הרב חיים קנייבסקי, מנהיג הזרם הליטאי במגזר החרדי, הורה אמש (שבת) לפתוח הבוקר את מוסדות החינוך החרדיים, בניגוד לחוק ולהגבלות המונהגות במסגרת המאבק בקורונה. חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm והגיב לדברים. לדבריו, "הוא גורם לציבור לאבד את האמון בו ובמערכת".

גולן: מבחינתכם ההחלטה של הרב קנייבסקי לא מקובלת?
"קודם כל יש לי הערות על הפתיח שלווה בכמה אי דיוקים אבל אתמול מועצת חכמי התורה, הנשיא הרב שלום כהן פסק שמוסדות התורה של ש"ס יהיו סגורים בעקבות ההנחיות. כך עשינו בעבר וכך נעשה גם עכשיו. מי שהסתכל לאורך כל הפסיקה של הרב שלום כהן רואה שהוא התחנן וציווה לקיים את כל ההנחיות ובתי הכנסת סגורים הפנים ש"ס. החברה החרדית, מי שעוקב אחר החברה החרדית בעיניים אובייקטיביות ואמיתיות, רואה שהחברה החרדית היא חברה למופת ששומרים שם כמעט ב-100 אחוז על מסכות ועל ריחוק חברתי ואין חלוקה בין קבוצות כאלה ואחרות. שומרים על ההנחיות".

ענת: הערים האדומות אלה ארבע ערים שידועות.
"מישהו מכם יודע למה? כי הקורונה אוהבת אותנו? ההדבקות בבלפור או בתל אביב לא פחות מאיתנו, למה המספרים אצלנו כל כך גבוהים? מישהו חשב על זה?".

ענת: מה התשובה?
"כשאבא מרגיש תסמינים לוקח לו שלושה ימים לקבל תשובה ועוד שלושה ימים לקבל הפניה למלונית ועוד שלושה ימים לקבל פינוי מפיקוד העורף. אנחנו לא מתנצלים שיש לנו משפחות עם 12 ילדים, עד שהאבא מתפנה".



גולן: למה ללחוץ על הממשלה פוליטית לפתוח את הגנים?
"הנה עוד טעות, גמזו יש לו אובססיה נוראה נגד הציבור החרדי".

גולן: אובססיה?
"כן חשוב שתדע".

גולן: אני חייב להבין.
"אני אסביר. אמרו שבערים אדומות גני הילדים יסגרו. עשו חשבון שבוע שעבר וגילו שרוב הערים החרדיות כבר לא אדומות, החליט גמזו בהחלטה של רגע שלא בוחנים על פי שעת פתיחת הגנים, אלא שבוע אחורה. פתאום הערים כולן חזרו להיות אדומות, זה נתון, עם זה לא תוכל להתווכח. בשבוע שעבר ירידה, התחלואה במגזר החרדי ירדה בעשרות אחוזים".

גולן: אני מבולבל כי רה"מ אמר אתמול שהדרג המקצועי במשרד הבריאות כן אישר לפתוח את מערכת החינוך.
"שניה, כמה דברים. בערים האדומות מי שאישר את הגנים זה לא לחץ פוליטי, זה הדרג המקצועי. השכונות והערים שלנו נהיו ירוקות וודאי לא אדומות, למה? כי שבוע שלם עבדו מאוד קשה על ריחוק, סגירת בתי כנסת, בשביל לשטח את העקומה ולהוריד את התחלואה. אז מה הפרס? אומרים להם אנחנו נמדוד אתכם שבוע קודם. גמזו גורם לציבור לאבד את האמון בו ובמערכת כי האדם הזה מאז נכנס לתפקיד שלו עסק רק בבתי כנסת. שמעתם מפרי חוק אתמול, האנרכיה שהייתה אתמול, 3,000 איש בבלפור, מישהו דיבר עליהם? לא ראיתי את גמזו מדבר אליהם, הרי יש הרבה מאוד מחקרים על כך שגם בהפגנות יש הדבקות".

ענת: אין לנו נתונים על הדבר הזה ותמשיכו לחזור.
"ברור שנמשיך".

ענת: אבל אין שם.
"קודם כל יש שם, אבל משרד הבריאות לא אומר כמוך, הוא אומר שיש הדבקות רק לא יודעים בדיוק וכשאנחנו מדברים על אנרכיה וכשאתם פותחים תכנית מכובדת וכולם מתעסקים בתלמודי תורה בזמן שבאותו רגע יש אלפים מפרי חוק".

ענת: גמזו אמר אתמול שאסור להתקהל.
"ואיך הוא מדבר על גני הילדים החרדים? ההתעסקות בציבור החרדי מול האנרכיה הבאמת מטורפת שקורית בבלפור, יש פערים".

גולן: אתה לא רואה הבדל בין הפגנה לבין הוראה של אחד ממנהיגי הציבור המובילים ביותר בישראל שאומר - שמעתי את ההנחיות וההוראות ואני מצפצף, אני לא מקבל את זה. אנחנו מבינים שהשוטרים לא יגיעו אלינו וזה מה שעשו בסביבה של קנייבסקי.
"אף אחד לא אמר שהשוטרים לא יגיעו אלינו, כי הם כן מגיעים לציבור החרדי, אפילו יותר מלכל ציבור אחר".

גולן?: נשאל רה"מ אתמול, האם שוטרים יגיעו לאותן ישיבות ותיכונים ותלמודים בהם יפרו את ההנחיות והוא אמר לא נוכל להגיע לכולם. מבחינתי כאדם חילוני רה"מ חסר אונים ומה שעשו זה אוטונומיות חרדיות.
"לא, לא, אני לא יכול לענות לך על אחרים, אני לא יודע. אני יכול לדבר בשם ש"ס ומועצת החכמים שלנו". 

גולן: אתם נוהגים אחרת.
"זו ההחלטה של הרבנים שלנו ואנחנו מכבדים את ההחלטות של כל הרבנים, הרב קנייבסקי הוא ענק שבענקים".

ענת: זה לא העניין, אף אחד לא מזלזל בו. עובדה שאתם מבינים את זה אחרת ועובדה שאפשר אחרת.
"בעם ישראל תמיד היה מחלוקות בין שיטות של רבנים תמיד כיבדו אחד את השני וכך יהיה גם עכשיו".

גולן: כבוד בהחלט אבל יש חוק ויש החלטה של רה"מ, משרד הבריאות והפרויקטור שאמורה לשמור על הבריאות של הילדים שלך ושלי, על הבריאות של ענת ועל כולנו ויש מי שמצפצף על העניין הזה. זה קורה בגלל הלחץ הפוליטי והמשפטי שנמצא בו רה"מ והעובדה שמי שתופס אותו בגרון זה הסיעות החרדיות.
"אף אחד לא תופס אותו בגרון, גורמי המקצוע אמרו שאפשר לפתוח את גני הילדים. לא דיברו על זה בקבינט".

גולן: לא דיברו על ביה"ס יסודיים, תלמודים ותיכונים.
"הייתה חוו"ד מקצועית של משרד הבריאות שהתירה לפתוח, נקודה. אני אמרתי לכם, צריך לשאול אותם מה הם מתכוונים בזה, אבל אני יכול לומר שגם בערים החרדיות האשכנזיות תבואו לראות שם את חוסר ההתקהלות ואת השמירה על המרחקים ועל המסכות. רמת גן ותל אביב יכולה להתקנות במה שקורה בערים חרדיות, על השמירה 100% מההנחיות, בתי הכנסת סגורים כבר תקופה מאוד מאוד ארוכה".

ענת: אנחנו יודעים מה היה בישיבות.
"מה היה?"

ענת: הדבקות חריגות.
"יש פה עוד טעות שחשוב שתדעו, הישיבות נפתחו על פי הקפסולות של משרד הבריאות. היו הדבקות אבל כשמנהל הישיבה ניגש למשרד הבריאות והתחנן 'פנו את החולה הראשון' ולא פינו, תוך יומיים היה 150 הדבקות הסיפור של המספרים אל תתרגשו מזה זה בגלל שאנחנו חיים בצפיפות יש לנו משפחות ברוכות ילדים".

פרופ' גמזו בג'וליס. צילום: דוברות משרד הבריאות

ענת: זה משפיע על כלל הציבור.
"הם פתחו על פי הנחיות לא היו פורעי חוק משרד הבריאות אישר להם את הפתיחה"