מנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103fm והביע את דעתו על המגעים להבאת החיסון לקורונה של חברת "פייזר" לארץ: "החיסון של 'פייזר' דורש לוגיסטיקה די מורכבת ואני מקווה שנצליח לעמוד בזה. יש סיכוי שיהיה גם חיסון רוסי בארץ ואני ממליץ להשתמש בו". 

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

ההסכם עם פייזר ייחתם היום ו־4 מיליון יקבלו אותו, אבל אתה מוכן לקבל חיסון רוסי קבל עם ועדה. אז אתה רוצה שנקבע מועד ובו אנציח את קבלת החיסון?
"זה נכון, ואני כבר אגיד לך ונקבע. קודם כל, כל הכבוד למדינת ישראל, וגם מילה טובה לראש הממשלה על כך שטרח אישית להסדיר את ההסכם עם חברת פייזר. כמובן, טוב מאחור מאשר בכלל לא. אני חושב שבסך הכל החיסון של פייזר, כמו שהתפרסם בעולם, הוא חיסון טוב עם 90 אחוז יעילות".

כל זה אני יודע, אבל אנחנו מדברים עכשיו על החיסון הרוסי.
"מה שאני רוצה להגיד הוא שהחיסון הרוסי איננו נופל מהחיסון של פייזר. מעניין לשמוע את הדמיון בין אנשי צוות המחקר של פייזר בגרמניה ובארה"ב מול אנשי צוות המחקר ברוסיה. מה שמעניין הוא שהחיסון של פייזר דורש לוגיסטיקה די מורכבת, ואני מקווה שנערך לכך נכון. זה חיסון שחייבים לשמור אותו במינוס שבעים מעלות".

תגיד לי למה אתה בורח מהרוסי? בוא נחזור אליו: היית ממליץ גם לי לבוא ולהתחסן איתך?
"חד משמעית. זאת אומרת, ברגע שהחיסון הרוסי יירשם בארץ, וזה בדיוק מה שאני מנסה להגיד, בניגוד לחיסון של פייזר שיינתן במדינה במהלך כל השנה אנחנו נתחיל לקבל כבר את החיסון הרוסי. זאת אומרת, יש סיכוי אם משרד הבריאות ירשום את החיסון הרוסי לפני כמו שהוא חייב אגב לרשום גם את החיסון של פייזר באותו רגע יהיה גם חיסון רוסי בארץ. עכשיו, יש משמעות גדולה מאוד לחורף, אם החיסון של פייזר יינתן במהלך כל שנת 2021 אנחנו עלולים להישאר בתוך המגפה בחורף שבא עלינו לטובה. אם החיסון הרוסי יגיע אלינו מוקדם יותר אני לפחות אמליץ לאנשים בעלי סיכון גבוה, וכאלה הנמצאים בלב העשייה הרפואית להתחסן בכדי למנוע מעצמם את המגפה הזו". 

עכשיו אני רוצה ללכת איתך לעוד נושא שמטריד את הציבור: הקבינט דן אתמול באפשרות להטיל סגל לילי. האם אתה בעד סגר לילי?
"אני חושב שסגר לילי לא הוכח מבחינה רפואית. לא ידוע האם הוא מביא תועלת כלשהי. הוא גורם לאנשים להרגיש שההחלטות שמתקבלות בפועל הן לא רפואיות גרידה. ההגבלה הזו מעיקה. אם מישהו רוצה לצאת החוצה ולרוץ בשעה אחת עשרה בלילה, או רוצה לצאת ולהינפש על שפת הים העוצר הזה או הסגר הזה מעיק עליו. אני חושב שאנחנו צריכים להתכוונן למגבלות שבאמת קשורות ומשפיעות רפואית. זו ההמלצה שלי לגביי החלטת הממשלה שאמורה להיות. אגב, אפשר לבדוק את הנושא הזה - עצם העובדה שהיו כמה מדינות שעשו סגר לילי לא אומר שישראל צריכה להידמות אליהן". 

אני נזכר שאמרת שסגרו לנו את המדינה והפכו אותה לבית סוהר. 
"נכון". 

אז בעצם מה? לדעתך הייתה ברירה אחרת? 
"בוודאי שהייתה ברירה אחרת והברירה הזו קיימת גם היום. אתה יודע שיש מדינות בעולם שאין בהן אף חולה אחד בקורונה? שיש מדינות שסופרות את סך החולים בפחות מ־200? למה אנחנו לא לומדים מהן דווקא ולא ממדינות כמו איטליה וצרפת שחוות עכשיו גל נוראי. הפרסומים בעיתון לפחות הם פשוט מפחידים, אומרים שיש אנשים שאין להם אפילו מיטות פנויות בבתי החולים". 

אז מה היית עושה אחרת? 
"אני בדקתי בתכיפות את כל העובדים בהדסה, ואגב ככה עושים היום גם ברפאל בשביל למנוע מגפה. אי אפשר להגיד 'רוטשטיין לא צדק' כי צדקתי. אם זה היה תלוי בי למשל, אני הייתי פותח את מערכת החינוך, אבל השאלה היא איך הייתי פותח אותה, ואני חושב שבזה אנחנו צריכים להתמקד. אם היינו דוגמים את אנשי הסגל בצורה שיטתית, ואפילו את התלמידים היינו יכולים לעצור התפרצות ולאפשר לימודים. השאלה היא איך ישראל תצליח להרים מערכת חינוך בטוחה שתמנע התפרצויות והדבקות". 

קניונים ומסעודת היית פותח?
"תראה, אנחנו בבעיה רק מול דבר אחד שנקרא התקהלויות. לא הייתי נותן את ידי לשום התקהלות, אבל אם נצליח להסדיר מתווה בו אנשים יוכלו ללכת ולקנות ללא התקהלות. אגב, הקניון עצמו לא מסוכן ההתקהלות כן". 

אז אתה מזמין אותי מתי שאתה מקבל את החיסון הרוסי?
"בהחלט כן. אגב, שתדע שכל מי שקיבל אותו עד כה יצא בלי קרניים, וכולם מרגישים טוב".