ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם הערב (חמישי) במליאת הכנסת על ההחלטות שהתקבלו בקבינט הקורונה: "אם נראה חלילה שחרף המאמצים המספרים עולים, אנחנו נעצור ונהדק בחזרה את ההגבלות".

נתניהו בפתח הקבינט: "הסגר הוא הצלחה אדירה"

"כמו בסגר הראשון גם הסגר השני עובד. הוא מוריד את מספר הנדבקים, הוא מפחית את התחלואה, הוא מציל חיים. אני מבקש להודות תחילה לאזרחי ישראל שנענו לעטות מסכות, וזה נותן לנו את היכולת יחד עם אמצעים אחרים להשתלט על התחלואה. אנחנו עשינו את הצעד שמדינות אירופה חוששות לעשות, כי צריך תעוזה, זה לא קל, תמיד יש את המצייצים ביציעים אבל הדבר הזה עובד", אמר נתניהו.

"צריך לצאת מהסגר בצורה הדרגתית ואחראית, צריך להיצמד למתווה שהוכן על ידי משרד הבריאות.   לא נתתי שיחרגו מהמתווה, כפי שהוא הוצג ככה העברנו אותו. אנחנו נעבור משלב לשלב רק על פי המדדים, לכן נחכה שבועיים או עד שהמדד יתחלף. אם נראה חלילה שחרף המאמצים המספרים עולים לקראת גמר השבועיים אנחנו נעצור ונהדק בחזרה את ההגבלות. חשוב לעבוד יחד, באחדות בשיתוף פעולה ובהצלחה. נכנסנו לסגר יחד ואנחנו יוצאים מהסגר יחד, ונגבש את ההסכמה הציבורית", הוסיף.

כזכור, קבינט הקורונה התכנס היום לדיון בלוח הזמנים של היציאה ההדרגתית מהסגר, שצפוי להסתיים ביום ראשון בחצות. הקבינט אישר כי החל מראשון תוסר הגבלת 1,000 המטרים, הגנים הלאומיים והחופים ייפתחו, וכך גם עסקים ללא קהל. הגנים והחינוך לגיל הרך יחזרו אף הם, ומסעדות ישובו למתכונת טייק-אוויי. שרי הקבינט החליטו כי אם בעקבות הפתיחה התחלואה תחמיר ותעלה – נעצור את היישום ונחזיר מגבלות.

אדלשטיין: "מודאגים מעלייה בתחלואה בעקבות פתיחת גני הילדים"

יולי אדלשטיין, ד''ר שרון אלרעי-פרייס (צילום: דוברות משרד הבריאות)
יולי אדלשטיין, ד''ר שרון אלרעי-פרייס (צילום: דוברות משרד הבריאות)

שר הבריאות יולי אדלשטיין קיים מוקדם יותר הערב תדרוך לתקשורת, זאת לאור ההחלטה שהתקבלה בקבינט הקורונה, ועוסקת בלוח הזמנים של היציאה ההדרגתית מהסגר, שצפוי להסתיים ביום ראשון בחצות. בראשית דבריו אמר שר הבריאות כי "הייתה הבנה שאנחנו עדיין בעיצומה של המלחמה בנגיף. יש רק דרך אחת להסביר את הנתונים המעודדים בעקבות הסגר, והיא התנהגות הרוב המכריע של הציבור. רוצה לומר תודה לכל אלו ששמרו על עצמם ועל האחרים ועזרו לנו להגיע ליעדים שקבענו, אלפיים מאומתים ומקדם הדבקה מתחת ל-0.8".

המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: דוברות המשטרה)

לדבריו, הדרך עוד ארוכה ונעשה אותה ביחד. "בימים האחרונים פגשתי הרבה ראשי רשויות שעושות עבודה למופת, וברמה המקומית רואים את ההצלחה ברמה עוד יותר מדויקת, כאשר ישובים אדומים הפכו לירוקים", ציין, "אנחנו בעיצומו של גל שני לא רק בישראל. חלק ממדינות אירופה הפכו לאדומות, מדברים על סגרים ועל הגבלות חמורות, אני מאחל גם להם הצלחה בהתמודדות. כעת צריך לעשות הכל שהיציאה מהסגר תהיה הדרגתית".

הוא הדגיש כי "מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל, מעונות היום והגנים ייפתחו החל מיום ראשון, ואנחנו עובדים על הפרטים האחרונים כדי להבטיח שלא תהיה התפרצות בגנים - אנחנו מאוד מודאגים משם". אדלשטיין הדגיש כי "צריך להבין שכל פעם שיהיו ההקלות תהיה עלייה מסוימת בתחלואה. לא צריך להיכנס לפאניקה אבל צריך לדעת שאנחנו מצליחים להשתלט עליה ובזהירות לעבור לשלב הבא". אדלשטיין אמר כי "יכול להיות שבמהלך היציאה, שתהיה לא קצרה, נראה מצבים שנצטרך להגיד "רגע, צריך לעצור". אני מקווה שזה לא יקרה. מקווה שיהיו גורמים נוספים שיעזרו לנו, כמו בדיקות מהירות לגילוי הנגיף".

לדבריו, בסופו של דבר הכל תלוי בנו. "הוכחנו שאנחנו יודעים לקבל החלטה אחראית ורצינית. אם נבין שהסרת הגבלת האלף מטר לא אומרת שאפשר לנסוע ולהתקהל בכל מקום, אם נבין שמסכה שומרת על הבריאות טוב מכל סגר, אז נזכה לבריאות טובה ונקל על הצוותים הרפואיים", הדגיש.

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ממלאת מקום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ציינה כי "לפני הסגר כ-65% מהאוכלוסיה הייתה בישובים כתומים ואדומים, היום ירדנו למתחת ל-40%, ולמטה מ-10% בישובים האדומים".

מחסום משטרתי בתל אביב, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)
מחסום משטרתי בתל אביב, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)

בסיום דבריה, אדלשטיין החל לענות לשאלות וציין כי "התקהלויות הן הדבר המסוכן ביותר. אנחנו מקווים שעם הזמן נוכל להגדיל את הכמות בשטח פתוח, אבל כרגע זה לא המצב. אני רוצה לומר לזוגות הצעירים-בתקופה הקרובה לא ניתן יהיה לקיים חתונות באולמות אירועים". בהמשך הדגיש כי "כעת - אין שום אישור להגיע לאולפנות או ישיבות תיכוניות, גם אם הן במתווה פנימייה. אנחנו מבינים את הסיכונים בפתיחה, לכן הפעם היא אחראית ומדורגת. השלבים בנויים על פי הגיון אפידמיולוגי, מהקל אל הכבד".

הוא אמר עוד כי "למרות כל הלחצים וההבנה כמה לא פשוט להורים, אנחנו פותחים רק את הגנים, בתקווה שעוד שבועיים נצרף את הכיתות הנמוכות. למדנו מטעויות העבר ותוצאות הסגר מדברות בעד עצמן. נתוני התחלואה לא היו מתקבלים על הדעת והיום אנחנו במקום אחר". בהמשך נשאל על פתיחת נתב"ג והשיב - "אנחנו חוששים מכל פתיחה, כך גם בנתב"ג. שוחחתי עם שרת התחבורה ואני מבטיח שפרט לפיקוח המקובל, נעשה גם בדיקות פתע להיות בטוחים שאין התקהלויות והצטופפות".