שאינו מעודד מספיק את העובדים לחזור לעבודתם, ואינו תומך די במעסיקים שמעוניינים לקלוט עובדים בחזרה. "כשנצא מהסגר, חייבים לייצר מנגנון לחזרה גמישה מהחל"ת - למשל לתת למישהו לחזור לחצי משרה ולקבל חצי דמי אבטלה", אמר. "זה יאפשר לקבל את העובד בעלות יותר זולה, וייתן תמריץ לא להישאר בחל"ת". 

הוא אף הסביר כי "מודל החל"ת היה נכון עבור ישראל באותה נקודת כניסה לסגר, כי אז הוא אפשר להוציא עובדים לחל"ת באופן מיידי ולאפשר להם משכורת. היה לנו מנגנון מובנה לזה, אבל מנגד אין לנו את המנגנונים שיש בגרמניה בכל הנושא של פיקוח". לדבריו, "כבר הצענו את המתווה הגמיש מספר פעמים למקבלי ההחלטות, הוא יושב בדיונים וכשנצא מהסגר נוכל להחיל אותו".

הנגיד התייחס גם לרשת הביטחון הכלכלית לעסקים ובפרט לנדבך שעוסק בשימור עובדים. "זהו מנגנון חשוב וצריך לטייב אותו. כרגע התמריץ ניתן לחודש וחצי ואני מקווה שיאריכו ל3-4 חודשים, כדי שלמעסיקים יהיה תמריץ להשאיר את העובדים". הוא סיכם כי "ההצעות האלו, אם הן יתקבלו וייושמו - יחד עם מערכת החל"ת הקיימת יאפשרו לשוק העבודה לחזור לעצמו". 

כשנשאל על התנהלות הממשלה סירב להתייחס באופן ישיר ורק אמר כי "בסופו של דבר היו פה בעיקר בסבב האחרון דעות שונות, אנחנו לאורך כל הדרך הבאנו את השיקול הכלכלי. התהליך היה יכול להיות יותר מוסדר, זה לא היה תהליך שנעשה כמו בחדר ניתוח, אבל שני הנושאים האלו של הבריאות והכלכלה כל הזמן מתנגשים".