מנכ"ל משרד הבריאות הפרופסור חזי לוי וראשת שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, קיימו היום (חמישי) תדרוך בנושא נגיף הקורונה, לאור הירידה המשמעותית במספר הנדבקים בעקבות הטלת הסגר. הפרופ' ביקש להרגיע את הציבור ואמר כי "מערכת הבריאות לא קורסת. אני מבין שהציבור מבולבל, עייף ואיבד אמון, אך יש להימנע מהתקהלויות - מכל סוג - ללא קשר לשיוך פוליטי".

סרטון שמפרסם דובר צה"ל להגברת המודעות לנגיף הקורונה

בפתח דבריו אמר הפרופ', כי "אנחנו נמצאים בצומת. זה לא סוד שתחלואה עלתה, הגענו ל-15 אחוז חיוביים בבדיקות ובמגזרים מסוימים אף ליותר. המצב הביא לעומס רב על מערכת האשפוז והקהילה. מדי יום למעלה מ-6,000 מאומתים או חולים שהטילו עומס רב על הקהילה במעקב. בבתי החולים יש למעלה מ-1600 חולים מאושפזים מדי יום ועוד רבים בגריאטרי כשמתוכם חולים קשים ומונשמים רבים. כל זה כשאנחנו בפתחו של החורף שעלול להביא לתחלואה גבוהה ושפעת".

לטענתו, "היה צורך לעשות מעשה ולנסות לבלום את התחלואה הזאת. ניסינו בדרכים רבות לעשות זאת עם תחילת הגל הנוכחי. לעשות סגרים דיפרנציאליים ביישובים עם תחלואה גבוהה. תוכנית רמזור בעבודה מאומצת של פרופ' גמזו. לא הצלחנו לבלום את התחלואה. לכן הוטלו המגבלות שאנו עדים להן היום".

"ככל שנאשפז יותר חולים נוריד אפשרויות לחולי שאינם חולי קורונה להשתמש בשירותי המערכת, לכן צריך להוריד את התחלואה בקורונה ולקטוע את שרשרת ההדבקה", אמר לוי והוסיף: "גם זה יעשה אם נוריד את מספר החולים. אין דרך לקטוע שרשראות הדבקה".

לאחר מכן אמר הפרופ' כי "סיימנו לסכם עתה סקר סרולוגי שעשינו על 25,000 נבדקים. רק ספרד עשתה סקר גדול יותר. עשינו סקר דומה בבני ברק. הסקר הראה שבממוצע בקרב 3.8 אחוז מהאוכלוסיה יש נוגדנים לקורונה".

לאחר מכן נשאה דברים ראשת שירותי בריאות הציבור, ד"ר אלרעי-פרייס. לדבריה, היציאה מהסגר שהוטל על ישראל תהיה הדרגתית בהרבה יותר בפעם הנוכחית."אני מקווה שכולנו, הן הציבור והן הפוליטיקאים, למדנו מחודש ספטמבר שאנחנו חייבים להשתמש בכלי של אזור מוגבל בתבונה, אחרת לא נוכל להוריד את שיעורי התחלואה באופן רציני".

באשר לתוכנית הרמזור אמרה, כי היציאה ממנה "תתבסס על שמונה שלבים" והוסיפה כי "לפחות בשלושת הראשונים לא יופעל הרמזור". בנוסף הסבירה,  כי אין אפשרות לצאת מתוכנית הרמזור לפני שתירשם ירידה בשיעורי התחלואה בנגיף: "נתייחס לכל המדינה כמו אזור אדום בשלבים הראשונים". 

נתוני היממה האחרונה מצביעים על כך שאחוז הבדיקות החיוביות לנגיף הקורונה הוא הנמוך ביותר שנמדד מזה לפחות שבועיים: מהנתונים שפורסמו הבוקר עולה כי 4,117 מקרי קורונה מאומתים אותרו אתמול מתוך 48,000 בדיקות - שיעור התוצאות החיוביות הוא 9.6% בלבד. 

בכך עלה מניין המקרים בישראל ל-282,872 בני אדם בסך הכול, בתוכם 61,049 חולים פעילים. 847 חולים במצב קשה ו-236 מונשמים. מניין הנפטרים עלה ל-1,824.

הירידה באחוז הבדיקות החיוביות נמשכת כבר כמה ימים ובמשרד הבריאות הסבירו אתמול: "בימים האחרונים מסתמנת ירידה בשיעור הארצי של אחוז הבדיקות החיוביות לקורונה. עם זאת, הערך הנוכחי - קרוב ל-10% - עודנו גבוה מאוד ומעיד על היקף תחלואה רחב בהרבה מזה המאותר בפועל".