ברקע העלייה בנתוני התחלואה בנגיף הקורונה ובחינת האפשרות להטיל סגר לילי בחג החנוכה הקרב, התארח היום (חמישי) סגן שר הבריאות יואב קיש בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM ועדכן אילו צעדים שוקלים במשרד הבריאות לבלימת ההתפשטות.

יו"ר ועדת החוקה על פיילוט הקניונים. צילום: ערוץ הכנסת

יש אפשרות לצאת מהכאוס הפוליטי?
"ברור שתקציב 2021 לא יעבור ב-23 בדצמבר. לכן הדרך היחידה זה להפנים את זה ולקחת החלטה, זה בידיים של בני גנץ. ממה שאני שומע הם לא שם, הם הצביעו בעד פיזור הכנסת אתמול, אבל טכנית זו הדרך".

בן: לא תמצא עוד מישהו שיאמין שוב לנתניהו שהוא ייתן רוטציה. הם נתנו לו את השלטון תמורת רוטציה והוא הפר את זה.
"זה אומר שהכול בכחול לבן זה רק הנושא הפוליטי של הרוטציה, לא קשקושי התקציב, לא טובת עם ישראל, רק הרוטציה. אגיד לך איפה הבעיה שלי, אני חושב שברגע שגנץ הצטרף לקואליציה של 54 ח"כ ימין עם 17 ח"כ, אין לגיטימציה לרוטציה".

בן: אנשים חותמים על הסכם, מודיעים הודעות, ומפרים.
"תקשיב לאמת ולמציאות, אני קיבלתי את ההכרעה של רה"מ והמפלגה. ברמה האישית אני חושב שלראש ממשלה עם 17 מנדטים בקואליציה של 72 מנדטים, אין לגיטימציה. אתה תמיד תגיד ששיקרו. היה מחיר קשה שבעיניי לא לגיטימי והייתי מוכן לשלם אותו עם כולם, אמרתי בוא נלך לאחדות, אבל מהרגע הראשון הם לא היו שחקנים בקואליציה הזאת".

בן: 'הליכוד שילם מחיר מאוד כבד' ושיקר.
"לא, זה לא נכון. כחול לבן המשיכו עם מדיניות אנטי-ביבי, לא היו שותפים לדקה אחת ולאור ההתנהלות הזאת זה התפרק".

בן: כל מה שאמרת זה לא אמת. לרה"מ עם כתבי אישום יש לגיטימציה ולראש ממשלה עם 17 מנדטים אין?
"יש חוק במדינת ישראל, יש את זכות החפות. אתה בא מהפוזיציה".

אתה מודה שרימית את בני גנץ.
"אתה משקר לצופים, זה לא נעים".

במה אני משקר?
"אף אחד לא רימה את גנץ, זה שקר, אנחנו שילמנו מחיר שברמה האישית בעיניי היה טעות".

אתה שילמת מחיר? גנץ איבד את כל עולמו כדי לתת לך את השלטון ואתה חתמת איתו על הסכם, תתבייש לך.
"הכול הפוך, אתה פשוט לא מבין על מה אתה מדבר, אתה אומר שקרים, אני לא מסכים עם מילה שהוצאת מהפה. ההסכם הזה נחתם בלית ברירה עם מחיר מאוד כבד. מהרגע הראשון הם הפרו את ההסכם, הם לא היו פרטנרים, וכשזה המצב אין לגיטימציה מוסרית של ראש ממשלה עם 17 מנדטים מתוך 70 ומשהו מנדטים. לא יכול להיות שהם יבקשו את ראשות הממשלה כשמהרגע הראשון הם פעלו נגדנו בכל הכיוונים. אין דבר כזה שני ראשים, צריך אחד וזה צריך להיות מי שיש לו כוח ורוב ובממשלה הזאת. זה צריך להיות בנימין נתניהו".

הקשר בין זה למציאות מקרי בהחלט, יש הסכם חתום.
"ההפרה הראשונה היא שלהם - הם הצביעו בעד חוק ההמרה בניגוד לממשלה". 

נתניהו אמר בלי טריקים ובלי שטיקים וזה לא מותנה בסקרים, וה-17 מנדטים היו ידועים. שברת את שיא שיאי החוצפה מאז בריאת האדם.
"הליכוד היה מוכן לשלם את המחיר הזה, נכנסנו להסכם הזה כדי לקיים אותו. לצערי כחול לבן באו בגישת אנטי-ביבי, שכל הקמפיין שלהם היה מושתת עליה. ציר חזק משמעותי בכחול לבן לא נתן לגנץ להתנתק מהאירוע הזה, הצביעו נגד עמדות הממשלה וריתקו את היכולת של הממשלה לעבוד".

קורונה?
"לא טוב, אני יכול להוסיף שאני מודאג ממה יהיה עם הממשלה הזאת כי הדבר היחיד שעוד עבד בממשלה הזאת זה קבינט הקורונה, כל השאר לא עבד. אני מקווה שלמרות המתיחות נוכל להמשיך לעבוד בקבינט הקורונה כי זה פיקוח נפש. זה עוד לא המספרים של גל שלישי, אנחנו בעלייה מובהקת ואם לא נעשה משהו לעצור אותה אנחנו עלולים להגיע לזה".

הגבלות?
"זה יקרה וצריך לקרות, הקניונים - נמליץ לא לפתוח שום קניון, מדברים על הגבלות יותר משמעותיות לטסים ולחוזרים מחו"ל, יש תחלואה מיובאת לישראל שמעלה את המספרים, הגדלנו את סולם הרמזור כדי לעדכן אותו לתחלואה ברמות נמוכות יותר, מערכת החינוך תמשיך דיפרנציאלית, רק באזורים ירוקים וצהובים". 

באדום וכתום?
"לא, אולי בערים אדומות צריך לסגור לגמרי, אולי במקומות האלה כן ננצל את הרמזור. אחד הכלים שחסר לנו זה לייצר מוטיבציה אצל אנשים לבוא להיבדק".

לאחר מכן הסביר סגן השר את תמיכתו בסגר לילי: "אנחנו מכוונים למניעת התקהלויות בשל מסיבות חגי דצמבר. המשמעות היא התקהלויות רבות, הדבקות והפרות, ומשפחות שנוסעות אחת לשניה. המשמעות של סגר לילה היא לא בשביל להוריד תחלואה, אלא למנוע התפרצות משמעותית נוספת בעירוב רב של קהלים".