סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענדת דוידוב ב-103FM על העוצר הלילי שייכנס לתוקף מחר (רביעי). הוא הסביר את ההיגיון העומד מאחוריו ודיבר על החיסון העתיד לבוא.

פרופסור אש בנצרת: "סגר הוא לא עונש". צילום: מזאווי פרסומאים- מטה הסברה משרד הבריאות

מה שלומך?
"בסדר, ממשיכים להילחם, אם אתה נותן בימים האחרונים את הדוגמה שכמו שאתה במלחמת התשה ארוכה ואתה רואה שיש תאריך ושעה להפסקת אש, גם שעתיים לפני כניסת התוקף הפצועים וההרוגים עדיין הרוגים ופצועים".

מה הצפי?
"חודשים ספורים אני מאמין עד שה-FDA ייתן את האישור, מאמין שהחיסונים יהיו אפקטיביים. ישראל הצליחה להיות הראשונה לקבל אותם".

פייזר בדרך לפה.
"אבל זה עוד לא קורה ועד שזה לא יהיה במספרים גדולים אנחנו חשופים בדיוק כפי שהיינו לפני חודשיים".

עוצר לילה יועיל?
"עוצר לילה במקרה הזה לא נועד להוריד תחלואה, אלא למנוע התפרצויות באירועים עצומים שאנחנו נכנסים לתקופת חגים, חנוכה, כריסמס, נובי גוד".

פחות חוששים מהתכנסויות משפחתיות?
"אנחנו חוששים מזה ומזה, יכולת האכיפה שלנו באופן טבעי מוגבלת ואנחנו יודעים את הקשיים שהמשטרה מתמודדת איתם. היו שתי אפשרויות – האחת לא לעשות עוצר ולפנות לציבור לבקש את שיתוף הפעולה אבל אנחנו בתקופה רגישה כי אנחנו בהתפרצות. כולם נתפסים לעוצר לילה אבל זה לא העיקר, העיקר הוא איך מורידים את התחלואה. אנחנו מעל ל-1,800 מאומתים מאתמול, אנחנו עוד לא עושים מספיק כדי להוריד את זה".

איך העוצר יראה?
"בדיוק בונים את המתווה שלו, הפרטים 'סופר' קריטיים, המטרה שלו היא למנוע את ההתקהלויות וההתפרצויות שיבואו בעקבותיהם. שואלים איך פותחים את הקמעונאות, אנחנו רוצים לפתוח את כל הקמעונאות כדי לפזר את העומס בחנויות וברמה הכלכלית יש לזה חשיבות מאוד גבוהה אבל עוצר לילה בא להקטין את השעות בהן אנשים יכולים להיפגש ולהתקהל".

שני מומחים מקצועיים, פרופ' אש וד"ר אלרועי מתנגדים. 
"הם לא מתנגדים".

טוענים שלא ימנע את ההתפרצות.
"נכון".

אז למה לעשות?
"יש פה עניין של הבנת הציבור ויכולת האכיפה שלנו. אף אחד לא אומר שעוצר לילה יעלה את התחלואה אבל האפקטיביות נשאלת ופה זה שאלה שיש בה גם הרבה מניתוח ההתנהגות של הציבור. זה לא שיש פה התנגדות, הפרטים פה 'סופר' קריטיים ברור שעוצר שמתחיל ב-22:00 ונגמר ב-05:00 אין לו אפקטיביות כמו עוצר לילה שמתחיל ב-19:00 בערב".

מדובר ב-19:00-18:00?
"כן, ככל שיהיה יותר מוקדם הוא יהיה יותר אפקטיבי".

הפגנות יוחרגו?
"החוק מחריג. אף אחד לא נלחם ביכולת ובזכות להפגין אלא רק בדבר אחד, שאותן הפגנות לא יהפכו למוקדי הדבקה כי בסוף אנשים צפופים בלי מסכות מדביקים, זה הכל".