שלב הניסויים הקליניים בבני אדם בחיסון הקורונה שפותח במכון למחקר ביולוגי בישראל יצא הבוקר (ראשון) לדרך, לאחר שהנסיין הראשון בתל השומר - שגב הראל בן ה-26, קיבל את הזריקה. המתנדב, שקיבל את החיסון מהאחות חלא ליטווין, צפוי להישאר בביה"ח ביממה הקרובה. הניסויים ייערכו בבתי החולים "הדסה עין כרם" בירושלים ו"שיבא" בתל השומר. 

בראיון בגלי צה"ל אמר הראל כי "שלומי מצוין, נמצא במרכז המעקב וגאה על הזכות לקבל את התואר הזה. ב-10 הדקות הראשונות היה כאב בשריר כמו בכל חיסון, ולאחר מכן תחושה רגילה. אין תסמינים כרגע, זנב לא צמח לי עדיין". 

חיסון ישראלי לקורונה - שגב הראל, הישראלי הראשון שקיבל את הזריקה. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

"אני בן 26 משדה נחמיה שבגליל העליון, סטודנט למנהל עסקים במכללת רופין ולצערי מובטל. עבדתי עד לקורונה בשלוש עבודות, הייתי מדריך בחדר כושר, שופט כדורסל ומציל. לפני חודש הגעתי למודעה שמחפשים מתנדבים בשיבא לניסוי. נרשמתי אליו ומפה לשם התגלגלתי לחמישייה הראשונה, ולשמחתי הנסיין שהיה אמור להתחסן לפני - גילו שהוא נדבק בקורונה ויש לו נוגדנים ואני קודמתי", הוסיף.

עוד אמר הראל, כי "אין לי ממש חששות. אני בחור בריא ומאמין במערכת החיסונית של הגוף שלי. ישבתי עם הרופאים שמנהלים את הניסוי ואני חושב שהכל יהיה בסדר. אני אפילו בטוח בזה. המשפחה הקרובה שלי שמחה ותמכה בכך שיש לי הזדמנות לעשות את הדבר ההיסטורי הזה".

לדבריו, "כמו בכל דבר בחיים שיש בו סיכון, יש כאלה שיותר תמכו ויש מי שפחות, אבל אני מכבד את כולם. בסוף זאת החלטה שלי וככל שאני מתעמק בנושא אני עוד יותר שלם עם זה".

בראיון שערך אביו של שגב, בתכנית "לא דופקת חשבון" עם ליאת רון ברדיו צפון, סיפר האב ספי הראל: "הוא ילד גדול והלך לבד לניסוי, הוא יהיה בבית החולים עד מחר ומידי שבוע יגיע להיבדק. לאחר מכן יצטרך להיבדק מידי חודש, וימשיך את חייו כרגיל. אני מאמין שנפקח עליו עין יותר בתקופה הקרובה, הקשר בינינו מצוין. יש לו סביבה מאוד תומכת ואנחנו גאים שבחר להתנדב. יש חשש, כי הוא לא שיתף אותנו עד לסוף שבוע האחרון, אך יש גם תקווה והתרגשות. גם אני הפסקתי את העיסוק שלי, אני מדריך טיולים שמאז פברואר מושבת".

"שגב היה מודאג מאוד מתחילת המגפה בנושא הכלכלי", סיפר האב, "ואיבד את כל מקורות ההכנסה שלו. הוא עבד בשלוש עבודות. כבר אז אמר שאם יהיה חיסון הוא יקבל אותו. מצד אחד הופתענו, מצד שני זה די אופייני לו. גם אני בשנת 84 השתתפתי בניסוי חיסון האטרופין, שלימים השתמשו בו במלחמת המפרץ. הייתי חייל ומעצם זה השתתפתי בניסוי. זה מרגיע קצת את החששות הטבעיים, אך כשמדובר על הבן שלנו אנחנו דואגים באופן טבעי. בהחלט בוקר של תקווה גדולה".

בתוך כך, בית החולים הדסה עין כרם בירושלים הודיע כי ענר אוטולנגי בן ה-34, תושב מושב טללים בדרום, הוא המשתתף הראשון שיקבל בביה"ח את החיסון שפותח במכון הביולוגי. "מרגיש טוב, מתרגש מעט, וממליץ לכמה שיותר אנשים להצטרף לניסוי ולעזור לציבור כולו", סיפר. אוטולנגי הוא ממייסדי עמותת "מדעת", ודוקטורנט לאימנולוגיה בבן גוריון.

ענר אוטולנגי - הישראלי הראשון שיקבל את חיסון הקורונה בביה''ח הדסה (צילום: דוברות בית החולים הדסה)
ענר אוטולנגי - הישראלי הראשון שיקבל את חיסון הקורונה בביה''ח הדסה (צילום: דוברות בית החולים הדסה)

כזכור, ביום שישי בבוקר נפסל מתנדב נוסף בניסוי הקליני ב"שיבא" נפסל, וזאת מפני שבדמו נמצאו נוגדנים לנגיף. המשמעות היא שהמתנדב, בועז קולדונר בן 47 ממושב גני הדר, אב לשלושה ילדים, חלה בעבר בקורונה אך לא גילה סימפטומים. הוחלט כי פסילתו לא תביא לדחייה בניסוי, שכן כעת ישנם מתנדבים נוספים ברשימת ההמתנה שעברו את הבדיקות המקדימות בבית החולים שבתל השומר.

בשלב הראשון של הניסוי ייקחו חלק עד 80 נסיינים, בני 18־55 ובעלי בריאות תקינה. הנסיינים יתחלקו בין בתי החולים שיבא והדסה עין כרם, שם יקבלו את החיסון ושם גם יעקבו אחר תגובת גופם לניסוי. כל מתנדב יקבל זריקה עם מנת חיסון או פלצבו (חיסון דמה), וישוחרר לביתו. במהלך שלושת השבועות הקרובים יתבצע מעקב אחר תגובת גופו לחיסון, והחוקרים יבחנו אם מתפתחים בגופו נוגדנים לנגיף הקורונה.

בשלב השני צפוי הניסוי להתרחב לעד כמעט 1,000 מתנדבים נוספים שייקחו בו חלק, בהתאם להצלחת השלב הראשון. שלב זה צפוי להתחיל בחודש דצמבר, והוא יתקיים במספר מרכזים רפואיים ברחבי הארץ. שלב זה נועד לאפשר לחוקרים לדייק את רמת המינונים של החיסון הניתן.

השלב השלישי צפוי להתחיל בסביבות חודש אפריל 2021, אז יחוסנו עד כ־30 אלף מתנדבים. אם יוגדר שלב זה בהצלחה, יחלו במכון הביולוגי בהכנות לחיסון כלל האוכלוסייה.