נשיא המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, פרופ' יונתן הלוי, שוחח היום (חמישי) עם גדעון אוקו ב-103FM על החיסונים השונים שבדרכם ארצה, ובין היתר, ניסה לענות על השאלה – מה ניתן לעשות עם אלו שיסרבו להתחסן? "עד שהחיסונים יגיעו לארץ, יהיה לנו מסד נתונים על אלו שהתחסנו בעולם. אך מתנגדי ומכחישי חיסון תמיד יהיו". הוא הוסיף: "החיסונים צפוים להגיע בתחילת השנה, אך יקח זמן עד שמסת החיסונים תוריד את התחלואה". 

האם פריצת הדרך המדעית הזו היא משהו שיכול לבשר על היום שאחרי הקורונה?
"זה בהחלט האור בקצה המנהרה, ואני חושב שהמנהרה היא לא ארוכה, אבל כן ישנה מנהרה. אני חושב שהחיסונים יגיעו בינואר – פברואר, אך אני חושב שיקחו כמה חודשים טובים עד שמסה קריטית, שתתרום לירידה משמעותית בתחלואה, תתרחש בישראל. עד שנהיה בשלים לתת את החיסון בארץ יצטבר בעולם מידע סביב השאלה מה קרה לאחר הינתן החיסון על לפחות מיליון איש, ככה שאני חושב שאנחנו נוכל להיות רגועים ולא צופה תופעות לוואי מאוד קשות. אני חושב שזה גם ישפיע על נטיית האוכלוסייה לגשת ולהתחסן".

זהו, אנחנו מיד נדבר על זה, אבל קודם כל אני רוצה לדבר איתך על החדשות המדאיגות מגזרת אסטרזנקה. שכן, ראינו עכשיו תוצאות די מעורפלות, שהתוצאות הרבה פחות טובות משחשבנו, שלא ברור אם יזכו באישור ה-FDA המיוחל. זאת, אחרי שחתמנו איתם על עסקה של 10 מיליון חיסונים וחשבנו שהנה, אנחנו מסודרים. מה זה אומר? יכול להיות שתהיה לנו איזו הפתעה של הרגע האחרון ונגלה שהחיסונים שבנינו עליהם לא באמת עובדים ולא באמת יעילים, ואולי, חלילה, גם מסוכנים?
"צריך לזכור שהחיסונים שלה עובדים בטכנולוגיה אחרת מאשר מודרנה ופייזר. היא בטכנולוגיה של הווירוס עצמו כשהוא מוחלש בצורה מסוימת, זה מעין וירוס מהונדס. אני כן צופה שיהיו חיסונים, ושיהיו חיסונים בטוחים, ושהקהל בארץ כן יתחסן מכיוון שיהיה לנו בארץ עד אז מסד נתונים מהרבה אנשים שיקבלו את החיסון". 

ומה דעתך על האנשים שכרגע לא רוצים להתחסן?
"תראה, זה טבעי שיש היסוסים, אבל אני חושב שהם ילכו ויפוגו חוץ מאשר אצל אלו שמתנגדים עקרונית לחיסונים. הם ילכו ויפוגו ככל שיגיעו מהעולם הודעות וסקרים לא על עשרות אלפי, איש אלא על מאות ואפילו על מיליונים. זה יקרה לפני שאזרחי ישראל יקבלו חיסון. יהיה חיסון המוני בארצות הברית, יהיה חיסון המוני באנגליה, משום ששתי החברות המובילות האלה – גם פייזר וגם מודרנה, הן חברות אמריקאיות. אני חושב שבקרב אלו שכן נוטים להתחסן בדרך כלל יהיה שקט מוחלט. רבים רוצים להיפטר מהמגפה הזו". 

איך אפשר לשכנע את מי שלא מוכן להתחסן? 
"אני חייב להודות שלי קשה לחשוב על אמצעי אכיפה כאלה ואחרים, וסנקציות נגד מי שיבחר לא להתחסן. אני מאמין בהסברה. לכן, אם רופאי המשפחה יודיעו לכל המשפחות שרשומות אצלם שהם גם עוברים את החיסון, ואפילו ישלח להם תמונה ויטיף להם להתחסן אני מאמין שחוץ מאשר מכחישי חיסון כרוניים אנחנו נצליח למצוא מסה קריטית של אנשים שיתחסנו".