קבינט הקורונה אישר הערב (רביעי) את הצעת יו"ר ועדת חוקה, יעקב אשר, להגדיל את מספר הקונים בחנויות גדולות מ-4 ל-10. זאת לאחר ששר הבריאות יולי אדלשטיין הביא להצבעה בקבינט ההצעה להגדיל את מספר האנשים שיוכלו לשהות באותה העת בחנויות הרחוב ובמרכזים מסחריים, לאחר בחינה מחודשת של גורמי המקצוע במשרד הבריאות. על פי ההצעה, תותר כניסה של קונה אחד על כל שבעה מ"ר, אך לא תותר כניסה ליותר מעשרה לקוחות. המשמעות היא שחנויות בגודל של 70 מ"ר ומעלה יוכלו להכניס עד 10 לקוחות בו זמנית.

בנוסף, ועדת השרים הכריזה על העיר עראבה כ״אזור מוגבל״ למשך חמישה ימים וביטלה את ההכרזה על אכסאל כאזור מוגבל. ההגבלות בעראבה יחולו ממחר בשעה 17:00 ועד יום שלישי הבא, ה-24 בנובמבר, בשעה 17:00. ביטול ההכרזה על אכסאל כאזור מוגבל יכנס לתוקפו בשעות הקרובות, עם פרסום ההחלטה ברשומות.

שר האוצר, ישראל כ"ץ, הגיב לאישור ואמר כי זוהי החלטה חשובה של קבינט הקורונה והיא מתבקשת כדי להקל על הלקוחות ועל בעלי העסקים.

מוקדם יותר היום התכנסה ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת יעקב אשר כדי לדון בתקנות שאישר קבינט הקורונה אשר האריכו את התקנות הקיימות, וקבעו כי מרכזי הקניות הפתוחים (כדוגמת מרכזי "ביג") נפתחו היום בהתאם לתנאים שנקבעו לחנויות הרחוב.

במהלך הדיון נענה משרד הבריאות נענה לדרישת יו"ר הוועדה לבחון מחדש את ההגבלה על מספר הנכנסים לחנויות העומד היום על ארבעה בני אדם וליצור מדרג בהתאם לגודל החנות. ח"כ אשר הכריז על הפסקה בדיון לפני הצבעה על התקנות לפתיחת המסחר, לאחר שמסר כי בשיחתו עם שר הבריאות הוא עודכן כי היום צפוי להיערך משאל טלפוני לאישור תיקונים לתקנות, שיכללו בין היתר מענה לדרישות הוועדה לפתיחת גני החיות, פתיחת אטרקציות ועסקים נוספים באילת וכן נושאים נוספים. 

ח"כ אשר אמר בפתח הדיון כי "היו כמה כותרות שניסו להכפיש את יו"ר הוועדה וחברי הוועדה, שהתעכבנו בהעברת חוק איי התיירות והיום כולם רבים ביניהם מי הולך לפתוח קודם את האטרקציות. אני אומר לכם בסוד שזה אנחנו כי אילולא היינו מכניסים את זה בתקנות והלחץ הציבורי שהיה זה לא היה קורה. אחרי שהשגנו את מה שרצינו והעברנו את החוק רק מחר ייפתחו האיים כי לא ניצלו את הזמן כראוי להכין את הפתיחה".

לדברי חבר הכנסת, "אנחנו עובדים יחד כראוי ומגיעים בסוף להבנות. אחד הדברים שנאשר היום הוא נושא ה'ביגים'. ישבנו לפני שבוע ואמרנו שזו טעות כי חנות שפתוחה לרחוב פחות מסוכנת בין אם היא באלנבי ובין אם היא בביג עפולה. בפועל רוב ה'ביגים' היו פתוחים, אז מה עשינו? דוגמה נוספת היא מאבק שהחל ח"כ מיקי לוי על פתיחת גני החיות, שלמרות שפתחו את שמורות הטבע, מן ההיגיון היה שייפתחו גם גני החיות. גם את זה אני מקווה לאשר היום. מי שחוזר על טעויות לא הפיק לקחים. יש עוד דברים פתוחים ואנחנו לא ועדה לעומתית. אנחנו לא מעיפים תקנות ומשאירים כאוס אבל אני כן רוצה לדבר להיגיון של משרד הבריאות וחברי הקבינט, להפיק לקחים ולהביא תקנות שיש בהן היגיון, שכל וזהירות גם יחד".

עוד אמר אשר, כי "אנחנו לא צריכים להתמודד רק נגד הקורונה אלא צריכים לדעת איך להשתלב יחד עם הקורונה ולהגדיר את החיים איתה. אילת היא פיילוט, ויש אפליקציה ירוקה של השלטון המקומי שתאפשר לנהל חיים וכלכלה על סמך בדיקות של 72 שעות, תעודת החלמה או בדיקות סרולוגיות. אם אנשים ידעו שכדי לעשות דברים מסוימים עליהם להיבדק - תעלה כמות הבדיקות ותהיה קטיעת שרשראות הדבקה. כשרואים באופק חיסון ויש אוכלוסיה ירוקה שלהערכת מומחים עומדת על מיליון איש, הרי כשיגיע החיסון צריך יהיה לחשוב למי לתת ולמיליון הללו אפשר להגיע אחרונים. הוועדה באה לעזור למיגור המגיפה, אנחנו לא נגד ונעשה את תפקידנו באחריות, לא בפופוליסיטיות".

ח"כ אלי אבידר אמר כי "השר יולי אדלשטיין לא עושה לנו טובה שהוא פותח את אילת. הוא צריך לפתוח את כל המשק ולא רק את אילת".

ח"כ מיקי לוי גער בנוכחים כששאל: "למה אי אפשר לפתוח מסגריה, נגריה, משרד עורכי דין ללא קבלת קהל? למה אי אפשר לעשות חתונה עם חמישים-שישים איש באוויר הפתוח בגני אירועים? אתם לא מגדילים את השכל".

היועץ המשפטי לוועדת החוקה שאל בדיון את נציגי הממשלה: "איך אפשר להסביר שבחנויות, בלי קשר לגודלן, אפשר להכניס רק ארבעה אנשים בעוד שבחוץ מתגודדים עשרות בתור ארוך וצפוף?".

על כך השיב ח"כ אשר: "אי אפשר לקבל תקנות לא הגיוניות כשבחנות של מאות מטרים אפשר להכניס רק ארבעה אנשים. מבקש שתחשבו על כך מחדש".

ח"כ אשר פנה בשם הוועדה לד"ר שרון אלרעי-פרייס, ממלאת מקום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות (שהשתתפה בדיון באמצעות ה"זום") וביקש: "אולי תעשו שני מדרגים של שתי חנויות? מדרג של עד 50 מטר שבו יכנסו ארבעה אנשים ומעל 50 מטר שבו ייכנס מספר גדול יותר של קונים. אנו מחכים לתיקונים נוספים של תקנות ונחכה עם ההצבעה. תעשו שיעורי בית במשרד הבריאות ותתייעצו במסגרת ההיגיון. כשאנו רואים תורים בחוץ וחנויות של מאות מטרים עם ארבעה אנשים אולי אפשר לחשוב על תיקון".

בתגובה לבקשתו אמרה ד"ר אלרעי-פרייס: "אנו נחשוב על מדרגים בחנויות. לחשוב זה תמיד טוב. אני רוצה להזכיר שהמסחר לא אמור היה להיפתח בשלב 2. בשלב זה היו אמורים להיפתח מקומות של טיפול אחד על אחד בכמות קטנה ומתחלפת של אנשים. ברגע שאמרו שרוצים לפתוח חנויות רחוב אמרנו בסדר, אבל צריך לנסות כמה שיותר עם כמות קטנה ומתחלפת של אנשים. אנו לא בכמות תחלואה שמאפשרת כניסה של מספר רב של אנשים. נבדוק כניסה יותר גדולה של אנשים אבל לא באמצעות רישום של אנשים בכניסה. נחשוב להגדיל את המספר לפי גודל החנויות".

ח"כ אשר ביקש: "אם אפשר תעשו מהר את הבדיקה כדי שלא נצטרך עוד פעם להתכנס. אנו אמורים לאשר במשך היום את התקנות. אנו לא רוצים ששוטרים ופקחים יתרוצצו עם סנטימטר אבל צריך שני מדרגים ברורים בעין, כשגם שוטר שלא חזק במתמטיקה יוכל לראות את ההבדל בין חנות של חמישים מטר לחנויות של מאתיים מטר". לאחר מכן סיפר: "לקחתי את הבת שלי לקנות נעליים בחנות שהשטח שלה לפחות 200 מטר. חיכיתי לה שעה בחוץ".

ד"ר אלרעי -פרייס: "נבדוק את זה ונחזור אליכם במהרה".

פרופ' חגי לוין שהשתתף גם הוא בדיון אמר כי "מבחינה אפידימיולוגית לא נכון לפתוח חנויות בצורה מחמירה יתר על המידה. אנו צריכים לקבוע כמה אנשים יכולים להיות בחנויות שונות. אנו רואים תוצאה אבסורדית של תורים ארוכים מחוץ לחנויות. החלטה של ארבעה אנשים בלבד בחנות היא לא החלטה אפידימיולוגית. צריך לקבל החלטה שונה לפי גודל החנות. אני מציע לוועדה להתעקש - מה שבאוויר הפתוח, כמו בשווקים, לאפשר פעילות. גם לפתוח שוק וגם לפתוח חנויות גם זה בריאות. אני לא מבין למה אנו לא מנהלים רישום. אם אנשים נכנסים לחנות ושוהים שם זמן צריך שיהיה רישום כדי שאם ימצא חולה נדע עם מי הוא בא במגע".

הפרופ' כתב בחשבון הטוויטר שלו במקביל לדיון כי "בוועדת החוקה כרגע שואלים: למה ארבע?  למה לא לאפשר יותר בחנות גדולה? מזכיר את הגשש החיוור: 'פתאום נכנס השר הפנים, אז שר הפנים שואל אותו, כמה? שר אוצר אומר לו שבע. שר הפנים אומר לו מה שבע? אז שר האוצר אומר לו מה כמה?'".

ביום ראשון דן קבינט הקורונה במספר נושאים כמו סגירת המסחר החל מ-19:00, הידוק הסגר בערים האדומות, הטלת עוצר לילי ביישובים הכתומים וחידוש החקיקה להגדלת הקנסות. שר האוצר ישראל כ"ץ התנגד בתוקף לסגירת המסחר בשל הפגיעה במשק ועל רקע זה נרשמו עימותים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו

בתום דיון סוער וארוך שנמשך שבע שעות קבע רה"מ נתניהו: "היה דיון חשוב מאוד, מצוין. כולנו רוצים להקל במסחר ובחינוך כי אנחנו מבינים את המשמעויות. לא קיבלתי מה הוא האמצעי הנוסף הכלל ארצי שבו אנחנו מונעים את עליית ה-R".