מוקד המידע והשירות של ההסתדרות הלאומית הוא אחד המוקדים המטפלים לאורך כל משבר הקורונה בפניות עובדים בנוגע לנושאים הקשורים לעולם העבודה. מתחילת המשבר טיפלו רכזי המידע במוקד ביותר מ־24 אלף פניות של עובדים, שקיבלו מענה מקצועי. מתחילת הסגר השני התקבלו כ־2,000 פניות. 

סגר קורונה - המשטרה הציבה מחסומים באזור תל אביב

מספר הפניות הממוצע בחודש למוקד ההסתדרות הלאומית לבדו עומד על 3,441, כשהצצה לאופי הפניות והפונים היא מעין ברומטר נוסף למצב הקשה וחסר התקדים שאליו נקלע שוק העבודה בעקבות משבר הקורונה.

הנושאים שעליהם שואלים הפונים הם בראש ובראשונה בירור זכויות במקרה של סיום העסקה. במקום השני - נושאים של הרעת תנאים במקום העבודה, ורק במקום השלישי נושאים הקשורים לחל"ת ולבידוד ולהפרשות פנסיוניות. בעלי משפחות נמצאים באחוז הגבוה ביותר של הפונים, כשבני 20־40 מהווים את שכבת הגילאים הבולט ביותר בקרב הפונים. 

אנשי ההסתדרות הלאומית סיפקו ל"מעריב" הצצה גם לסיפורים שמאחורי המספרים, כשמה שמיועד להיות מוקד סיוע במיצוי זכויות סוציאליות הופך בה בעת למוקד סיוע ותמיכה נפשית. עוד ועוד עובדים מתקשרים ופשוט שופכים את הלב ומספרים על מצוקתם. "העובדים מיואשים מהמצב ומדברים על סיר הלחץ שהם נתונים בו, כשהם מרגישים כי המדינה לא רואה אותם", אומרת עדי בן דוב, סמנכ"לית מרכז המידע והשירות.

"בגל הקודם ראינו שאלות ובירורים. עכשיו העובדים פשוט במצוקה. רכזי המידע וזכויות העובדים הפכו לחצי פסיכולוגים בעל כורחם, בנוסף לסיוע שלהם מול המעסיקים במוסדות השונים. אנשים מתקשרים ומספרים על ייאושם. העובד נמצא בסיר לחץ מאוד גדול - ילדים שנמצאים בבית, היעדר פרנסה או צמצום משמעותי שלה. תוך כדי העבודה, במיוחד אם היא מהבית, הם גם מתפעלים את הילדים ומסייעים בלמידה בזום".

מוקד המידע והשירות של ההסתדרות הלאומית (צילום: קובי דהן, דוברות ההסתדרות הלאומית)
מוקד המידע והשירות של ההסתדרות הלאומית (צילום: קובי דהן, דוברות ההסתדרות הלאומית)

במקביל, מתפעלת ההסתדרות הלאומית את מרכז "גאות", המטפל בשגרה בהטרדות מיניות, אלימות במשפחה והתעמרות במקום העבודה. שם מעדכנים כי מספר הפניות בנוגע לאלימות בתוך המשפחה עלה בלא פחות מפי ארבעה בסגר הנוכחי לעומת אשתקד, כשהסגר והלחץ הכלכלי הכבד הם הגורמים המובילים. אנשי המרכז מטפלים במקרים בדיסקרטיות, ומעבירים אותם להמשך טיפול רשויות הרווחה במקרה הצורך. 

עידית ליפוביצקי, מנהלת מרכז "גאות", מספרת כי פניות בנוסח "עוד יום אחד בבית אני אהרוג את אשתי" - נעשות שכיחות יותר ויותר, ומוסיפה: "בתקופה האחרונה אנו עדים למצוקה, לחשש ולאי־הוודאות, דבר הגורם לעלייה באלימות בתוך המסגרת המשפחתית. אנו עדים לחוסר סובלנות בבית ובעבודה. מרכז גאות מסייע לכל אדם הזקוק לעזרה, ובימים אלה אנו קוראים לשרי הממשלה לשים על לבם את קורבנות האלימות במשפחה, שלצערנו אנו עדים לגידול במספרן ובמספרם".