פרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה הנכנס, הגיע היום (ראשון) לביקור עבודה ראשון בעיריית ירושלים. במסגרת הביקור קיבל הפרופ' סקירה מקצועית על מצב התחלואה בבירה והמגמות המתקיימות בה מכלל הגורמים בצוות ניהול משבר הקורונה העירוני. הדיון כלל נציגי משטרה, מד"א פקע"ר ונציגי קופות החולים.

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

הפרופ' אמר כי "האתגר של הרשויות מאוד גדול ובירושלים על אחת כמה וכמה. אני מחזק את ידיכם ואומר לכם – הרשויות במרכז העשייה בעיניי. זה חוד החנית בשטח. אנחנו צריכים לחזק אתכם ולסמוך עליכם שאתם יודעים לעשות מה שצריך בצורה הטובה ביותר".

לדבריו, "אנחנו בתקופה עם עליה בתחלואה, גם אם איטית, בשבוע האחרון. מקדם ההדבקה סביב אחד. זו נקודת אי יציבות. אנחנו רוצים להרחיב את פתיחת המשק, אבל מצד שני לא לאבד שליטה". 

"אבל האופק שלנו זה החיסונים", המשיך אש והוסיף כי "בשבועות האחרונים היו התפתחויות טובות בנושא וזה מעודד. אבל צריך אורך רוח. זה לא יקרה מחר בבוקר. יש כמה חודשים שצריך להתמודד. כאשר החיסונים יגיעו יהיה לנו אתגר גדול מאוד בעידוד האוכלוסייה ללכת להתחסן. נצטרך להגיע לכך שמרבית האוכלוסיה מתחסנת בצורה המהירה ביותר כדי שנגמור עם הסיפור הזה כמה שיותר מהר".

בהמשך הסביר הפרופ' כי עיקר המאבק הוא בחברה הערבית: "האתגר כרגע הוא במגזר הערבי. החתונות הפירטיות הן גורם מעודד. יש לנו גם עניין של חוזרים מחו"ל שלא שומרים על בידוד. אני קורא למנהיגי האוכלוסייה הערבית לעודד את ההקפדה על ההנחיות. איש לא רוצה שחתונה תהפוך לאירוע הדבקה, וזה מה שקורה".

הוא ציין כי "אחת הדרכים להתמודד עם התחלואה זה בדיקות ואני שמח מאוד לראות את הנתונים כאן. זה הרבה עידוד והנגשה. בראייה עתידית אני מאמין שזה יילקח בחשבון. נוכל להכניס אנשים עם בדיקות שליליות למרומות ירוקים, זה יעודד יותר בדיקות ויאפשר לנו יותר פעילויות". 

בנוגע למתווה "האיים הירוקים" אמר הפרויקטור, כי "אם הקונספט של אילת וים המלח יוכיח את עצמו אני מקווה שנאמץ זאת גם במקומות אחרים. זו אחת הסיבות מדוע צריך להתאמץ להשאיר את הערים והשכונות ירוקות. כדי שנוכל להרחיב את הפעילות".על בתי הספר אמר כי "נצטרך לראות איך עושים בצורה בטוחה פתיחה של יותר כיתות".

לסיום אמר כי "העם כולו עובר תקופה קשה וחלק מההתייחסות שלנו צריכה להיות איך לחזק את רוחו של העם. רואים את האור בקצה המנהרה וצריך לעבור את החודשים הקרובים".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון אמר, כי "אני רוצה להודות לפרויקטור היוצא פרופ' רוני גמזו על עבודתו המסורה המשותפת יחד איתנו ובטוח שנמשיך גם אתכם. ירושלים היא מיקרוקוסמוס של מדינת ישראל ואני מקווה שיחד אתכם נגיע לסוף תקופת הקורונה. פרסנו לפניכם את האתגרים הרבים שאיתם אנחנו מתמודדים בעיר הגדולה והמייצגת בישראל ואני סבור שבעזרת עבודה משותפת שלנו, שלכם ושל הממשלה נצליח למגר את הנגיף לחלוטין".