מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד שוחחה הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על סוגיית חידוש הלימודים במסגרות לגילאי 0 עד 6, ואמרה: "אני חושבת שאף אחד לא יכול להבין מה קורה עם החידוש לגיל הרך". היא נשאלה ב-103FM האם הדבר לא יקרה ביום ראשון הקרוב באופן וודאי, והשיבה: "אני לא יודעת אם הם יודעים בוודאות. בוודאי שאנחנו לא יודעים בוודאות, הכול פה באמת עמום ואף אחד לא יודע מה יהיה".

פעולות המשטרה לאכיפת תקנות הסגר. צילום: דוברות המשטרה

מה מדאיג אותך לקראת הפתיחה המחודשת? הסבב השלישי כבר המחודש
"חוסר ההיערכות. אני אגיד לכם מה מדאיג, מדאיג שלא משתפים אותנו. שאנחנו אנשי השטח, המנהלים, המורים והגננות, שהם למעשה חוד החנית והם אלה שלמעשה צריכים להפעיל את מערכת החינוך ולא יודעים מה יהיה. אף אחד לא משתף, איזה מתווה יהיה וחוסר היערכות. כי לצערי אצלנו במדינה הכול. בדקה ה-99 וזה לא הנחתות, פתאום יגידו עכשיו פותחים איך פותחים? מה פותחים? איפה ההיערכות? חייבים היערכות טובה, חייבים לפתוח בצורה מושכלת".

מה חסר?
"מפליא שלא לומדים מהטעויות, כבר היינו בסגר שני, מצופה באמת פשוט ללמוד מהטעויות שקרו בפעמים הקודמות. לא יכול להיות שנשמע מהתקשורת, אנחנו לא יודעים, שהמתווים יעברו מעל הראש של עובדי ההוראה. הרי בסופו של דבר מי מפעיל את זה? אנחנו מדברים, רוצים קודם כל את שיתוף הפעולה כי בלי שיתוף הפעולה שום מתווה לא יוכל לעבוד, לא יכול להיות שהפקידות במשרד החינוך תהיה מנותקת".

מה מפריע? מה הבעיות? במה לא ערוכים?
"מה קורה? אנחנו לדעתנו בערים אדומות מוסדות החינוך צריכים להיות סגורים, חייבת להיות הפרדה בין ערים ירוקות לאדומות, מה גם שיש ערבוב בין הערים האדומות והירוקות כי יש ילדים וצוותי חינוך".

דיפרנציאציה מלאה?
"אני חושבת שזה הכי נכון".

לא לערבב?
"נכון אני חושבת שגם ראשי הרשויות אומרים את זה, ויש ראשי רשויות שנמאס להם מההתנהלות הזאת, והם פשוט אמרו חברים עם כל הכבוד מה שתחליטו אנחנו שנחליט והיו כאלה שהחליטו ואמרו אנחנו לא נקבל לא תלמידים, לא סייעות ולא מורים מערים אדומות לירוקות, כי בסופו של דבר הם הופכים את העיר שלנו לאדומה".

כלומר שמי שגר בעיר אדומה לא ייכנס לעיר ירוקה?
"זה מה שראשי הרשויות, אמרו שהם אמרו שהם ימשיכו את הלמידה מרחוק, אני חושבת שרמת גן הצהירו את זה, אני חושבת שגם שוהם וחיים ביבס ועוד כמה ראשי ערים".

בהמשך הראיון היא נשאלה מה עמדתה בנושא פתיחה מחודשת של מערכת החינוך, והשיבה: "אני חוזרת ואומרת, כרגע מדברים כי אף אחד לא יודע. אני אומרת שאם לא תהיה היערכות וכרגע אין היערכות, חייבים היערכות". היא הוסיפה כי "אם יהיו ראשי ערים שיגידו שאנחנו לא מקבלים מערים אדומות, אנחנו דרשנו שיהיו צוותי חינוך קבועים הרי מה קורה? גם בגנים וגם בבתי הספר בוא ניקח גננת משלימה שמסתובבת במספר גנים, זה דבר שאסור שיהיה".

דיברנו על זה והבנו, אם אין היערכות את נגד הפתיחה?
"כן אגיד למה, אי אפשר לעבוד בשיטת אקורדיון לפתוח ולסגור. בואו נפתח בצורה מושכלת, הדרגתית, שתהיה היערכות מתאימה ובאמת שנמשיך ולא עוד פעם נסגור. אני רק יכולה להגיד שאם יחליטו לפתוח כפי שמדברים בנושא של הגנים ואני כבר אומרת שאין היערכות, מה שיקרה זה שיהיו שיבושים קשים בפתיחת הגנים".

סגירת שנת הלימודים? מניעה?
"יהיו שיבושים קשים".

את תובילי אותם?
"זה השטח, לא אני מובילה. אנחנו גם כהסתדרות המורים ובוודאי עובדי הוראה כולנו אזרחים שומרי חוק מה שהמדינה תחליט בוודאי שנבצע, אבל כתוצאה מהגורמים שיהיו בשטח, זה עובדות. זה לא אנחנו, זה המציאות. למשל אתן דוגמה, מה הפתרונות לגננות שיש להם ילדים קטנים, מה הן יעשו?"

אין תשובות?
"אין תשובות, זה בדיוק מה שקורה בחינוך המיוחד, מה שקורה יש רבים מהמורים שלא מגיעים למוסדות וגם הילדים".

כי אין סידור?
"כי אין סידור ואומרים להם תפתחו שמרטפיות, והמורים אומרים מה אם יפתחו בערים אדומות, נשלח? או שפותחים בערים מרוחקות".

בלגאן גדול.
"גם המיגון, אין מיגון לעובדי הוראה".

יוכפז: אין היערכות, את מאוד מוטרדת גם מעניין הדיפרנציאציה גם מהעניין שאין סידור לילדי הצוות החינוכי ואין דיאלוג איתכם.
בן דוד: "אין שיחות ולכן מה שקורה".
יוכפז: "לא למדנו כלום".
בן דוד: "הפקידות מכינה את המתווים והם מנותקים מהשטח".

מתי נפגשת עם שר החינוך בפעם האחרונה?
"נדמה לי לפני חודש, משהו כזה".

חודש?
"כן. לא דיברנו כבר שלושה שבועות".