קבינט הקורונה הכריע היום (רביעי) כי חנויות הרחוב ייפתחו ביום ראשון הקרוב בערים ירוקות, תחת הגבלות. זאת, לאחר דיון שעסק בין היתר במועד פתיחת המסחר. בתום הישיבה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בדיוק כפי שהבטחנו בישיבה הקודמת, אנחנו נפתח את חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב. אנחנו מאפשרים ארבעה לקוחות בכל עת, לא יותר מזה. אנחנו גם יודעים שיש עלייה מסויימת בתחלואה, ולכן אם אנחנו נראה בסוף השבוע הבא, לקראת השלב השלישי הגדול, שיש עלייה בתחלואה, אנחנו נצטרך לעצור ואולי אפילו להדק את ההגבלות".

נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאיים בישראל, עו"ד רועי כהן השיב על ההחלטה: "אני שמח שראש הממשלה וחברי קבינט הקורונה קיבלו את ההחלטה הנכונה והמתבקשת לעשרות אלפי בעלי חנויות לחזור ולהתפרנס בכבוד. המראות קורעי הלב של מפעלי חיים שקורסים לנגד עינינו חייבים להיפסק. אנו דורשים החלטות מקצועיות ולא פוליטיות. לא נסכים עוד לעונש קולקטיבי לכל מגזר העסקים הקטנים". הוא אף דרש לקבל נתונים ותכנית חילוץ כלכלית סדורה שהוקצו לה כל המשאבים הנדרשים כדי להבריא את הכלכלה. "הגיע הזמן שהממשלה הזאת תתעורר ותתחיל לעבוד למען האזרחים שלה", אמר.

הכרעה נוספת התקבלה בקבינט, לפיה סטודנטים יוכלו לשוב ללמוד בקמפוסים. התנאים הצפויים הם למידה בחוץ ועד 20 משתתפים בקבוצות קבועות, כולל מרצה קבוע. שר ההשכלה הגבוהה זאב אלקין בירך על הצעד: "זה צעד קטן ראשון של מערכת ההשכלה גבוהה בדרך ליציאה מהסגר שאמור לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה להתחיל בהוראה פרונטלית".

במהלך הדיונים הציג הפרויקטור, רוני גמזו, לקבינט הקורונה נתונים לפיהם לצד מגמת עלייה במקדם ההדבקה הכללי, המתקרב מאוד ל-1 (עומד כעת על 0.88), בחברה הערבית הוא עבר את הרף המדובר. מכאן, שהמשמעות של הנתונים הללו, לצד צפי להמשך גידול לאור פתיחת השלבים עד כה, מהווים צפי להתקדמות חלקית בלבד בפתיחה עפ"י מדרגות היציאה.

ההסכמות המסתמנות בצוות המשותף למשרדי החינוך והבריאות הן כי כיתות ה'-ו' יהיו הבאות שיחזרו ללימודים, וכי יבוטלו הקפסולות בכיתות א'-ב'. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי, אמרה: "לא רואים את אפקט פתיחת א'-ד' ועדיין אתם רוצים לפתוח משהו נוסף. ביקשנו לא לערבב צהרונים ומערבבים צהרונים. מאוד קל להגיד 'משרד הבריאות יממש את תפקידו', אבל אם אנחנו ממליצים המלצות ולא מממשים אותן, אל תגידו את זה".

בעניין זה, אמר גמזו כי מצד המורים, ישנה היענות נמוכה לעבור בדיקת קורונה. שר הביטחון בני גנץ פנה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט וביקש אישור בחסות החוק, לחייב מורים לעבור בדיקת קורונה, ולהתנות בכך את המשך עבודתם, אך לא מתוך כוונה לפטרם, אלא מכוונה להמשיך לעבוד תחת המגבלות. מנדלבליט אמר כי אין לו תשובה מוכנה לכך.

בקבינט אישרו גם מתווה משותף של שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ושר החינוך יואב גלנט, לפיו, תלמידים עולים חדשים יוחרגו לטובת לימודי עברית וצמצום פערים לימודיים. בעניין זה אמרה השרה תמנו שטה: "אסור שאף ילד או ילדה יוותרו מאחור. יש חשיבות גדולה בסיוע המיידי שצריך לתת לתלמידים עולים ובלימת פערים חברתיים ולימודיים שנוצרים כתוצאה מהריחוק החברתי שנגזר עליהם, בין היתר בדידות גדולה שהם חשים מהמעבר למדינה חדשה. מדובר בכ- 8,500 תלמידים עולים הרשומים במערכת החינוך ושעלו בשלוש השנים האחרונות".

סביב סוגיית חנויות הרחוב נוצר עימות, כאשר שר הבריאות יולי אדלשטיין דרש לבטל את הפתיחה המתכוננת, אך השרים ישראל כ"ץ, עמיר פרץ ואריה דרעי, תמכו במהלך. בהמשך הדיון נתניהו התיישר עם שאר השרים ואמר כי הוא בעד פתיחת חנויות הרחוב בערים ירוקות בלבד, תוך הקפדה על הגבלה לארבעה קונים בלבד וללא פתיחת הקניונים ומרכזי המסחר הגדולים.

במקביל, נתניהו ומפלגת יהדות התורה סיכמו כי ההצעה להגדלת הקנסות על מפרי ההגבלות לא תעלה ולא תקודם עד לדיון משותף עם ליצמן וגפני. הפגישה בין השלושה טרם נקבעה, ולא ברור מתי היא תתרחש. 

דוח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה כולל מציין כי לאור ההקלות בסגר, שנכנסו לתוקף ביום ראשון, תיתכן האטה במגמת השיפור הנצפית בשבועות האחרונים. המומחים מעריכים כי לאור השהייה של כעשרה ימים מהדבקה לתוצאה, שינוי זה יבוא לידי ביטוי לקראת סוף השבוע מהבא. 

מהנתונים המוצגים בדוח עולה כי בשבוע האחרון מסתמנת התייצבות בשיעור הבדיקות החיוביות, ובמספר המאומתים. מדובר בנתון המעיד על עצירה בירידת התחלואה. המומחים הזהירו כי אם המגמה של עלייה במקדם ההדבקה, זאת לאור ההקלות שבוצעו ואלו שנשקלות, תיתכן עלייה מחדש של התחלואה. עוד נכתב כי לפי שעה, הממוצע השבועי של מספר החולים החדשים במצב קשה ושל מספר המתים נמוך מאשר בשבוע שעבר. מדובר כאמור, במדדים המגיבים מאוחר יותר ממדד המאומתים החדשים.

מפילוח נתוני הנדבקים ביממה האחרונה עולה כי מרבית החולים החדשים הגיעו מירושלים. עוד עולה מנתוני חדר המצב הלאומי כי ארבעה אחוזים מהחולים שאובחנו ביממה האחרונה מתגוררים בערים אדומות, ושלושה אחוזים נוספים - מערים הנמצאות תחת הגבלות. המשמעות היא שיתר החולים, 92 אחוזים מהנדבקים, מגיעים מערים שלא נמצאות תחת הגבלות כלשהן. עוד פורסם כי מרבית החולים (154) הם משכבת הגיל 19 עד 29, ושכבות גיל נוספות מהן מגיע מספר רב של חולים הן 30-39 וגם 40-49.

בתוך כך, פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן ציין כי בינתיים לא כדאי לבצע הקלות נוספות, זאת לאור העלייה של מקדם ההדבקה ל-0.88. הוא ציין כי כדי לעבור לשלב ההקלות השלישי, נדרש מקדם הדבקה 0.8 ופחות מ-500 מאומתים, כרגע זה לא נראה שנהיה שם, במיוחד בגלל שהשפעת הקלות שלב 2 (כיתות א-ד) עוד לא מגולמת. עם זאת, הוא ציין כי לפי מאושפזים, מדד יותר אמין מבדיקות, מקדמי ההדבקה נמוכים יותר, למשל 0.76 לפי החולים קשה החדשים. "אבל מזכיר שיש השהייה בין המגמות במאומתים לאלו במאושפזים קשה, כך שאם המגמה במאומתים אמיתית, היא תתבטא בקרוב גם בהאטה בירידה בחולים קשה", ציין בחשבון הטוויטר שלו.

כמו כן, ברקע ההתקררות הצפויה בימים הקרובים, יש לזכור כי הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה צפוי לגבור עם בוא החורף, לאור נטייתנו להצטופף בחללים סגורים בתקופה זו. מומחי אמ"ן ממליצים לאוורר היטב חללים סגורים, לעטות מסכות בזמן השהייה בהם בכל עת, לצמצם את משך השהות ואת מספר השוהים בהם ולהעדיף לקיים פעילויות ומפגשים הכרחיים ככל שניתן באוויר הפתוח, דווקא בעונת החורף.