פרויקטור הקורונה, פרופ' גמזו נשא דברים היום (שלישי) בפני חיילי מפקדת אלון למאבק בנגיף ומפקדיה והתייחס למצב התחלואה בארץ לאחר יציאתו לדרך של השלב השני במתווה היציאה מהסגר. "לפני 100 ימים פגשתי את שר הביטחון בלשכתו וביקשתי ממנו להורות לצה"ל לקחת את האופרציה של קטיעת השרשראות", אמר פרופ גמזו והוסיף: "הרבה אנשים חשבו שצה"ל לא יכול לעשות את זה, אבל זו אופרציה שצה"ל יכול לעשות בצורה הטובה ביותר".

גם שר הביטחון, בני גנץ (כחול לבן) התייחס למצב בביקורו במפקדת אלון והצהיר: "אני מתכוון לדרוש להרחיב את הסגרים על ערים אדומות ומהצד השני לפתוח ככל האפשר במקומות שאפשר. בהמשך דבריו שיבח גנץ את מפקדי מפקדת אלון וחייליה: למדינת ישראל יש מערך קטיעת שרשראות מהטובים ביותר בעולם ואולי הטוב שבהם, בחוקרים, באיכות הטכנולוגיה, במהירות וביעילות.

פרופ' גמזו בוועדת העבודה והרווחה

גמזו המשיך בדבריו וסיפר: "באותו יום פגשתי את אלוף פיקוד העורף שלקח את המשימה עם תא"ל ניסן דוידי והם הרימו פה את מערך הקטיעה הטוב ביותר בעולם. הוקמה כאן הטייסת הטובה ביותר בעולם לקטיעת שרשראות, חסר רק צו 8 לאזרחי ישראל להגיע להיבדק". 

"דיברנו היום על 600 מאומתים הבוקר, יש להערכתי פי עשרה", הבהיר הפרויקטור והוסיף: "יש אלפים מאומתים, וכשהם לא מגיעים לבדיקה - הם מסכנים לא רק את עצמם ומשפחתם, הם מסכנים את כלל המבצע הזה להפחית את התחלואה. הם מונעים מאיתנו להוריד את מקדם ההדבקה ולפתוח את המסחר וכיתות ה'-י"ב".

אנשים עם מסכה בזמן קורונה בירושלים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: מארק ישראל סלם)
אנשים עם מסכה בזמן קורונה בירושלים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: מארק ישראל סלם)

כשנשאל על חוסר שיתוף הפעולה בבדיקות והתחזית לקראת החורף, הסביר פרופ' גמזו: "קבענו יעדים, מנות ומכסות לרשות כל עיר, ואנחנו שוקלים לתמרץ ערים על פי רמת בדיקות. בלי בדיקות אין לעיר שכפ"ץ, גם עיר ירוקה תהבהב. אנחנו רוצים ליצור גם מערכי סקרים. סקר המורות והגננות הוביל לשיעור חיוביים מפתיע, ולכן כל מורה וגננת צריכה להגיע להיבדק".

"כרגע אנחנו נמצאים בשבוע 45, ואנחנו רואים תחלואת חורף עולה בשבוע 48 החל מתחילת חודש דצמבר", קבע גמזו והסביר: "בנתונים הראשונים עדיין לא רואים עלייה בסימפטומים של תחלואת חורף. עם נהנה ממה שקרה בחצי הכדור הדרומי - מצבנו טוב. כרגע אני אופטימי שיכול להיות שמאמצי הריחוק הפיזי שלנו כדי למנוע קורונה מונעים גם תחלואת חורף אחרת".

חולה קורונה בכניסה לבית חולים (צילום: מארק ישראל סלם)
חולה קורונה בכניסה לבית חולים (צילום: מארק ישראל סלם)

בתוך כך, גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "שלושה עדכונים מהביקור במפקדת הקורונה: -אני מתכוון לדרוש להרחיב את הסגרים לכל הערים האדומות, כך נוכל לפתוח מקומות אחרים. -אישרתי את תכנית הרמטכ"ל להקמת חממה טכנולוגית למאבק בקורונה. -הנחיתי למצוא דרך להעביר לרשויות המקומיות את שמות התושבים השבים מחו"ל, כדי שנוכל לאכוף בידוד כראוי".

בני גנץ ופרופ' רוני גמזו בביקור במפקדת אלון של פיקוד העורף. צילום: טל עוז / משרד הביטחון

כידוע, משרד הבריאות פרסם היום נתונים חדשים על אודות מצב התחלואה בארץ וציין כי 774 מאומתים בקורונה אובחנו אתמול לאחר שנערכו 35,438 בדיקות, כך שאחוז הבדיקות החיוביות ירד לכ-2%. כמו כן, מאז פרוץ המגפה נדבקו 315,983 ישראלים בנגיף, בהם 9,769 חולים פעילים. עוד ציין משרד הבריאות כי מניין קורבנות נותר 2,580, כאשר מנגד החלימו עד כה 303,634 חולים. עוד עולה מהנתונים כי מספר החולים שמצבם קשה עומד על 382, בהם 164 מונשמים, וכי מספר החולים שמצבם מוגדר בינוני ירד ל-95 בני אדם.