במגזר העסקי ובמערכת החינוך דורשים לפעול מיד לפתיחת המסגרות לגילי 0־6 ובתי העסק, לפחות בערים שאינן אדומות. "אחרי שמדינה שלמה קיבלה עונש קולקטיבי, אבל פיצויים מאוד סלקטיביים, הגיע הזמן לשינוי. ערים ירוקות חייבות להיפתח לפעילות מלאה. אני לא עוזרת לתושב בעיר אדומה בזה שאני סגורה", אמרה לילך ספיר, בעלת מסעדה בתל אביב, שהוסיפה: "אל תגרמו לאנשים שומרי חוק להפוך לעבריינים בלי סיבה".

שמוליק לזרוף, הבעלים של חנות הביגוד הוותיקה נסיך הכותנה בשדרות הגעתון בנהריה, התריע שאי־פתיחת העסקים יוצרת אפליה. "הממשלה כשלה. במקום לשלם לעובדים היוצאים לחל"ת, היו צריכים לשלם לבעלי עסקים שיעסיקו את העובדים. המציאות היא שאין אופק לעסקים ולעובדים. מדוע אני לא יכול לפתוח? אם הייתי חנות עם תמהיל, הכולל למשל פרפומריה או מזון, היו מאפשרים לי לפתוח".

נתניהו מעדכן על המשך הסגר

נשיא ארגון העצמאים להב עו"ד רועי כהן היה תקיף: "אין סיבה להמשיך ולסגור עסקים בערים הירוקות. אם 60% ממדינת ישראל ירוקה, מדוע צריך לסגור את כולם ולמוטט את כל העסקים? אנשים כאן קורסים, לאנשים אין כסף לפרנס את המשפחה שלהם".

לדבריו, מדינת ישראל חייבת להפסיק את העונש הקולקטיבי הזה של סגר מלא. "גם בארגון הבריאות העולמי קבעו שמדיניות הסגר חייבת להיפסק. היא פוגעת בכלכלה, בחברה ובנפש".

חנויות סגורות בימי הקורונה (צילום: מרק ישראל סלם)
חנויות סגורות בימי הקורונה (צילום: מרק ישראל סלם)

ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ קרא לממשלה לאפשר לאלתר את פתיחת מערכת החינוך והעסקים בעיר. "תושבי עפולה גילו אחריות, ערבות הדדית, התחשבות באחר ושמירה האחד על השני, באמצעות יצירת שיח וכבוד הדדי מול כל המגזרים בעיר. התושבים מחוברים למאבק בקורונה, נלחמים יחד איתי על מנת לשמור על העיר ירוקה", הוא ציין בפנייה לשר החינוך יואב גלנט.

בגבעתיים החלה היערכות בפועל לחזרה ללימודים. העירייה הציבה 100 מתקני חיטוי חשמליים בכל מוסדות החינוך בעיר. "אנחנו לא ממתינים להוראות הממשלה ולהנחיות, ומתכוננים לאורך כל התקופה לימים שבהם שגרת הקורונה תחול גם עלינו. גבעתיים היא עיר ירוקה, ואנו פועלים להשמשת מוסדות החינוך לקראת חזרתם הבטוחה לפעילות", אמר ראש העירייה רן קוניק.

ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי פנה לפרויקטור פרופ' רוני גמזו והציג בפניו את המורכבות הקיימת ביישוב: "אנחנו מדברים על פתיחת המערכת ביום ראשון, אולם אין החלטה האם וכיצד לקלוט עובדים ועובדות המתגוררים בערים אדומות". הוא הזכיר שמורים רבים מגיעים לאפרת מביתר עילית.

חנויות סגורות  (צילום: יונתן זינדל)
חנויות סגורות (צילום: יונתן זינדל)

גם ברמת גן קיימת דילמה בנוגע להעסקת הצוותים החינוכיים. "אם הממשלה תחליט על פתיחת גני הילדים ביום ראשון, הדבר יהיה תלוי בשני אתגרים: הראשון הוא עובדות בגנים שמגיעות מערים אדומות, ומדובר באחוז משמעותי, והאתגר השני הוא ילדי הגננות והעובדות מכיתה א' עד ד', שעדיין לא חוזרים ללימודים", ציין ראש העירייה כרמל שאמה־הכהן.

בינתיים, בבית הספר ניצני הנגב שבמועצה האזורית בני שמעון לוקחים את הלמידה מרחוק צעד אחד קדימה. בית הספר אימץ את רעיון הקמפוס האקדמי, הכולל שיעורי בחירה לצד שיעורי חובה. לכל כיתה מערכת שעות סדורה שבתוכה שיעור של קמפוס רב־תחומי, כשכל תלמיד לבחור באיזה חוג או קורס הוא משתתף.