פרופ' מסעד ברהום. מנהל המרכז הרפואי לגליל וחבר בוועדה המייעצת למנכ"ל משרד הבריאות, אמר היום (שני) כי סגר שלישי נמצא בפתח נוכח העלייה בתחלואה. השאלה מתי, אף אחד לא יודע אבל כנראה קרוב", אמר פרופ' ברהום בראיון לבן כספית וינון מגל ב-103FM. בנוסף, הזהיר פרופ' ברהום בריאיון כי ההתפרצות הבאה במערכת החינוך כבר כאן, וכי יש לפעול באופן מיידי ולבצע בדיקות. 

"אני לא מקנא בנתניהו ובאף אחד שיושב בקבינט, החלטות הן קשות,, אמר פרופ' ברהום בהתייחסו להמשך פתיחת המשק למרות העלייה בתחלואה. "צריך לאזן בין אנשים שצריכים להתפרנס ובין התחלואה שהולכת וגועה. דבר לא קל, אני יושב בכיסא נוח ויכול לדבר אבל אני מניח שמעשית זה לא קל. אני חושב שההחלטה צריכה להיות באמצע, אי אפשר לפתוח את הקניונים ולראות את המראות שראינו, ואנשים צריכים לקחת אחריות על עצמם. צריך ללכת לאנשים ולהגיד להם 'תיקחו אחריות כל אחד על עצמו ומשפחתו' ולא להפר את ההחלטות", אמר ברהום.

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

"מערכת החינוך היא בעייתית",הזהיר פופ' ברהום. "אנחנו לא מוכנים למערך חינוך של קפסולות, של מספר מוגבל נגיד של 20 ומספר מוגבל של מחנכים. זה מאוד קשה לשמור על קפסולות והילדים האלה והצעירים האלה הם בד"כ לרוב אין להם סימפטומים. אמרתי מההתחלה, אם פותחים את מערכת החינוך צריך לעשות בדיקות לכל המחנכים, כל שבוע. צריך לבקש אישור של ההורים ולעשות בדיקות ולו מדגמיות בכול קפסולה בכול שבוע כי ההתפרצות תגיע, זה לא יעזור, ההתפרצות מגיעה. חוץ מזה רואים שבית הספר הוא תמונת ראי של האוכלוסייה לידו", אמר ברהום.

"אני יכול להגיד מה צריך לעשות ואני מצפה שיעשו", אמר פרופ' ברהום והמשיך, "כי כולם יודעים שההתפרצות תגיע ואנחנו נראה את זה בבתי ספר תחילה, ואף אחד לא עושה את זה. זה נורא ואיום כי ההתפרצות תגיע ויהיה סגר והסגר הזה יגיע. הבדיקות האלה חייבות להיעשות. אני מתפלא שגם מתחילת הגנים ועד עכשיו, פותחים י"א-י"ב. אנחנו יודעים שגילים בעבודות שנעשו בישראל בגילי 15-17, אלה הגילים שהכי מדביקים".

מסעד ברהום (צילום: אלי כהן)
מסעד ברהום (צילום: אלי כהן)

בהתייחסו לעלייה המדאיגה במגזר הערבי אמר פרופ' ברהום: "אני יכול להגיד שחתונות ממשיכות אמנם לא באותה מידה כי גשם וקר. זה לא פשוט לעשות את זה בחצרות. הצפיפות בבתי הספר זה תמיד היה במגזר מאוד גבוה, לעומת צפיפות במגזר יהודי. כך שאם אני רוצה לעשות קפסולות של 20, בחיים זה לא יקרה, ומספר מחנכים של שניים לכל קפסולה זה לא יעבוד. כך שאני רואה אנשים לא יכולים לפתוח בתי ספר במגזר ולשמור באמת על קפסולות. הצפיפות בכלל כשיוצאים החוצה כולם ביחד, לדעתי בתי הספר הם דבר שהוא בהחלט גורם משמעותי בקהילה הערבית".

"אי אפשר להפחיד אף אחד היום", אמר פרופ' ברהום, "מול הפחד אני רואה, זה בכלל ולא רק במגזר, עומדים עייפות ותשישות וחוסר אמינות. אנחנו פעם פותחים פעם סוגרים, פעם אחורה פעם קדימה, מאיימים עלינו בסגר ואנחנו עייפים, האוכלוסייה. לא מפחדים יותר, במיוחד הצעירים, הזקנים אולי טיפה".

ולפרופ' ברהום הייתה גם תחזית די קודרת באשר לעד מתי נמשיך להתמודד עם המגפה: "אי אפשר להגיד. אני לא יודע הדור הזה איך הוא יצא. אני מקווה יעברו שנה, שנתיים, והחיים יחזרו ונוכל להתגבר על המגפה, אבל כרגע נצטרך לעמוד מול המגפה. לא חיסון שאנשים יחשבו שמחר הוא מגיע ומיד מתחסנים והכול בסדר. עד אמצע 2022 לפחות, אם לא סוף 2022, אנחנו לא מתגברים על המגפה, בטח שלא".