משה פייגלין, חבר הכנסת לשעבר שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתווכח איתם ועם פרופ' רפי קרסו בעקבות ההתנגדות הנחרצת שלו לקבל את החיסון לקורונה, מכיוון שלטענתו, הם פותחו מהר מדי.

אתה לא מתכוון להתחסן?
"ברור שלא, משום שאני לא באוכלוסיית סיכון החיסון שפותח בצורה כל כך נמרצת, שיא עולם בד"כ לוקח 10 שנים לפתח חיסון, הקצר ביותר אי פעם לקח 4 שנים נגד חצבת כאן תוך מספר חודשים עם דילוג חד משמעי על חלקים נרחבים מהפרוטוקול".

רצית שנחכה 10 שנים?
"יש בישראל חוק לפיצוי נפגעי חיסונים שחוקק בשנת 1989 לפני שהחיסונים פותחו בצורה מוזרה כזאת, עם חיסונים שמוכרים היטב, כך שאם המחוקק חוקק חוק כזה כנראה שעשויות להיות בעיות בחיסונים. אני לא מתנגד חיסונים אבל עלולות להיות בעיות". 

בוא נעשה סדר, אתה אומר אני לא מהכת המוזרה שמתנגדת לחיסונים. אבל ספציפית אין לך ביטחון בחיסון שתוך כמה חודשים פותח.
"החיסון השלישי נשמע יותר טוב אבל גם עצמו קיימת הבעיה שלא נתין לבדוק בזמן שכזה השפעות בינוניות וארוכות טווח והן קיימות".

אז נמשיך עם ההגבלות.
בדיוק ההפך, אני בעצם מייצג כאן את מדעני ומומחי וחוקרי מודל היגיון בריא שהם באמת המומחים המשמעותיים ביותר בארץ לנושא הספציפי הזה. אני לא מדבר מטעם עצמי, אני לא מומחה. האנשים הללו פיתחו מודל שצפה בדיוק את העניין הזה כבר מחודש מרץ וכל מי שפעל על פי המודל שלהם נמצא במקום יותר טוב, המקום הבטוח ביותר כיום הוא בני ברק בלי חיסונים, לזקנים לחיות בו היום הוא בני ברק.

נתניהו מכריז על שילוש כמות החיסונים שתספק מודרנה

על סמך מה?
"משום שאחוזי ההדבקה בציבור החרדי מהנמוכים ביותר".

זה לא בגלל חיסון עדר אין לכך הוכחה מדעית.
"אתה טועה".

בוא נשאל את קרסו שנמצא איתנו על הקו.
קרסו: "הגיון בריא זה דבר אחד אבל חוסר ידע זה דבר אחר. זה לא טכנולוגיה חדשה, ה-RNA וכל הטכנולוגיות שלו התפתחו בשנת 1961 על ידי ברנר והיכולת לייצר תרופות באמצעותו תוארה בשנת 1990. עשרות מאמרים פורסמו מאז, כל החיסון הזה מתבסס על החיסון נגד MERS שממשפחת הקורונה. כל הידע שיש לנו על פיתוח החיסון שנמשך כמה שנים זה מה שאפשר פיתוח מואץ של החיסון החדש".

אבל זה עדיין קורה מהר, אתה לא חושש?
קרסו: "אם לא היה שום רקע ולא היו מפתחים תרופות נגד סרטן והטכנולוגיה לא הייתה קיימת שנים רבות, יש מידע רב גם לגבי הבטיחות שלה, אני מוכן לתת את זרועי לחיסון".

פייגלין: "אין בעיה, קח את החיסון".

על מה אתה מתבסס?
פייגלין: "אני מייצג קבוצת מומחים לנושא הזה לא פחות ממנו, כנראה הרבה יותר ממנו".

קרסו: "תגיד לנו שמות".

פייגלין: "פרופ' אריאל מוניץ, יפעת עבדי מומחית לאפידמיולוגיה".

לא יתחסנו?
פייגלין: "למרות שמה שהוא אומר נכון הטכנולוגיה הזו בחיסונים מעולם לא נוסתה ואני מניח שהוא לא יחלוק על דבריי. אין בעיה שאתה לוקח את החיסון הזה עם כל הסכנות שבו וברור שיש בו ומחסנים את מי שבסיכון אבל הילדים, הסיכון שלהם להיפגע באופן משמעותי מקורונה הוא פחות או יותר אפס, כמעט כמו להיפגע ממכת ברק אז לקחת ילדים ולתת להם את החיסון הזה שאין לאף אחד יכולת לדעת את ההשפעות ארוכות הטווח שלו בזמן שהם לא בסיכון זה פשוט טירוף. מה לגבי אנשים בני 35 ו-40 ו-50. הגיל הממוצע של המתים הוא 80 זה אומר שהיו רבים שמתו מעל לזה, יש הרבה יותר מחלות מסוכנות יותר מקורונה בישראל בכול שנה מתים בביה"ח כ-6,000 איש מזיהומים. שמעתם שעושים סגר על בתי החולים? רבע מן הרופאים בישראל הודיעו שלא ימליצו להתחסן".

קרסו: "יש לי תחושה שזה ויכוח של מה שנקרא 'שמאלנים נגד ימניים' אי אפשר לשכנע את המשוכנעים ואני מכיר את הטכנולוגיה, למדתי אותה ואת הנושא, אני יודע שיש חיסון מאותו דבר, אני יודע את היתרונות של החיסון גם בקשר לכך שהם לא מתאחדים עם החומר הגנטי של הגוף ומתפרקים די מהר, הם נותנים את הפקודה ומתפרקים. קל מאוד לשנות אותם אם יש מוטציה של הווירוס והוויכוח הוא לא מקצועי, אני מאמין שזה טוב וקראתי את המחקרים".