פרופסור אבינועם רכס, נוירולוג בכיר בבית החולים הדסה בירושלים, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על המחקר הבריטי שמצא כי חולי קורונה שהחלימו נפגעו קוגניטיבית באופן משמעותי, במיוחד אלו שחלו בנגיף בצורה קשה ונזקקו לסיוע נשימתי. החוקרים בחנו את יכולת הריכוז וההיגיון שלהם, ואמדו את הנזק כשווה ערך להזדקנות מוחית של עשר שנים. "אנחנו לומדים יותר ויותר על ההשפעות ארוכות הטווח של הנגיף ומבינים שגם מי שמחלים סוחב איתו אפקט כנראה של הווירוס עצמו על המוח".

שר הביטחון בני גנץ על תחילת הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

בן: אנחנו מדברים על מחקר בריטי על פיו הקורונה גורמת, גם אם אתה מחלים, למוח להזדקן בעשר שנים על פי מבחנים קוגניטיביים. תסביר לנו על מה מדובר?
"חוקרים מארה"ב ומאנגליה שעשו משהו מאוד חכם ויפה הם הלכו ועבדו יחד במבחן הבריטי הגדול לאינטליגנציה, הזמינו את הציבור לענות על שאלון ממוחשב, אחרי שאנשים ענו לשאלון הזה מדובר ב-84 אלף איש אחרי זה היה שאלון אחר לגבי הקורונה האם חלית, חשוד, נשא, האם היית חולה קל בינוני קשה הונשמת או לא, אנשים שיצאו מבית החולים. הם מספרים על ההיסטוריה, האנשים שאותם חקרו לא ידעו מה הקשר ומה החוקרים מבקשים לברר והדבר המדהים הוא שאנשים שהיו חולים קשה בקורונה, מונשמים, יצאו מביה"ח על הרגליים ומבחינה קוגניטיבית הפסידו עשר שנים מהחיים, איש בן 60 מתפקד כמו גבר בן 70. אנחנו יותר ויותר מבינים שיש מחלה חדשה שנראית לונג קוביד19 וירוס, יצאת מביה"ח אבל אתה סוחב איתך עוד מחלות וחלקן נוירולוגיות".

זה נכון לכל קבוצות הגיל?
"כן, כן, המדד העיקרי היה מידת התפקוד הלקוי של הריאות, האם היה חוסר חמצן והשאלה האם זה נגרם לצורך העניין, האם הנשימו לא טוב ולא קיבלת חמצן למוח וכתוצאה מכך היכולת הקוגניטיבית נפגעה. כנראה שזה לא רק חוסר חמצן, כחלק ביטוי של הנשמה, אלא אפקט כנראה של הווירוס עצמו על המוח".

רואים משהו בסריקות הדמיה?
"במחקר הזה זה עוד לא מפורט, המחקר עוד לא עבר ביקורת עמיתים. היום נהוג לתלות את המאמרים למרות שהם בוסר באתר דיגיטלי לשיפוט הציבור. אבל זה מאוד מעניין ומסתבר שהקורונה תרדוף אחרינו גם לאחר שתסתלק מפה, די מפחיד".

מכל הדברים של הקורונה זה הכי מפחיד אותי כי אני מאוד רגיש כשמדברים על מוח ודמנציה. מה לגבי, יש עוד גרסה, היא לא קשורה בהכרח אבל אומרים שעוצמת הקורונה תלויה בכמה נחשפת לנגיף?
"ברור, יש מושג שנקרא עומס נגיפי, אתה לא יכול להידבק מווירוס אחד. אתה צריך כנראה מנה קריטית של וירוסים בבת אחת שבה אתה נדבק כדי להידבק, ולכן אם מישהו עומד לידך עם מסכה והמסכה שלך גם מסננת אחוז ממה שנותר, המסכות והריחוק החברתי שנראה מאוד פשטני כנראה פקטור מאוד חשוב. כמובן ההתקהלויות הרבתיות, אלה הפקטורים החשובים ביותר וזו התנהגות שאנחנו יכולים לשלוט בה, אנחנו יכולים להגן עלינו וכשנתנהג נכון אני מגן על האחר ואני מצפה שהאחר יגן עליי. אנחנו מוכרחים להתאים את עצמנו למציאות המטורפת הזאת".

30 אלף אמריקנים נדבקו בעצרות של טראמפ, זה אמיתי? 
"אין לי ידיעה לגבי המספרים האלה אבל כשאתה מסתכל על האצטדיונים ועל האולמות האדירים שטראמפ מופיע ועולה על הבמה בלי מסכה".

זה הסיפור, המסכה.
"הקהל מסתכל, אם אתה לובש מסכה אתה ביידן, המסכה הפכה למותג פוליטי. התנהגות מופקרת שפוגעת באוכלוסייה".