שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס הבוקר (חמישי) בראיון בגלי צה"ל לסיום תפקידו של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ואמר כי הוא "עשה עבודה מצוינת". בנוסף, השר הבהיר כי האפשרות של הטלת עוצר לילי בקרוב נמצאת על השולחן, והבטיח כי "בימים הקרובים תתקבל החלטה בנושא". 

"גמזו עשה עבודה מצוינת, הוא לא זקוק לציונים ממני, יש לו ידע ומעמד משלו. הוא הגיע בלי לשאול שאלות בתקופה הכי קשה של התפרצות מחודשת ועשה כל מה שהיה יכול, זה לא תמיד היה פשוט. אנחנו אומרים לגמזו תודה רבה בשם כולנו". 

הוא לא קיבלת סמכויות.
"הוא קיבל את כל הסמכויות ובעצמו אמר את זה לא פעם. זה שלא הקשיבו לפעמים בדרג הפוליטי או בכנסת זה משהו אחר. גם כאן אני חייב להעיד שבקבינט הקורונה ובממשלה הקשיבו לו, תמיד קולו נשמע, אך לא תמיד קיבלו את ההחלטות שלו". 

פרופ' גמזו בביקור בכפר ברטעה. צילום: "מגן ישראל"

יש סיכוי שתכנית הרמזור תהיה שוב על השולחן?
"ודאי, היא על השולחן. התכנית, כפי שגמזו אמר בעצמו, לא נועדה לנהל 8,000 נדבקים ביום, היא נועדה לנהל את מצב כמו במצב הנוכחי כשאפשר להתנהל ביישובים ירוקים יותר בחופשיות. יש לצערי כרגע מספר יישובים סגורים, ואנחנו פותחים את מה שניתן ביישובים הירוקים. עומדים מול הלחץ הידוע של כל מיני סקטורים, שלבי אליהם. אנחנו לא יכולים עכשיו למצוא את עצמנו עוד פעם באותה סיטואציה של סגר שלישי - כך נקריב גם את הכלכלה וגם את החיים". 

יש תחושה שגורמי הבריאות נדחקים הצידה. עכשיו חנויות הרחוב נפתחו.
"הקבינט בפרשת דרכים. אני מקווה שפתיחת ההחלטה בנוגע לפתיחת החנויות הייתה אירוע חד פעמי".

עד כמה הרעיון של עוצר לילי קרוב למימוש?
"אנחנו דנים על זה, לא ברור מה תהיה התועלת של הצעד הזה. הוא לא פסול ביסודו, אבל יש דיון מקצועי כרגע בנוגע לתועלת הצפויה ממנו בהתחשב בעובדה שבינתיים חלק גדול מהברים ואירועי התרבות סגורים גם ככה. זה יכול לעזור מול חתונות, מסיבות פרטיזניות וכל מיני דברים כאלה. יש התלבטות מקצועית". 

אתה תומך בזה?
"זה תלוי באיזו שעה העוצר מתחיל. ההצעות להתחיל אותו ב-1 או 12 בלילה - אני אומר עליהן 'לא, תודה'. השאלה היא אם נעשה עוצר לילה כל כך מאוחר שאור השמש כבר יזרח בו. בימים הקרובים תתקבל הכרעה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
שר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)

נתניהו דיבר עם מנכ"ל פייזר ויש מו"מ. מה לוח הזמנים?
"אני מעדיף לא להתייחס למשאים ומתנים ספציפיים שאנחנו מנהלים. ראש הממשלה עוזר לנו בנושאים האלה לא מעט, אנחנו בקשר עם מספר חברות ואם וכאשר ייחתמו ההסכמים נשמח להודיע לציבור. אנחנו לא יכולים להגיע למצב שיהיה חיסון במדינות אחרות ואצלנו לא". 

ההודעה של רה"מ הייתה מוקדמת או מוגזמת?
"לא, גם בתסריטים האופטימית ביותר כמות רצינית של חיסונים לא תגיע לישראל השנה, וגם כשהוא יהיה צריך לזכור שגם החיסון נגד שפעת נותן תועלת של 40%-60%. אנחנו לא שמים את כל הביצים בסל אחד, אף אחד לא יכול לומר מתי החיסון יהיה ואיזו חברה תצליח. אנחנו לא מהמרים ולא עושים משחקים של הכל או כלום, אלא נמצאים בקשר עם מספר חברות". 

בהתייחס לסוגיית האיים הירוקים אמר: "הבאנו בשורה. לפעמים שוקלים ורואים שאם עושים משהו נקודתי לא יהיה נזק רפואי של ממש. אבל כשאני מתחיל לחשוב מה יהיו השלכות הרוחב של מהלך כזה, ואז באיזו מידה תיפגע בריאות הציבור, אז אני חושב פעמיים, וזה בדיוק מה שקרה עם החוק. רצינו לעזור לאילתו וים המלח ובמקום זה מה לא ניסו להוסיף לחוק הזה? אני שמח שבסופו של דבר הבאנו בשורה לתושבים של אילת".