שר הבריאות יולי אדלשטיין התראיין הערב (שני) לחדשות 12 והעריך כי הקלות בסגר צפויות כבר בשבוע הבא - בכפוף לעמידה ביעדי התחלואה. הוא אף הבטיח כי עם תחילת ההקלות, ערים אדומות ישארו בסגר דיפרנציאלי, בהתאם לתוכנית הרמזור: "ביישובים שבהם נראה פתיחות פיראטיות - נטיל עוצר מלא".

שר הבריאוות יולי אדלשטיין לפני יום הכיפורים (צילום: משרד הבריאות)

בפתח דבריו התייחס השר לשמועות הסותרות על תאריך פתיחת גני הילדים. "אני אומר חד וחלק: אין לנו תאריכים מדויקים - יש לנו יעדי תחלואה. ברגע שנראה נתוני תחלואה שמתאימים ליעד שהצבנו בשביל פתיחה ראשונה - נגיע לשם. כרגע אנחנו עוד רחוקים מהיעד". עם זאת, הוא העריך כי נתוני התחלואה בשבוע הבא יאפשרו את ההקלות. "אני מספיק אופטימי, אחרי ששמעתי את כל התחזיות והמומחים, וחושב שיש סיכוי טוב שבשבוע הבא נתחיל בהקלות. אבל התשובה האמיתית כפי שאמרתי היא נתוני התחלואה". 

אדלשטיין הוסיף כי ההורים יקבלו התראה מראש וההחלטה לא תתקבל באישון לילה. "ההורים יקבלו התראה, אני מבין את הקושי, באמת, אני לא ציני. אבל יחד עם זאת חשוב להדגיש: אנחנו לא עובדים עם תוכנית יציאה מהסגר אלא תוכנית למניעת סגר שלישי. לכן, אנחנו צריכים מדרגות של שבועיים בין פתיחה לפתיחה אחרת עוד פעם יהיה סגר".

השר התייחס גם לפתיחות תלמודי התורה בניגוד לכללים בחלק מהקהילות החרדיות, והזהיר: "ביישובים שנראה פתיחות פיראטיות - יהיה עוצר מלא, ללא אפשרות לצאת. אני אומר זאת חד וחלק. לא יהיה ציות במגזר הכללי אם יהיו פתיחות פיראטיות, שמחתי לראות שהשוטרים והפקחים הגיעו לאכוף את זה". 

הוא אף הבטיח כי עם היציאה מהסגר היישובים האדומים, שמרביתם חרדים, יישארו בסגר דיפרנציאלי בעוד אזורים ירוקים יוכלו לקבל הקלות.  "היישובים האדומים היו בסגר ויישארו בסגר על מנת לאפשר פתיחה במקומות בהם התחלואה יורדת". הבטיח. "וכל עוד יהיו באותם יישובים הפרות המוניות אז יש לי חדשות בשבילם - התחלואה לא תרד". 

הוא המשיך והסביר כי "במדינה הקטנה שלנו לא ניתן למנוע לגמרי תנועה של אוכלוסייה, אנחנו נגביל לגמרי תנועות חיוניות מהיישובים האדומים ובהחלט נעקוב. אם נראה ש-90% מהמדינה הופכת לירוקה נוכל להגדיל חלק מהפתיחות באזורים ירוקים, בתנאי שנדע לבצע סגר וכתר באותם יישובים אדומים שמביאים את התחלואה". 

בהמשך, נקט אדלשטיין בעמדה תקיפה כלפי מדיניות משרד האוצר והפיצויים הזעומים להם זכו בעלי העסקים, שנאלצו לסגור את עסקיהם בשל הנחיות הסגר. "היינו רואים פחות בעלי עסקים קטנים שמתלוננים על הסגר אם הם היו מקבלים פיצוי אמיתי, ואני כשר בריאות לא אסבול את המדיניות הזאת", הבטיח. "עשיתי תחקיר עצמאי, דיברתי עם בעלי עסקים קטנים שסיפרו לי שקיבלו סכומים מגוחכים. זו מציאות בלתי נסבלת ואצטרך להיכנס יותר בנושא הזה"

"אנשים צריכים לקבל פיצוי מלא וכבר אמרתי זאת בלשון שלא משתמעת לשתי פנים בקבינט הקורונה. אני אדרוש שזה יהיה חלק מההחלטות שנקבל, כי מצד אחד אני מבין את הצורך בצעדים הבריאותיים הקשים, זו לא ענישה זו רפואה, ומצד שני אנחנו לא יכולים להשאיר אנשים רעבים לפת לחם ואז להתפלא שהם פותחים למרות הסגר". 

בסיום הריאיון סיפר אדלשטיין כי הוא מקווה שפרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו ימשיך בתפקידו גם מעבר לתאריך בו הוא אמור לסיים את כהונתו, ה-1 בנובמבר. "אכבד כל החלטה שלו אבל מאוד מקווה שיישאר, כי רק בתחילת נובמבר יתחיל בצורה מלאה פרויקט קטיעת שרשראות הדבקה", אמר אדלשטיין. "אבל בכל מקרה צריך פרויקטור. יש עומס בלתי רגיל על כל המערכת, כל הבכירים כבר תקופה ארוכה עובדים 24/7 ואני חושב שחייבים אדם שכל כולו יהיה מסור רק לזה".