משה בר סימן טוב, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, שוחח הבוקר (חמישי) עם אילנה דיין בראיון בגל"צ וסיפר על הימים הראשונים של תחילת המגפה, ועל חתימת החוזה עם חברת מודרנה בנוגע לרכש החיסונים. בדבריו שיבח בר סימן טוב את פעולות משרד הבריאות ואמר: "היום זה נראה טרוויאלי ושואלים למה קניתם רק מיליון מנות, אך בזמנו זה הרגיש כמו מהלך לא בטוח בכלל". בר סימן טוב הדגיש את האתגר הגדול הצפוי בחלוקת החיסונים, והבהיר שזה היה אחד מהאתגרים הלוגיסטיים הגדולים שידעה מערכת הבריאות. בהמשך הראיון התייחס גם לצורך הרב בהחזרת מערכת החינוך, על אף הסיכונים הכרוכים בכך.

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

אתה זוכר היום את הימים הראשונים של המגפה בישראל ואת תחילת המשא ומתן על החיסונים?
"אני זוכר שבאפריל התחלנו לדבר על החיסונים וזה הרגיש כמו מדע בדיוני. דיברו על חברה שאף אחד לא שמע עליה ואולי יש להם את הפתרון, כך דיברתי עם ד"ר טל זקס ועדכנתי מיד את רה"מ שנתן את ברכתו למהלך. הכנסתי את הצוותים המקצועיים למשרד. היום זה נראה טרוויאלי ושואלים למה קניתם רק מיליון מנות אך בזמנו זה הרגיש כמו מהלך לא בטוח בכלל".

אי אפשר היה לנהל את זה טוב יותר?
"תמיד קל להסביר למה עושים דברים לא טוב - אמרו לנו שמודרנה זו חברה חדשה שמעולם לא פיתחה חיסון. הגישה שישראל נוקטת היא לקנות כמה שיותר חיסונים מכמה שיותר חברות. היינו מהמדינות הראשונות שקנו חיסון מבין המדינות שאין להן מפעלי חיסונים אצלה".

האם יכול להיות שגם בחוזה עם פייזר בזבזה ישראל כסף?
"זה המצב בכל העולם. שמנו כסף לרכישה אך יש מדינות שהשקיעו מיליארדי דולרים כמענקים לחברות שיפתחו את החיסון. כל המדינות באותו מצב ואתה לוקח החלטה מושכלת של סיכויים מול סיכונים. כשאתה רואה את סיכויי ההצלחה אתה מבין את המצב - גם יום סגר עולה לנו הרבה כסף. תמיד ישאלו למה ויתנו סיבות למה לא לחתום על חוזה עם מודרנה ופייזר".

למשרד הבריאות שרוב בכיריו פרשו יש היום את היכולת לנהל את חלוקת החיסונים בצורה טובה?
"אני חושב שכן, עדיין יש שדרה ניהולית טובה בתוכה השר והמנכ"ל. זו אופרציה שתתופעל בעיקר על ידי קופות החולים. המסה של האוכלוסייה תחוסן כמו במבצע חיסוני שפעת. מבצע לוגיסטי מהגדולים שמערכת הבריאות ידעה אך עם תכנון נכון זה יעבוד. אנחנו עושים את זה כל שנה עם חיסוני השפעת. נכון שכל שנה מחסנים כשני מיליון אזרחים לשפעת ופה מתכננים ללפחות פי שניים. אני ידוע כאדם לא אופטימי במיוחד אך בנוגע לחיסון אני מאוד אופטימי. כמובן שיש הרבה שאלות בנוגע לחיסון והן אכן שאלות מז'וריות אך אין ספק שהעתיד היום נראה הרבה יותר בהיר מלפני חודש".

הפוליטיקה שוב ושוב משתלטת עלינו. יכול להיות שממשלת ישראל עדיין לא מצליחה לנהל את האירוע?
"אני מסכים שיש סיטואציה שבה הטעויות חוזרות על עצמן אך המציאות היא מורכבת. הייתי שם אחרי הסגר הראשון ואני רואה שכעת יש חזרה על אותו דבר אך המציאות היא מסובכת. יש לנו נטייה להלקות אותנו יותר מדי אך אם נסתכל על יתר מדינות העולם נראה שקורים בהן דברים דומים". 

למה המשך הבדיקות הטובות בתקופה האחרונה לא משפיעה על מקבלי ההחלטות ולא נפתחת מערכת החינוך? 
"לי יש בבית שני ילדים שעדיין לא חזרו. מכל הדברים שאנו עוסקים בו בנוגע למגפה מערכת החינוך היא הדבר החשוב ביותר גם בשביל השגרה וגם בשביל הבריאות הנפשית של הילדים ועל אף שמשם צפויה ההתקלחות הגדולה ביותר של המגפה. אנחנו מערבבים קפסולות ומשם צפויה ההתלקחות. חשוב להחזיר את הילדים בצורה מושכלת. זה אתגר לוגיסטי גדול יותר אף מהחיסונים אך זה הדבר החשוב ביותר כרגע. כאבא אני אומר שיהיה לזה ערך גם אם יחזירו את הילדים ליומיים או לשבוע שבוע". 

רה"מ עדיין מתייעץ איתך?
"את השיחות הפרטיות שלי עם מקבלי ההחלטות אני משאיר בצד אך יש אנשים טובים מאוד במערכת כמו מנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש וד"ר אלרעי פרייס".