פרופ' דב שוורץ (אוניברסיטת בן גוריון) שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM אודות העלייה בתחלואה בקורונה, והאפשרות שישראל תיכנס לסגר שלישי.

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

האם אנחנו נמצאים ערב סגר חדש?
"נבואה ניתנה לשוטים, אבל אני חושב שאנחנו קרובים יותר לסגר חדש מאשר לפתרון הבעיה. נראה שהנתונים כמו שהם כרגע, יש לנו שלושה פרמטרים, שלפיהם אנחנו מתנהלים - 1. זה כמה נדבקים יש לנו, חשבנו שנהיה פחות מ-500 כדי לעבור לשלב הבא, אנחנו כבר נמצאים באזור ה-900-800, יחד עם הדבר השני שאותו מקדם הכפלה או הדבקה, שבמקום להיות 0.8, אנחנו נמצאים מעל 1. אם שני הנתונים האלה יישארו כמו שהם למשך השבוע-שבועיים הקרובים, אנחנו בתוך שבועיים נמצאים ב-2,000. וזה מספר שבו שוב אנחנו חוזרים לבעיית ההנשמה בחדרי טיפול נמרץ, אנחנו נסתום אותם או קרוב לסתימה, ותתחיל להיות בעיה. זו בעצם הבעיה שאנחנו עלולים להגיע למספר ה-2,000".

אז מה שאתה אומר, זה שבימים הקרובים נדע אם נלך לסגר או לא, אבל מה צריך לעשות, לתת שוב ברקס גדול?
"אם נשב ונסתכל, לא יעזור שום דבר. יש לנו שלושה מגזרים, או שלושה מקורות לתחלואה, הראשון זה בתי הספר...".

האם עכשיו לדעתך צריך לעשות ברקס ולעצור הכול?
"התשובה היא חצי. יש לנו שלושה גורמים - יש לנו בתי ספר, את המסחר ואת ההילולות של הערבים, מלשון שעות הערב עם כל הפסטיבלים שיש שם. הדבר היחיד שלדעתי אין לנו ברירה אלא להתחיל לקיים, כדי שהילדים לא ישתגעו, זה להחזיר את הילדים בצורה מדורגת לבתי הספר. אבל להוסיף להם הרבה מאוד קווי הגנה, שהם יהיו כמה שיותר מבודדים מפני הקורונה".

מה צריך לעשות עכשיו?
"חייבים למגן את בתי הספר מסביב בקווי הגנה על כל אחד מהדברים. אני אתן דוגמה, צריך לאפשר אוורור טוטלי של הכיתות, כל 20 דקות, לפתוח אותן לחמש דקות, ולא נורא שיפסיקו ללמוד. או שחייבים משגיח שישגיח שכולם הולכים עם מסכות גם בהפסקות, כי ההפסקות יותר גרועות מאשר בלימודים, זה נושא אחד. יש לנו נושא שני, וזה המסחר. אני במסחר ובנושא של פעילות הלילה של כל המסיבות וההילולות, הייתי סוגר. אני לא מצליח לראות שום דרך...".

סוגר מה?
"סוגר, זה נקרא מודיע - 'שבועיים-שלושה, סגר בנושא הזה'".

במה? בחנויות?
"סגר בחנויות ובהילולות. לבוא ולהגיד, 'תראו, הטלנו הגבלות', אני מסתכל בטלוויזיה, חושכות עיניי, אנשים עושים פסטיבלים כדי לקנות גרביים, לא כי הם צריכים אוכל, אוכל זה אוכל".

כלומר, אתה אומר שעכשיו צריך להיכנס לסגר חלקי בכמה תחומים: בחנויות, בחתונות, בהילולות.
"והסגר צריך להיות עם כפייה טוטלית, כולל קנסות. אני בזמנו, אמרתי 2,000 שקל, צחקו עליי, כי זה היה 200, עכשיו הדרישה צריכה להיות, כפייה כזאת, כולל משטרה, כולל קנסות שישלמו אותם".

ואם לא יעשו את מה שאתה אומר?
"אם לא, אז עד שבועיים אנחנו נהיה ב-2,000, וזה גבול שאיבדנו את השליטה, ונתחיל לטפס למעלה. לכן, אסור להיות במצב הזה. אסור להגיע למצב שנאבד שליטה, ואז יעשו סגר ויירדו. הסגר האחרון שהיה לנו בספטמבר, שעשינו אותו, כשהיינו ב-9,000, עלה למשק הישראלי פי 5 יותר מכל הסגרים שעשינו קודם. זה מספר איום, לכן, אסור להיות שם בכלל. והדרך לעשות את זה, היא לשמר את בתי הספר כמו איים בודדים, וכל השאר, לשלם קנסות חריפים ולסגור אותם לכמה שבועות, אין ברירה".