פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל אודות הנתונים האופטימיים על הירידה בתחלואה מאז הטלת הסגר הכללי בישראל.

פעולות המשטרה לאכיפת תקנות הסגר. צילום: דוברות המשטרה

מצבנו?
"אפשר לומר שאנחנו אופטימיים. אנחנו רואים מגמות שיפור מאוד משמעותיות בתחלואה, אנחנו כבר יורידם ל-3,500 מאומתים ליום בממוצע שבועי".

היה פחות מ-3,000 אתמול.
"אנחנו תמיד מסתכלים בממוצע שבועי".

ביומי לפחות.
"יותר אמין להסתכל בממוצע שבועי. אבל מעבר לבדיקות, המדדים היותר אמינים של חולים קשים חדשים - גם הם בתהליך של ירידה. גם מספר החולים קשה בבתי חולים מתחיל במגמת ירידה, המודלים שלנו מצביעים על זה שלקראת סוף השבוע נהיה פחות מ-800 חולים קשים בבתי החולים, ואפילו כבר רואים ירידה קלה. זה תמיד בא בעיכוב אבל רואים ירידה קלה בקצב התמותה".

אתה מדבר בשבחי הסגר?
"תראה, מה זה בשבחי הסגר? אני מדבר".

יש סגר בעולם שלא יגמור את התחלואה? לא זו החוכמה, איך המצב אצל החרדים?
"בדיוק רציתי להגיד שאנחנו לראשונה, לקראת סוף השבוע הזה, רואים גם, נאמר בזהירות בגלל כל החגים והשפעת, שמחת תורה, לא יודעים, אבל רואים שגם במגזר החרדי נבלמה העלייה שראינו, ואנחנו רואים אפילו ירידה באחוז הבדיקות החיוביות שם. יש לומר שלנפש כמות הבדיקות שמבצעים במגזר החרדי מאוד גבוהה, בודקים בכול יום פחות או יותר אחוז אחד מהאוכלוסייה שזה יותר משאר המגזרים. יש לנו כיסוי טוב של התחלואה לכן ההערכות אופטימיות שגם שם במגמת ירידה".

אם שמחת תורה זה ברוך, מתי נדע?
"אני מאמין שלקראת סוף השבוע. בהקשר של הסגר, ברור שסגר עובד וזה לא מפתיע".

היה אפשר סגר חלקי?
"אני חושב שהשאלה היא איך הגענו למצב הזה. אם צריך להצביע על שגיאה אחת שנעשתה פה, זה הניהול שהיה בעצם לפי סף הספיגה של מערכת הבריאות. כשאתה מגדיר ניהול לפי סף הספיגה, אתה תגיע בסופו של דבר לסף הספיגה ולא תעשה צעדים משמעותיים לפני זה. אכן הגענו ולזה יש שני מחירים. האחד, הגעה לסף הזה שילמנו מחיר כבד בנפש בהרבה חולים קשים ותמותה".

המדינה הכי אדומה.
"הדבר המשמעותי הנוסף הוא המחיר השני וזה המחיר הכבד שאנשים עוד לא מספיק מבינים, ביציאה. כשאתה מגיע לרמות תחלואה כאלה, ואנחנו צריכים להגיע למספרים נמוכים, בשיא הגל הראשון היינו ב-500 מאומתים ליום, לוקח זמן להוריד את התחלואה. זה ייקח שבועות ארוכים, יכול להיות אפילו חודשים, הכול תלוי כשיתחילו לבצע הקלות, מה תהיה ההשפעה שלהן. לכן זה מחיר גבוה מאוד שמשלמים כשמגיעים לרמות כאלה של תחלואה, כשבעיני אחת הסיבות שבסופו של דבר ביצענו הגבלות רק כשהגענו לאוות סף הספיגה שהגדרנו".