יו"ר אסותא, פרופסור שוקי שמר, שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן ב-103FM על החזרה ההדרגתית לשגרה, ועל החשש מהגל השלישי של הקורונה. על פתיחת מערכת החינוך אמר: "אף אחד לא הוכיח שהם אלה שגרמו לגל הגדול שלנו עם 9,000 הנדבקים ליום. אנחנו מאבדים דור שלם של תלמידים".

המתווה שאושר לגבי מערכת החינוך נראה לך הגיוני?
"אני מסתכל על הדברים, אני בקיא ומכיר את הדיונים. בסופו של דבר צריך שתהיה שיטה ושתהיה דרך. אין לי מושג מה הולך להיות בכלל מוצג, כי יש מתווה של משרד הבריאות ויש מתווה של משרד החינוך ומתווה של השלטון המקומי וייתכן שיהיה מתווה של רה"מ בסוף צריך שהשכל הישר יתווה את המתווה".

לא ממש מקשיבים לאנשי המקצוע בהחלטות הקבינט. אני שומעת רופאים שמזהירים מגל שלישי.
"אנחנו בדרך לשם, בואי נראה מה קורה בעולם. בכל העולם המערבי, מדינות שיש שם צייתנות וכדומה, כאשר פותחים את כלל המשק ולא שומרים על הכללים הכי בסיסיים אז כל העולם מגיע לגל השני וכל העולם יגיע לגל השלישי. איפה מצליחים? במדינות בהן יש משטרים שמצליחים לאכוף".

איתי קרויטרו, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, בוועדת הקורונה

בניו זילנד הצליחו שוב להשתלט על מה שקרה.
"כאן הבעיה המרכזית שלנו היא, מדברים על החינוך ובהחלט מהחינוך יכולה להיות הדבקה בלתי מבוטלת. אבל כל זמן שאנחנו לא מסוגלים למנוע את ההתקהלויות ההמוניות, החתונות, החפלות והמפגשים המשפחתיים שלא במסגרת האורגנית. פתחו את העניין שילדים יכולים לבקר את הסבא והסבתא אבל לא בהכרח צריך לעשות את זה בארוחה, אפשר לקיים את המפגש במקום פתוח, בגינה מסוימת וגם אם עושים את זה בבית אז לפתוח חלונות".

בני ברק היום ירוקה, איך אתה מסביר את זה?
"כי בבני ברק בשלב מסוים הם קיבלו על עצמם את ההנחיות, רק צריך לזכור שבני ברק היא עיר שהגיל הממוצע של התושבים הוא מהנמוכים בארץ, הוא 18. 50 אחוז מהתושבים הם צעירים מתחת לגיל 18".

אולי השיטה של חיסון העדר עבדה?
"חיסון עדר זה נושא מאוד בעיתי, הוא נכון למגפות אחרות וגם אם נגיע אליו אני מאוד חושש שלא נתפתה לזה כי אנחנו רואים את תופעות הלוואי. מה זה חיסון עדר? בואי נניח שכולם ידבקו ונגיע לזה הנגיף יפחת, אבל תופעות הלוואי של אלה שידבקו, אני שומע מצבים קליניים קשים ביותר, פגיעות בלב וקוגניטיביות וכדומה. חולשות שנמשכות חודשים רבים כך שיש לזה מחיר. נכון שבסופו של דבר כאשר באוכלוסייה מסוימת, אם הם הגיעו ל-20 אחוז הדבקה הם יראו הפחתה של התחלואה אבל הייתה שם הפנמה לא מבוטלת דווקא בחגים שהורידה את מספר האנשים שמתפללים בבתי הכנסת וכך הייתה ירידה. יחד עם זאת אנחנו רואים עליה בסקטור הערבי".

אמר לי ראש עיריית אום אל פאחם שאנשים שחזרו אנשים מחו"ל הם שהעלו את התחלואה. נשמע לך הגיוני?
"נשמע מאוד הגיוני אבל כשבא אדם נניח והוא חולה, אם הוא הולך לחתונה שיש בה מאות אנשים, אדם כזה יכול להדביק בחתונה אחת עשרות אנשים והם הולכים לביתם וממשיכים להדביק ומשם יש הדבקה. אני מאוד מאוד מודאג מהעניין של חתונות והתקהלויות. זה הבסיס".

מערכת החינוך?
"עדיין לא הוכח קשר סיבתי, וודאי כאשר פותחים בתי ספר יש תחלואה, אבל אף אחד לא הוכיח שהם אלה שגרמו לגל הגדול שלנו עם 9,000 נדבקים ליום. בסגר הגדול, סגרו מספרות. אין הוכחה היום שספר או ספרית שהדביקו אדם וסגרו".

שמר הוסיף כי "סגרו נגריות, אני לא מכיר נגר שנדבק מהעצים שהוא מטפל בהם וכל מיני תחומים כאלו ואחרים. בסופו של דבר צריך הרבה מאוד שכל ישר. אנחנו מאבדים דור שלם של תלמידים, תלמידים שלא ילמדו שנה וזה חלק מההתפתחות השכלית, הקוגניטיבית, של מגע וחיבוק ודברים שהם בבסיס ההתפתחות של הילד. חייבים לפתוח את בתי הספר גם את הגילאים המבוגרים אבל בצורה חכמה ואם אי אפשר לקיים צהרונים אני חושב שהשלטון המקומי יודעים לעשות את זה טוב מאוד".