פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל על העלייה המתמשכת במקדם ההדבקה. "אנחנו נמצאים כעת במצב יציב, כאשר מקדם ההדבקה עומד על 1 - המשמעות היא שבממוצע, כל אדם מעביר את הנגיף לאדם אחר", סיפר ב-103FM, "וזה לא טוב".

חיסון ישראלי לקורונה - שגב הראל, הישראלי הראשון שקיבל את הזריקה. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

תסביר לנו פרופ' סגל לאנשים פשוטים, איך מספר הנדבקים ירד למאות אבל מקדם ההדבקה עלה ל-1, שזה הקו האדום?
"אתה שואל איך זה קרה? בעצם, כשיצאנו מהסגר היינו כמובן בירידה מאוד חזקה עם מקדם הדבקה שהמשמעות שלו הייתה 0.65, שחצינו פעם בשבוע את כמות המאומתים בחצי. אחרי שלבי הפתיחה ראינו עליה במקדם, כלומר קצב הירידה ירד, אבל הגענו ל-1. הגענו ל-1 לפני כשבוע וחצי ופה אני רוצה לומר, שזה אומר שההקלות שביצענו בשלב השני הן כנראה הסיבה. אנחנו לא רואים עליה גדולה בתחלואה בגלל ההקלות השניות. אנחנו רואים עליה בגלל היציאה מהסגר ושלבי ההקלה הראשונים אבל לא אחרי השלב השני. יש פה דבר משמעותי כי אחת ההקלות שבוצעו בשלב השני היא פתיחת כיתות א-ב'. שבועיים אחרי השלב הזה, אנחנו לא רואים ברמה הארצית לפחות, זה לא גרם לעליה משמעותית נוספת בתחלואה".

מה זה אומר לגבי פתיחת הלימודים בשאר הגילאים?
"אני חושב שבגלל מצבנו, כמו שאמרתם, עם מקדם הדבקה שעומד על 1, אני חושב שלא מאפשר לנו בעיקרון הקלות נוספות מצד אחד. מצד שני מערכת החינוך, בגלל החשיבות הגדולה שלה, ובגלל שאת הילדים אי אפשר לפצות בכסף, וברמה הבריאותית לא ראינו שבשבועיים האחרונים מאז הפתיחה הייתה עליה משמעותית בתחלואה, אפשר די בבטחה בערים ירוקות, אפשר לפתוח כיתות נוספות מבלי לסכן בצורה משמעותית".

מערכת החינוך פתוחה במגזר החרדי.
"המגזר החרדי נשאר עם ירידה מאוד חדה בתחלואה, יותר מאוחר מהמגזרים האחרים, אנחנו רואים עכשיו עליה והבוקר מקדם ההדבקה גם במגזר החרדי הוא 1. מבחינה רמת התחלואה שם - היא כמו גודלם באוכלוסייה. המגזר שכרגע נמצא בחריגה זה המגזר הערבי, שכרגע מהווה 42 אחוז מסך המאומתים, שזה למעלה מכפול מגודלם היחסי".

אתה תומך בפתיחת הלימודים בערים הירוקות?
"אני חושב שזה מאוד חשוב מבחינת הדברים שאנחנו מתעדפים, וצריך לזכור שחלק מהדברים שנפתחו, הם דברים שלא הותר להם להיפתח. בכל פעם שדברים כאלה נפתחים, הם גורמים בעוד הדבקות, ואנחנו מודדים את זה בעליה בחולים המאומתים".

מערכת החינוך חשובה יותר מהקניונים?
"הכול חשוב בסופו של דבר, והמדינה יכולה וצריכה לתת פיצוי כספי למסחר. לעומת זאת, הילדים ממשיכים עדיין ללמוד בזום בצורה לא אפקטיבית, וסובלים מפגיעות נפשיות".

ומה דעתך על עוצר לילי?
"אני חושב שאין עדויות לכך שעוצר לילי זה דבר שיהיה אפקטיבי מבחינה בריאותית. נדמה לי שהמטרה שלו היא לייצר דרך יותר קלה לאכוף דברים שכרגע קשה לאכוף, כמו חתונות שמתבצעות בכל המגזרים באופן שהוא לא לפי מה שאנחנו מתירים, ולכן אני חושב שמה שצריך לעשות זה לאכוף את הדברים האלו ולא ללכת לפתרונות שהם אולי דרך יותר קלה להשיג את זה".

החיסונים יפתרו את הבעיה בתחילת השנה הבאה?
"החיסונים ישנו את המשחק, אני חושב שאפילו חצי מיליון-מיליון החיסונים הראשונים שיגיעו לפה יעשו אפקט דרמטי על הנזקים הישירים מקורונה, כי ברגע שאתה מחסן את קבוצת הסיכון אתה יכול להוריד בצורה מאוד גדולה, פי 2-3 זה תלוי ביעילות החיסון את התמותה והתחלואה הקשה וזה יכול לשנות את המשחק באמצעותם נוכל לפתוח דברים".

החורף הקרוב יהיה נטול חיסונים?
"לגבי לוחות הזמנים אין לי מידע, אני רק אומר שבניתוח של ההשפעה של החיסונים הראשונים וכמובן שאם יש דרך להאיץ אותם יותר זה יתרום כי גם כמות לא גדולה של יכולת לחסן 5 אחוז מהאוכלוסייה"

וכל העסק משתנה?
"בדיוק".

ערן סגל (צילום: מכון ויצמן)
ערן סגל (צילום: מכון ויצמן)

בתוך כך, חוקרים מטעם האוניברסיטה העברית פרסמו מסמך ובו המלצות להמשך המערכה מול הקורונה, ותמכו גם הם בפתיחת מערכת החינוך. "ניתן לבלום התפרצות גם בהינתן מערכת חינוך פתוחה. לא נמצא מתאם בין עליה בתחלואה לריכוזי אוכלוסיה וילדים", נכתב. לעומת זאת, הם המליצו שלא לפתוח פעילות בחללים סגורים, כגון בתי כנסת ומסעדות, עד שלא תהיה דוגמה למדינה אחרת שעשתה זו בהצלחה.

מנכ"ל משרד החינוך לשעבר: "בתי הספר זה היכולת של חברה להניע את גלגלי החיים"

כמו כן, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, שמואל אבוהב, עלה לשידור והתייחס לדבריו של סגל.

השר גלנט רוצה להחזיר את הלימודים, פרופ' ערן סגל אמר שהיה מחזיר את הלימודים, ומה דעתך?
"תראה מה התקלה, המערכת הייתה בנויה על הקונספציה. מה היה צריך לעשות? גנים עד כיתה ד' צריכים ללמוד חמישה ימים בשבוע ואין שיווי משקל בין הגילאים, כי ההורים לא יכולים ללמד למידה מרחוק. כל כיתות ה-יב היו בנויות על תפיסה של שלושה ימים למידה מרחוק ועוד שלושה ימים למידה פיזית או בשתי משמרות, האחת מ-08:00 עד 11:45 והשנייה מ-12:00 עד 15:30. לעולם מערכת החינוך לא קבעה תפיסה שאפשר ללמד רק מרחוק ולכן כל ההתנהלות היא שגויה משום שאם כרגע משרד הבריאות קבע שאסור לרכז את כולם וזה בסדר גמור אז עובדים באותה מתכונת שאמרתי - בקבוצות מצומצמות. אותו דבר תנועות נוער וארגוני נוער כדי לא להגביר את החשיפה. דבר שהיה צריך מיד להתחיל אותו זה שכל מורה שייקח את המבחנים הפנימיים שהכנו ויבדוק מה הפערים הלימודיים.

"הדבר השלישי, לוקחים את המדד שעשינו במצב הרגיש של הילדים ובודקים אילו ילדים נמצאים בבדידות מי נמצא בחרדה ובמצוקה יש מערך שלם של פסיכולוגים ויועצים חינוכיים. הילדים לא יכולים כרגע להתמודד עם המצב, זה גדול פי כמה ביכולתם ואם היה בא פרופסור ומנטר את המצב הרגשי הרווחתי חברתי של הילדים מה הוא היה מגלה? הוא היה אומר שתשעה חודשים הילדים איבדו את סדר היום, שליש מהילדים נמצאים בבדידות כל תלמיד רביעי מדווח על מצוקה יש יותר ויותר פערים שהולכים וגדלים, המשפחה לא בנויה להכיל את סדר היום של הלמידה של ילדים מרחוק ולכן כתוצאה מכל הדברים האלה המצב הנוכחי יותר רע מן המחלה.

"צריך להבין שגם בנסיבות של קורונה הסגר זה לא שגרה, זה לא הצלחה, צריך ליצור שגרת לימודים בקורונה, למה? כי לעולם, לעולם, אי אפשר להתקיים רק על למידה מרחוק. היא יוצרת דברים קשים. מה שהקבינט צריך לקבל החלטה לאלתר בלי שום שיהוי ודחיה כי אין טעם, צריך להחזיר אותם בקפסולות בקצובות מצומצמות. לפזר בכל היישוב, קבוצה אחת תהיה בתנועת הנוער והאחת במתנ"ס. ובלבד שהמורים מלמדים את הילדים, אי אפשר להשאיר את הילדים להתמודד לבד עם המורכבות הזאת של הקורונה".

איך אתה מסביר את העובדה שבאירופה, גם כשיש סגרים, את החינוך לא סוגרים?
"כי בתי הספר זה היכולת של חברה להניע את גלגלי החיים. בהיעדר שכבת מורים שמלווים את הילדים ומכוונים אותם ומסייעים להם להתמודד עם הסיטואציה, אי אפשר להשאיר את זה על כתפי ההורים לבד, מבינים שמערכת החינוך צריכה לפעול. לא במתכונת רגילה, לא כבימי שגרה, בצורה מצומצמת עם כללים שמקפידים על הזהירות, מפזרים את הכול אבל ממשיכים להניע את גלגלי החיים. כל הריתוק של כל המערכת גורם לפערים שכרגע לא מנטרים אותם כי המדדים הם מדדי חולי, הדבקה, מונשמים, מתים. אין ניטור של המצב החברתי הרווחתי והפערים שנוצרו. מה יקרה? החזקים יסתדרו כי הם ייקחו שיעורים פרטיים, מצאו עוד פתרון לגלג את האחריות לרשויות המקומיות. זה המתכונת לאובדן הסולידריות והאחריות הלאומית על המערכת, החזקים יתנו שש שעות למתמטיקה ולאחרים לא יהיה איך לשלם על 6 שעות לכן האחריות היא אחריות ממלכתית של המדינה ואסור להפנות עורף אליה".