ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין, ביקרו הבוקר (ראשון) בבית החולים "שיבא" תל השומר, בו החל הניסוי הקליני בחיסון לקורונה שפיתח המכון למחקר ביולוגי. במהלך הצהרתו, אמר רה"מ כי "יש פה יום חשוב מאוד שנותן לנו זריקת עידוד. פגשתי את שגב, ישראלי בן 26 שהתנדב להיות ראשון וקיבל את החיסון שפותח כאן על ידי המדענים המוכשרים במכון הביולוגי, ואנחנו מאחלים הצלחה בשלבים האלה והאחרים". עוד הוסיף: "נשקול להקדים את פתיחת חנויות הרחוב אם נתוני התחלואה ירדו".

שגב הראל, הישראלי הראשון שישתתף בניסוי חיסון הקורונה. צילום: במרכז הרפואי "שיבא"

נתניהו הוסיף כי במקביל הם עובדים עם חברות הפארמה הגדולות כדי להביא חיסונים מהן: "אני אישית מפעיל את הקשרים שלי עם מנהיגי העולם כדי שנוכל לקבל את החיסון ולהיות בקדמת התור. דיברתי עם מרקל, מודי, פוטין, פונטה ואחרים. מה שחשוב הוא שבאמצעי כזה או אחר, באמצעות של ייצור עצמי שפותח כאן או באמצעות הבאה של חיסון מחוץ לארץ, נוכל להביא מספיק חיסונים לאזרחי ישראל, ואז נוכל להשתחרר, בעזרת השם, מהמגפה. אני כבר רואה את האור בקצה המנהרה. אני רואה חיסונים במדינת ישראל. מבקש שעד אז יישמעו לכללים".

בהתייחס לגל השני של הקורונה בעולם, ציין: "מדינות אירופה נכנסות לגל קשה מאוד. ראיתם שג'ונסון הכריז על סגר וקודם מקרון. כמעט כל אירופה נכנסת לסגר כזה או אחר. בשעה שאנחנו יוצאים הם נכנסים ונאחל לכולם הצלחה".

את דבריו חתם רה"מ באומרו כי "אנחנו נשיג חיסונים, יש חיסונים ואנחנו נשיג אותם לאזרחי ישראל. אבל אחרי כן אני כבר הוריתי להקים מפעל ייצור חיסונים קבוע במדינת ישראל. הוא לא יהיה מבוסס את עקרון הרווח, הוא יהיה יחידת סמך כדי שתהיה לנו יכולת כזו כמו בכל דבר שהוא חיוני. אנחנו מדינה קטנה, ועם זאת יש לנו יכולות בתחומים מסוימים שרק לקומץ מדינות יש. תהיה לנו יכולת כזו גם בייצור חיסונים".

שר האוצר ישראל כ"ץ כתב בתגובה בחשבון הפייסבוק שלו: "זה הזמן לקבלת החלטה על פתיחת חנויות הרחוב ביום שלישי הקרוב. הצורך והצידוק קיימים ומנומקים וגם התחלואה יורדת. התעקשות משרד הבריאות מיותרת וחסרת בסיס עובדתי ומובילה לאנרכיה והעדר פיקוח, שרק יגבירו את התחלואה. את מוקדי ההדבקה יש לאתר ולאכוף במקומות אחרים".

הדובר הבא באירוע היה שר הביטחון ורה"מ החליפי, שהוסיף לדברי נתניהו: "נעשית עבודה מצוינת ולכן יש סיבה לאופטימיות. יש חשיבות מאוד גדולה לשיתוף הפעולה של הציבור לכל הקשור להנחיות ההתנהלות כדי שנוכל להתמודד עם הסיטואציה שבתוכה אנחנו נמצאים ולהוריד את היקף התחלואה ככל שניתן ולפתוח את המשק ככל שניתן. אנחנו נמשיך להתפרס לשטח". 

מי שדורש להוביל היום, אחרי העלייה במקדם ההדבקה, לפתיחה פזיזה של המשק, מוביל אותנו בעיניים פקוחות לסגר נוסף ולאסון כלכלי,...

Posted by ‎Yuli Edelstein - יולי אדלשטיין‎ on Sunday, November 1, 2020

בנוסף, ניצל גנץ את ההזדמנות כדי לפנות לנתניהו בנושא התקציב ואמר: "שגב שקיבל את החיסון אמר לי שהוא בא לומר לנו שנעזור מבחינה כלכלית. הוא החליף שלוש עבודות. תצאו לדרך עם תכנית כלכלית. אני אומר לך ראש הממשלה - אנחנו לא יכולים להסתפק בלשמור על הביטחון, אנחנו צריכים לשמור על הכלכלה. אני מקווה שנמצא את הדרך לצאת קדימה וכמו שאנחנו שומרים על הביטחון ביחד ונאבקים בקורונה ביחד - נוכל לדאוג גם לכלכלה ביחד".

בני גנץ ב''שיבא'' תל השומר (צילום: דוברות שר הביטחון)
בני גנץ ב''שיבא'' תל השומר (צילום: דוברות שר הביטחון)


"הבוקר זה הזמן לומר תודה - תודה למכון הביולוגי. ביקרנו שם לפני מספר חודשים, הבטחתם שתהיה התקדמות ואכן היום רואים את ההתקדמות", אמר אדלשטיין. "אני מאוד מקווה שנשמע בזמן הקרוב על פריצת דרך והמדינה תהיה בין הראשונות בתור. אני מקווה שאם נצליח עם החיסון הנוכחי נוכל להביא בשורה אמיתית של תיקון עולם", הוסיף.

אדלשטיין התייחס גם ליציאה מהסגר והדגיש "אנחנו בשלב קריטי של היציאה מהסגר, ואני חייב לומר בגילוי לב שאנחנו עוד פעם מפתחים את השיח שהזיק לנו ביציאה מהסגר הראשון. אפשר לתת לו את הכותרת 'למה הדשא של השכן יותר ירוק?' - למה שם פתוח ואצלי סגור? צריך להבין שיש פה החלטות של שכר ישר ומולם יש פופוליזם. אלו העובדות".

בסיכום דבריו אמר: "אנחנו נוביל בשיתוף פעולה עם שרים רבים שמבינים את המצב היטב ועם ראש הממשלה ושר הביטחון יציאה זהירה, אחראית והדרגתית מהסגר על מנת להגן על בעלי עסקים ואזרחי ישראל ועל מנת לא להגיע למצב באירופה".