פרופ' יהודה אדלר, דיקאן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן ויו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב, שוחח הערב (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והבהיר כי השמחה בעניין החיסונים מעט מוקדמת. לדבריו, דבר לא מבטיח לנו שהחיסונים יהיו מוכנים בזמן שהבטיח ראש הממשלה נתניהו, ואין ביטחון שהם יהיו יעילים ובריאים: "לא אמרתי שהוא שיקר אבל הוא לא אמר את כל האמת". פרופ' אדלר התייחס גם להתמודדות עם המגפה והדגיש את חשיבות מתן הסמכויות לראשי הרשויות המקומיות.

בן: תסביר לנו מה אתה חושב מול עניין החיסונים, נתניהו קיבל הבטחה לתחילת אספקה בינואר, מצד שני בכירי משרד הבריאות אומרים שהחורף הקרוב יהיה קורונה.
"לא בקרוב, אשליות וטיפוח תקוות שווא הן סממנים מוכרים במגפות לאורך כל ההיסטוריה אבל בהיסטוריה הם הופצו על ידי גורמים לא רשמיים וחסרי אחריות. חבל שכרגע הם מופצים על ידי גורמים רשמיים. גם אם יהיה כאן חיסון או שניים או מאה או אלף, אתם ואני לא נהיה מחוסנים בינואר ואני כצוות רפואי כנראה לא אהיה מחוסן בינואר".

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

אריה: אם יהיו 100 אלף מנות.
"אם יהיו, מה שאני לא מאמין שיהיה, זה 100 אלף מתוך תשעה מיליון ולכן האתיקה הרפואית מחייבת את אנשי מערכת הבריאות להגיד את האמת על החיסונים".

אריה: היא תחייב אותך להתחסן כי אתם עומדים בקו הראשון.
"בשמחה, מה האמת? התוצאות הראשוניות של הניסוי בשלב ראשון של חברת פייזר שמבוסס על טכנולוגיה חדשנית זה הישג שאנחנו צריכים להעריך מאוד, החיסון יוגש בשבועות הקרובים לאישור חירום ב-FDA מה שיצריך קרוב לוודאי מעקב של חודשים מתחילת פרוטוקול הניסוי, לכן יתרחש רק בסוף דצמבר תחילת ינואר אם הכול ילך כשורה. עם זאת, הדרך להוכחת היעילות והבטיחות עדיין רחוקה, לא שכן לייצר בהיקף רחב שנדרש בכל העולם".

אריה: פייזר לא תייצר מאות מילוני מנות לפני שיקבל את החיסון? נדמה לי שאתה טועה.
"אתה יודע כמה תושבים יש בעולם?"

אריה: אני יודע.
"כמה?".

אריה: ברור שהוא לא ייצר לכולם, מעל שבעה מיליארד.
"תשעה מיליארד, בישראל יש מעל לתשעה מיליון. זה דיון רפואי, אני חושב ששגינו שהלכנו להסכמים עם חברות קטנות ולא מנוסות, בניגוד פייזר שהיא כן. חבל שעשינו את זה, עכשיו רצנו לחתום איתם וטוב שרצנו לחתום איתם. ראיתי כל מיני הדלפות לגבי ההסכם שזה אופציה ולא הכרח, אני רוצה להזכיר לכולנו שלמרות שאנחנו חושבים שאנחנו מרכז העולם, אנחנו כנראה לא מרכז העולם. היו הרבה מדינות שקדמו לנו בחתימה עם פייזר והם וודאי לא יתנו לנו לקחת את החיסונים לפניהם, גם אם יהיו הכי יעילים בעולם".

בן: אמר לנו בבוקר פרופ' ערן סגל שגם אם יגיעו 100 אלף מנות חיסון בינואר הן יכולות להיות 'משנה משחק' כי נחסן את האוכלוסייה הכי פגיעה ויהיה אפשר אולי להרפות את החגורה. אתה מסכים?
"אני חושב ש-100 אלף אם יגיעו, כשיגיעו, זה לא מספיק. אני חושב שהוא קצת הגזים בדבריו וצריך יותר חיסונים. יש מעל מיליון קשישים, מי כמוכם יודע כמה אנשים עם מחלות רקע יש פה, אנחנו מדברים על מיליונים".

אריה: גם איטליה לא תקבל 70 מיליון מנות בינואר, אלא רק מאות אלפים.
"אנחנו לא איטליה ואני לא יודע מה היא תקבל. למדינת ישראל 100-200 אלף זה לא מספיק. בואו נחכה ונראה. אני טוען וגם חבריי, והייתה לי שיחה לפני מספר שעות עם ידידי הטוב ד"ר אמיר שחר מנהל המיון לניאדו - הוא חושב שייקח שנתיים, אני יותר אופטימי".

בן: מה שנתיים?
"עד שנחוסן, אני חושב שייקח יותר זמן ממה שהפוליטיקאים אומרים. זה אליה וקוץ בה, למה צריך להגיד את האמת לציבור? כי קודם צריך להגיד את האמת".

אריה: הוא לא שיקר.
"לא אמרתי שהוא שיקר אבל הוא לא אמר את כל האמת".

בן: אמר שזה תחילת הסוף.
"לא אהפוך את זה לדיון פוליטי, אני מדבר על החיסון. הדברים האלה גורמים לאנשים להגיד 'מגיע חיסון בואו נפסיק לשמור', אני שמתי לב בימים האחרונים להתרופפות אדירה בשטח, לא עשיתי סקר ואני לא חוקר. הקורונה תהיה איתנו בחורף, השפעת תהיה איתנו בחורף וגם לשפעת אין מספיק חיסונים. חשוב שכולנו נתחסן לשפעת, בטח בחורף הזה".

בן: בגלל הקורונה והריחוק והמסכות יש מצב שהשפעת השנה לא תתפתח כמו בשנים רגילות.
"מאוד יכול להיות וזה מה שקרה בחצי האי הדרומי, יכול להיות שאנחנו מקצינים את השפעת אבל אני מציע להתחסן. תחשוב על חולה שמגיע לרופא, יש לו חום, כאב בטן, יש לו שפעת? קורונה? פרזיט? חיידק? לא קל. אנחנו צריכים להתכונן נכון לחורף ואחד הדברים זה חיסוני השפעת".

אריה: אני מקווה שיצרכו את החיסונים לשפעת כי בד"כ ההיענות נמוכה.
"ישבתי עם נציגים של מאוחדת שאומרים שיש היענות מאוד גבוהה השנה, זו שאלה חשובה".

בן: חוק חיסון קורונה חובה?
"אין צורך, אני חושב שההיענות תהיה כל כך גבוהה, זה לא חוקי נתחיל בזה. זה חוק לא חוקי אבל ההיענות תהיה מאוד גבוהה. קודם כל שיגיע החיסון, שיהיה יעיל, שלא יהיו לו תופעות לוואי קשות ובוא נראה איך האוכלוסייה לוקחת אותו ואז לא צריך חוקים".

בן: מקדם ההדבקה חזר ל-1.
"אני יועץ קורונה של עיריות הרצליה וראשון לציון, בקירוב חצי מיליון תושבים ושם מקדם ההדבקה הוא פחות מ-0.7. הפרויקטורים האמיתיים זה ראשי הרשויות והפרויקטור למעלה ממילא שתו לו את כל הסמכויות וראינו מה קרה עם רוני גמזו, כשמרוקנים תפקיד מתוכן זה מה שקורה ולכן צריך לתת את הסמכות לראשי הרשויות, הם צריכים לנהל את הקורונה. ההתנהלות צריכה להיות שונה".