קבינט הקורונה התכנס אתמול לישיבה ארוכה שערכה כשבע שעות, בה דנו השרים בהמשך פתיחת שנת הלימודים. לקראת הכרעה שצפויה להתקבל היום (שני), יש מי שעדיין טוען בתוקף כי אין למהר לפתוח עוד שלב במערכת החינוך. סגן שר הבריאות, יואב קיש, אמר הבוקר בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי לטעמו יש צורך להמתין עוד לפני יישום של שלב נוסף. קיש התייחס גם לנושא ההסכם עם חברת "פייזר", והודה כי חברות התרופות הן אלה שמכתיבות את הטון בשיחות בין הצדדים. 

"אני לא הייתי פותח שום דבר היום מבלי לעשות מהלכים מקבילים", אמר סגן שר הבריאות. "הייתי מחכה עם מערכת החינוך עוד כעשרה ימים. בדיקות לכל המורים והתלמידים בצורה אינטנסיבית פעם בשבוע וכך לעלות על תחלואה", ציין עוד קיש. 

קיש התייחס לשאלת העיכוב בקבלת ההחלטות ואמר כי מהלך הבדיקות לכל המורים הוא "פרויקט חדשני שהובל במערכת הבריאות, הבשיל ממש בימים אלה. היתרון הגדול זה דגימות למספרים גדולים. בבדיקה אחת אפשר לעשות עד 30 בדיקות וזה מכפלת כוח מאוד גדולה. ניתן לעשות זאת גם לתלמידים וזה תלוי באיזה גיל, כי צריך אישורי הורים. אבל הכוונה היא לעשות ככל שניתן, אם מדברים על הדילמה של לפתוח או לא לפתוח התשובה לכך מבחינת מערכת הבריאות זה לא לפתוח סתם, כן לפתוח תחת בקרה ופיקוח כמו האיים הירוקים".

על פי נתונים שהוצגו, בין היתר גם לשרי הקבינט, לא חלה עלייה התחלואה לאחר הפתיחה בכיתות הנמוכות. "אתמול ראינו שבנושא הגנים וכיתות א'-ד' אין שינוי בתחלואה, בטח לא משמעותי", אמש סגן שר הבריאות. מנגד, טען קיש, "יש הבדל בין הגילים השונים, כמות המפגשים של בני הנוער מייצרים תחלואה גבוהה ללא קשר למערכת החינוך".

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

"כל מערכת החינוך מייצרת אלמנט של תחלואה באופן טבעי מהמפגשים עצמם, השאלה היא איך מנהלים נכון ואיך מצליחים לייצר מערכת שעם קטיעת השרשראות לא תגיע להתפרצות – זו המשימה. אנחנו לא נחים על הדפנה ורגועים, ממש לא, אנחנו נלחמים קשה כל הזמן בתחלואה וסוגרים גנים ובתי ספר במקומות שיש. במדינת ישראל יש היום מערכת קטיעת שרשראות ובדיקות מהטובות בעולם, ויש שאומרים הכי טובה".

קיש הזהיר כי "הגענו לנקודה שרמת התחלואה לא יורדת, ואנחנו בנקודת יציבות שאומרת לנו בצורה פשוטה, אם תפתחו תעלו ותגיעו לסגר, אם תפתחו ותעשו את זה בצורה מושכלת אתם יכולים לשלוט בתחלואה".

סגן שר הבריאות התייחס גם לחשיפת פרטי ההסכם בין מדינת ישראל לחברת התרופות "פייזר". לפי המידע שנחשף, ישראל משלמת כסף על החיסונים העתידיים ולא קיבלה התחייבות מעשית לקבלם. "ההסכם שלנו דומה מאוד למדינות אחרות, היום כל השחקנים המשמעותיים בשוק הבינלאומי של ייצור החיסונים מכתיבים את הטון", הודה קיש. "חתמנו עם מודרנה, ומה שהשגנו זה את המקום. המקום הוגדר וזה יהיה בתחילת ינואר בכפוף לאישור ה-FDA, איננו בשיח ארוך עם 'פייזר' של חודשים ארוכים, יש סעיפים רבים בהסכם שניסו לשנות, צריך להבין – כל הכוח הוא בידי היצרן ולכן רה"מ חתם. ופה צריך גם להודות לו על ההתערבות בנקודה הקריטית".

"אנחנו ניסינו תקופה ארוכה למקסם, אבל בנקודת זמן מסוימת אתה מבין את הכוח במשא ומתן הזה ואתה מבין שצריך לחתום, כך עשה רה"מ. אני מאמין שאם זה יעבור את ה-FDA אנחנו נראה החל מתחילת ינואר את המנות הראשונות, זה הישג עצום למדינת ישראל. אנחנו חתמנו מול לוחות זמנים של ייצור שלהם ואספקה, אני לא מנהל להם למה הם מסוגלים ולמה לא. ההתחייבות היא שכבר בינואר, בכפוף לכך שה-FDA יאשר את זה ולא יהיו עיכובים, אנחנו נראה מאות אלפי חיסונים במדינת ישראל".