רבים חיכו לרגע שהקניונים ייפתחו, וביום שישי זה קרה. 15 קניונים ברחבי הארץ במסגרת פיילוט שקבינט הקורונה אישר. בקניונים רבים נוצרו תורים ארוכים ועומסים, ובמשרד הבריאות מתכוונים לבדוק את המתווה המיוחד שאושר, לנוכח המראות של הצפיפות והמוני הקונים בחלק מהמקומות. יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, שחר תורג'מן, הביע אכזבתו מהפורמט. "בתל אביב רבתי עם מיליון תושבים פתחו שני קניונים. מה רציתם שיקרה?", אמר בראיון ל-103FM.

חזרה לשגרה בקניונים (צילום: אלון חכמון)

"הפיילוט נכשל עוד לפני שהוא יצא לדרך כי הגאונים ממשרד הבריאות הגו פיילוט שנועד לכישלון מראש, פטנט שלא קיים בשום מקום בעולם", אמר תורג'מן."פותחים 15 קניונים מתוך 150, בתל אביב רבתי מיליון תושבים שני קניונים פתוחים, מה רציתם שיקרה? שמיליון תושבים לא יתנפלו על שני קניונים? אמרנו כל הזמן, הדרך למנוע את ההתקהלויות היא פיזור, תפתחו את המסחר, תעשו פיילוט שבמסגרתו כל המסחר פתוח", הוא הוסיף.

לצד ההתרגשות הגדולה, הקניונים נפתחו גם בשיא חגיגת המבצעים של נובמבר, הבלאק פריידי. לדברי תורג'מן לא באמת אפשר היה לגרום לאנשים לא לצאת מהבית ביום שישי. "אבל אתה יודע איך היה אפשר להתאפק? אם היו מרתחים את הדלתות של תושבי מדינת ישראל ומונעים מהם לצאת. אנחנו לא במדינה אחרת. אני רוצה להסביר לכם מצג שווא. מצג שווא זה לראות קניון פתוח עם שמונים חנויות, אך בפועל אפקטיבית פתוחות שמונה כי לא מאפשרים לחנויות לנצל את מלוא הגודל והשטח שלהן, יש מגבלה נוספת של משרד הבריאות", אמר תורג'מן.

"בכל מקום בעולם מגדירים מטר רבוע לאדם, רק בישראל, מדינת הסטארט אפ, יש סטארט אפ של משרד הבריאות שאומר אין עשרה מטר לאדם, 15, לא יותר מעשרה קונים לחנות, לפני כן זה היה לא יותר מארבעה. כשאתה עושה את זה, במקום שנפתחות 80 חנויות, אפקטיבית פתוחות 8". 



אם זה אכן המתווה של משרד הבריאות, הוא לא ממש קיבל ביטוי לפי התמונות מהשטח. "נכנסים אלפים לתוך מתחם הקניות כי משרד הבריאות אמר 7 מטר רבוע לתוך הקניון. אבל משרד הבריאות אמר דבר נוסף, גם כשנכנסים לתוך הקניון לא יותר מ-10 קונים בחנות. גם אם החנות היא 3000 מטר", הסביר תורג'מן. 

"ההחלטה הנכונה היא לעשות שני דברים, לפתוח את כל המסחר למעט ערים אדומות ולבטל את התקנה של עשרה קונים בחנות, ולתקן תקנה של תו סגול. דרך אגב, בסופר ובפארם ליד נכנסים אנשים בלי לספור ובצפיפות נוראית. אני מקווה ששכל ייכנס פנימה ויעשו פיילוט חדש במרכאות, יפתחו את כל המסחר, הוא לא מדבק, חצי מיליון איש פקדו את חנויות המוצרים החיוניים מדי יום ביומו בתקופת הסגר, וממדי התחלואה ירדו. נכנסו לפיילוט הזה כשה-R הידוע הוא 1.1 שאף אחד לא יאשים אותנו שאנו העלנו את זה", אמר תורג'מן.