רמי בז'ה, מראשי מחאת עולם התרבות, התראיין הבוקר (שישי) בתכנית של ניסים משעל ב-103FM ודיבר על הכספים שמס הכנסה העניק לעצמאים, וכעת מבקש בחזרה: "לא הצלחתי להרים את הראש לרגע מעל המים והנה שמים עליי משקולת כבדה שאני אפול שוב למעמקים". בנוסף, התייחס בז'ה לאפשרות לשביתת מיסים: "יכול להיות שנתאגד, ולא נשלם".

בתוגבה לדבריו ולדברי כלל הסוחרים שכלכלתם נפגע קשות מהגבלות משרד הבריאות, פרסם ראש הממשלה, בנימין נתניה סרטון בו אמר: "חבריי הסוחרים, אני יודע כמה קשה. אני מבקש מכם לשתף פעולה עוד כמה ימים. אנחנו התחייבנו לפתוח ביום ראשון הבא, אולי לפני אם התחלואה תרד".

ראש הממשלה בפנייה אישית לסוחרים

עוד הוסיף ראש הממשלה כי "הצלחנו בכוחות משותפים להוריד את התחלואה. אנחנו לא רוצים שהיא תעלה בחזרה ואז נצטרך להטיל שוב מגבלות. אני אעזור לכם בכל דרך, עזרנו לכם כלכלית ונעזור לכם בעוד אמצעים - תחזיקו מעמד".

אתה כועס?
"זה לא כל כך נעים לגלות שנתנו לך כסף ביו-יו, נותנים לך כדור עם גומייה ו'הופ' מחזירים בחזרה. עוד לא הספקנו להתחבק לרגע עם מעט הכסף וכבר הגיע לו מכתב השבוע בדמות - 'אופס נתנו לך כשלא מגיע אנא תחזיר לנו'. זו העת להגיד לנו? גם אם אתם צודקים, נתתם לנו סוג של דמי קיום. הם כל הזמן אומרים לנו שזה פיצויים ומענקים, הם לא מעניקים לנו כלום הנה העובדה, זה לא מענק, הם נותנים לי השתתפות בדמי קיום כי הם סגרו אותי. אבל עכשיו הם רוצים את זה בחזרה? הבנת מה קורה? אני לא הצלחתי להרים את הראש לרגע מעל המים והנה שמים עליי משקולת כבדה שאני אפול שוב למעמקים. נישאר בטרמינולוגיה של הים. אמרתי השבוע 'גל הצונאמי עוד לא הכה בחוף', המדינה זיהתה כשהוא הגיע מרחוק, זרקו כמה מצופים ועכשיו לפני שאנחנו מגיעים לחוף מבטחים הופ מטביעים אותנו מחדש, זו מדינה? אמר קודם מיקי זוהר שהתחיל לדבר מנומס ועדין - הגיע הזמן שהם יתחילו לדבר חכם".

כמה זמן אתה לא עובד?
"8 חודשים לא הוצאתי ולו חשבונית אחת. אלה שמחליטים עבור גורלנו בירושלים לא נפגעו בכיס בשקל אחד, הם לא יכולים להבין את מצבנו, הם לא נפגעו. המשכורת שלהם דופקת, קח להם את השכר חודשיים-שלושה תראה אותם רצים בעירום לכנסת להעביר פיצויים ומענקים אמיתיים".

ממה אתה חי?
"קודם כל אכלתי את כל הרזרבות שהיו לי, מכרתי נכס, אשתי לא אוהבת שאני מצהיר הון ברדיו, מעט מאוד מענקים שקיבלתי זה באמת לא משהו שהוא מעבר לדמי קיום אבל אנחנו מסתכלים קדימה ואני לא רוצה לדבר עליי. אני מסתכל על קולגות שלא היו להם רזרבות. העצמאים הקטנים האלה שמוציאים 15 אלף שקל בחודש וקיבלו גרושים, לא היה להם רזרבות הם לא חיים בסגנון חיים כזה והם חשופים בצריח. אתה רואה את שעת נעילה? הכי בולט לי שמפקדי הטנק הם החשופים הראשונים על הגבול, בטנק בתוך הטנק יש לוחמים נהדרים שמוגנים על ידי הטנק שזה ההסתדרות אבל העצמאים חשופים בצריח".

מצבם?
"קטסטרופה, אני מזהה בדמות זה שאנחנו מגייסים סלי מזון עבורם כי המקררים שלהם ריקים, של העצמאים הקטנים ריקים. מי שקיבל שלושת אלפים רוצים ממנו חזרה 2,500, זה לא נורמלי".

סחורה ששרפו מפגינים בעלי עסקים קטנים בתל אביב (צילום: התנועה לעידוד האופנה בישראל)
סחורה ששרפו מפגינים בעלי עסקים קטנים בתל אביב (צילום: התנועה לעידוד האופנה בישראל)

מה תעשו? תחזיר?
"קודם כל הם איבדו מזמן את האמון הרי אתה יודע הבעיה הכי גדולה היא שהחייליים לא מאמינים במפקד שלהם".

מה תעשו רמי?
"אני לא יודע, ראיתי אתמול והלב שלי בכה לראות את הסוחר הפשוט עם החנות הסגורה. אני לא יודע מה נעשה אבל אני אגיד שיכול להיות שנתאגד כלל העצמאים ואני מדבר גם כיו"ר פורום עצמאים לא קטן, ונעשה שביתת מיסים ולא נשלם. כי השותפים שלנו במשרד האוצר, לא מגיע להם שנחלוק איתם שקל אחד לכשיהיה אבל אם לא יחזיקו אותנו בצונאמי הזה באוויר לא יהיו להם עצמאים שישלמו. או שנתמוטט או שנגיד לא משלמים כי לא מגיע לכם".

שביתת מיסים זה הרעיון?
"אני שומע יותר ויותר בעיקר עצמאים אומרים - 'אני לא אשלם יותר למדינה'".

כמחאה על מה?
"גם כשהם עוזרים, זה הזמן להתחשבן? נגיד והם צודקים ומתוך עשרת אלפים ביקשו ממני תשעת אלפים בחזרה. 90 אחוז הם רוצים בחזרה, ונגיד שהם צודקים על פי המתווה, זה הזמן להתחשב? נתתם עד יוני? אני לא בורח לשום מקום, בואו נתחשבן על זה ביוני, בסוף שנת המס הבאה. מה יקרה אז? לא יקרה דבר. אני תמיד בידיים של השותף הגדול, גם כשהפסדתי וגם כשהרווחתי תמיד שילמתי מיסים ואני אסיים בשיר של רמי קליינשטיין 'המפעל נסגר, הבנק סגר, הכח נגמר והלב נשבר'. זה מצבם של העצמאים במדינת ישראל היום".