ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק להסדרת האחריות על ימי הבידוד לעובדים לקריאה שנייה ושלישית. ההסדר אושר לאחר שהושגו הסכמות מול שר האוצר ישראל כ"ץ, בהתבסס על המתווה שהציע יו"ר הוועדה. על פי הנוסח שאושר, ההסדר הנוכחי יהיה תקף עד חודש מרץ. חלק מהצעת החוק העוסק באופן הדיווח של המעסיקים לביטוח הלאומי פוצל מהצעת החוק ויעלה לדיון בנפרד בהמשך השבוע. 

בהתייחס לנוסח שאושר אמר ח"כ חיים כץ: " החוק המתוקן נושא בשורה גדולה ומעניק אוויר לנשימה למאות אלפי משפחות נוספות. אני מברך על ההסכמות עם שר האוצר. מתווה המימון לימי הבידוד שופר, תוך צמצום הנטל הכלכלי מהעובדים ומהעסקים".

מתווה ימי הבידוד החדש כולל את התיקונים שהציע ח"כ כץ במתווה הממשלתי, כך שעובדים יישאו בעלות יום אחד בלבד וינוכו להם עד 4 ימי מחלה; המדינה תשלם 75% מעלות הבידוד למעסיקים עד 20 עובדים, ו-50% ליתר.

במהלך הדיון הסיר ח"כ כץ את האפשרות של עובדים שאזלו להם ימי המחלה להמיר את ימי הבידוד ב-70% שכר מהמדינה, זאת לאחר שהתברר כי אין בכוונת המדינה לשלם על יום הבידוד הראשון. לדבריו "אם העובד לא מקבל שכר על היום הראשון זה פוגע בו קטגורית והאפשרות הזאת לא תתקיים". 

על פי הנוסח שאושר, עובד שנמצא בבידוד לא יקבל שכר על יום הבידוד הראשון בלבד. המדינה תשפה את המעסיק על עלות היום השני לבידוד ולאחר מכן על מחצית מעלות הבידוד למעסיק, כשהשיפוי יינתן באמצעות המוסד לביטוח לאומי. עם זאת, מעסיקים עד 20 עובדים המדינה תשפה בסך 75% מעלות הבידוד. 

לבקשת המוסד לביטוח לאומי, בקשות המעסיקים לשיפוי יוגשו החל מחודש פברואר, זאת בכדי לתת למוסד להיערך למתן השירות, אולם הזכאות תהיה רטרואקטיבית מיום תחולת החוק.

פרופ' גמזו בוועדת העבודה והרווחה

עוד על פי הנוסח, בגין הבידוד ינוכו עד 4 ימי מחלה ממכסתו הצבורה של העובד. בשונה ממחלה רגילה, בגין סופי שבוע וחגים שאינם מוגדרים כימי עבודה לא ינוכו ימי מחלה. במצב שבו לעובד נגמרה מכסת ימי המחלה יכנס העובד ליתרה שלילית על חשבון ימי מחלה עתידיים. הסדרים מיטיבים במגזר הציבורי יגברו על נוסח החוק ובשוק הפרטי יוותר הדבר לשיקול המעסיקים.

נושא המענקים לשבים לשוק העבודה עדיין לא עלה לדיון מאחר והצעת הצו למענקים עבור חיילים בעלי משפחות ומשרתי שירות לאומי שאיבדו את עבודתם עדיין לא הוגש לוועדה. בהתייחס לכך אמר ח"כ חיים כץ לנציגי משרד האוצר: "הייתי שם ואני מכיר את ההתנהלות שלכם וזו בושה וחרפה. כל מה שנוגע אליכם תמיד באורך הגלות. אתם תעבדו ביעילות, לא ניתן לכם לקבור את זה". כזכור, לפי הצעתו של כץ, חיילים עם משפחות ומתנדבי שירות לאומי עם אישור עבודה שפוטרו, יקבלו מענק חד פעמי מהמדינה. מתנדבי השירות הלאומי יקבלו מענק בסך 5,500 ש"ח. 

ישראל כץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ישראל כץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ חיים כץ: "החוק המתוקן נושא בשורה גדולה ומעניק אוויר לנשימה למאות אלפי משפחות נוספות. אני מברך על ההסכמות עם שר האוצר. מתווה המימון לימי הבידוד שופר, תוך צמצום הנטל הכלכלי מהעובדים ומהעסקים. בנוסף, סיכמנו על מענק לחיילים ומתנדבי השירות הלאומי, שתורמים רבות לחוסנה של המדינה ועד כה לא זכו לתמיכה מספקת".

שר האוצר ישראל כ"ץ: "זהו צעד חשוב נוסף בתקופה זו שנעשה בשיתוף פעולה בין הגורמים, שיסייע באופן ישיר למגזר העסקי. צעד זה לצד צעדים רבים נוספים יסייעו למשק הישראלי ולציבור העובדים שנפגעו  בעקבות משבר הקורונה. אמשיך לפעול כדי לסייע היכן שידרש לצד חזרת המשק לפעילות ופתיחת העסקים בהתאם למגבלות".

חיים כץ (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
חיים כץ (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

במהלך הדיון אמרה ח"כ קרן ברק, שהצעת חוק פרטית שלה הוצמדה להצעה הממשלתית: "החוק שאני כתבתי רצה לעשות שהבידוד יהיה כמו ימי מילואים אבל ככל שהתקדמנו עם התהליך הבנו שכל הצדדים צריכים לשאת בנטל. המדינה היא ששולחת את העובדים הביתה ולכן היא צריכה לשאת ברוב העלויות. אני מבקשת מכם שהניסיון הזה יוביל לכך שלהבא בכל הסדר כלל משקי תהיה נציגות של עסקים הקטנים והבינוניים סביב השולחן". 

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי: "עשיתם פה שינוי מהפכני לטובת כלל המגזר העסקי, עסקים קטנים וגדולים כאחד. זה מהפך. בתחילת הדרך הייתי מאוד מוטרד וכעת אני יכול לומר- יש כנסת בירושלים". עם זאת ציין אמיתי כי עדיין לא נמצא פתרון ראוי לעצמאים. בתגובה לדברים אמר יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ: "אני עכשיו לוקח את העצמאים כפרויקט".
 
רועי כהן, נשיא לה"ב: "העצמאים נושמים וחיים פה בדיוק כמו ציבור השכירים אבל הפכנו להיות הפראיירים של המדינה שדורכים עליהם שוב ושוב. התחלואה תעלה והמדינה תשלם יותר רק בגלל שאנשים לא קיבלו את הזכויות שמגיעות להם. השכיר יקבל תשלום על ימי הבידוד והעצמאי לא. עיקרון השוויון נרמס כאן ברגל גסה. במדינות רבות עצמאים כבר מקבלים שיפוי על ימי הבידוד".  

רווית גרוס מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה: "המתווה הזה הרבה יותר טוב מהקודם אבל מבחינתו הוא עדיין לא מספיק טוב. העסקים שלנו בקושי מרימים את הראש, הם לא יכולים לשלם כלל. מאוד נחמד לתת זכויות לעובד אבל לא יהיה לא לאן לחזור כי העסק פשוט ייסגר".  

רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים "אני שמח שהצלחתם להגן על העובדים אבל זה לא יכול לבוא על חשבון המעסיקים. במתווה הקודם כל ימי הבידוד נחשבו ימי מחלה ונקבע שעובד שנגרמו לו ימי המחלה המדינה היא זו שתכסה. עכשיו זה מוגבל רק ל-4 ימי מחלה והורדתם את סופי השבוע. אני כמעסיק לא רוצה להיום בנק ולתת ימי מחלה רטרואקטיביים. אין לזה אח ורע בחקיקה ויחסי עבודה. עסקים של עד 20 עובדים מקבלים יותר השתתפות על מתווה שיותר גרוע להם, בעצם נשארו אותו דבר ועסקים גדולים נפגעו. זו האמת". 

בתגובה לדברים אמר ח"כ כץ לתומר: "במתווה שחתמת עליו אתה כמעסיק פגעת בעובדים שלך, לא ראית אותם בעיניים. עכשיו אתה מקבל בדיוק מה שקיבלת במתווה הקודם, רק שלא נתנו לכך לשדוד את ימי המחלה של העובד שלא שילמת בגינם. אין סיבה שתיקח לו יומיים על שישי שבת או את הימים שעליהם המדינה משפה אותך. תשלם רק את מה שאתה אמור לשלם ותקבל את מה שאתה אמור לקבל".  

עוד אמר כץ: "ניסינו להגיע להסדר שיהיה טוב לכולם, אני רואה אותו כהסדר מאוזן כי אף אחד לא יצא מרוצה. ההסדר הוא לחמישה חודשים. נלמד, אם נראה שהוא לא עושה את העבודה נעשה שינויים".