ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הביטחון והבריאות, בני גנץ ויולי אדלשטיין, סיכמו היום (חמישי) בשעות הצהריים כי סוגיית העוצר הלילי בחנוכה תרד מהפרק, זאת לאחר עצירת ישיבת הממשלה על רקע התנגדות השרים להגבלות. מנגד, השלושה תומכים בריסון מהודק במקרה שבו תימשך העלייה בתחלואה, ועל כן הממשלה אישרה כי אם יאובחנו 2,500 נדבקים ביום בנגיף הקורונה יופעל "ריסון מהודק" במדינה, ושלושה שבועות אחריו יוטל סגר כללי.

השר אדלשטיין אמר לשרים כי הוחלט לוותר על הגבלות נוספות בשבוע הקרוב ולהשאיר את ההגבלות הקיימות. הכוונה היא לעשות קמפיין הסברה שמתמקד במניעת אירוח במהלך ערבי החג. השר ציין עוד כי במשרד הבריאות מבקשים לפעול בהתאם לעמדה לפיה במצב שבו יהיו 2,500 נדבקים ביום או כאשר מקדם ההדבקה יגיע ל-1.32, אז יתבצע מעבר לריסון מהודק לתקופה של שלושה שבועות. אם לאחר שלושה שבועות מקדם ההדבקה ירד מתחת ל-1, הריסון המהודק לא יימשך. במידה וזה לא יקרה, ככל הנראה יוטל סגר.

יו"ר ועדת חוקה, חבר הכנסת יעקב אשר אמר כי "טוב עשה ראש הממשלה שביטל את הסגר בחנוכה. מצב התחלואה לא מצדיק פגיעה קשה כל כך בזכויות האזרחים שמבקשים לשמוח בחג על פי כללי הבריאות. על הציבור לגלות אחריות אישית ולא להפר את ההנחיות הקיימות. רק בכוחות משותפים נוכל לנצח את הקורונה ולמנוע מעלינו סגר שלישי".

יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס כתב לאחר ההחלטה בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מברך על ההחלטה לוותר על ההנחיות הכאותיות. זה הזמן  לאכיפה של ההנחיות הקיימות ולהגברת ההסברה לציבור".

ישיבת הממשלה, שביקשה להחיל באופן מידי איסור שהייה בבית זר בשעות 24:00-17:30 בחג החנוכה, הפכה למתוחה במיוחד לאחר שהתברר כי רוב השרים מתנגדים להטלת ההגבלות. בעקבות כך עצר ראש הממשלה, שהבהיר כי בכל מקרה הן לא ייכנסו לתוקפן כבר היום, את הישיבה. 

במהלך הדיון תקף שר האוצר, ישראל כ"ץ, את עמדת משרד הבריאות, ואמר כי "ההתנהלות בדיון לקויה. המשמעות היא סגר של חודשיים על כל המסחר מבלי שמבינים את המשמעות". שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, הציע בישיבת הממשלה הצעה חלופית להצעת משרד הבריאות. לדבריו: "במקום לעשות סגר מהשעה 17:30 ועד חצות, הדרך הנכונה יותר היא לעשות סגר מהשעה 20:00 ועד למחרת בשעה 05:00. כך המסחר יעבוד עוד כמה שעות, ועדיין נמנע את ההתקהלויות. פרץ הוסיף ואמר: "אני מתנגד לרף של 2000 מאומתים כתנאי לסגר". השר אף נמנע מהשתתפות בהצבעה מאחר והוא סבור שהמספר הנדרש להכרזה על סגר מהודק הוא נמוך.

גם בכחול לבן התנגדו לכוונה להטיל הגבלות בחנוכה. השר יזהר שי אמר בישיבה כי "זה לא נכון להיכנס עכשיו להגבלות קשוחות חדשות, בזמן שאנחנו עוד בשלבי היציאה מהסגר השני". מי שהצטרף אליו היה השר אלון שוסטר, שאמר: "ההגבלות על חג החנוכה עברו את גבול הטעם הטוב".

הגורמים המשפטיים הודיעו בפתח הדיון כי הם לא מתנגדים להחלת המגבלות באופן מידי, ואיסור הגבלת השהייה לא יחול על ביצוע שורת פעולות חיוניות נדרשות. בפתיחת הישיבה אמר היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת: "אנחנו בנסיקה מבחינת הנתונים, חצינו את נקודת ההתפרצות של הגל השני - מבקשים להחיל הגבלות בהקדםי".

השר זאב אלקין מחה במהלך ישיבת הקבינט כי לא ניתן להטיל על הציבור מגבלות שיכנסו לתוקפן עוד היום. ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים עם דבריו והבהיר כי לא יוטלו מגבלות מהיום להיום. השר יובל שטייניץ חיזק את דבריו של אלקין ואמר: "כיצד יתכן שפותחים קניונים ומטילים מגבלות חדשות?".

קורונה - תנועת קונים דלילה בקניון. צילום: אבשלום ששוני

נציגי המל"ל דרשו הטלת הגבלות מיידיות לחנוכה. מעבר ל"ריסון מהודק" כאשר מגיעים למעל 2,000 נדבקים יומיים או מעל למקדם הדבקה 1.3 ומעבר לסגר כללי מעל 3,500 נדבקים יומיים או מעל למקדם הדבקה 1.4.

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, קרא להחיל מצב של ריסון מהודק ובתוך כל לסגור את כיתות א'-ד' בערים האדומות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "העקומה התהפכה ואנחנו בתחילתו של גל שלישי. כמו שאנגלה מרקל אמרה, חייבים לפעול מהר". הנוסח שהועבר לשרים כולל מספר תיקונים, כאשר בין היתר מוצע לקבוע לגבי מקום הפתוח לציבור שמתקיימות בו תפילות - שהתפוסה המותרת תישאר 10 במבנה ו-20 בשטח פתוח.

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שאטה, הייתה היחידה שהסתייגה מההצבעות בקבינט בעניין המבודדים החוזרים מחו"ל ופתיחת מערכת החינוך ומחתה נגד העובדה כי שרי הקבינט לא זוכים לתדרוכים שוטפים ומספקים בישיבות הממשלה, ונאלצים להתעדכן באמצעי התקשורת. נתניהו השיב בציניות וביקר את התנהלות השרים המדליפים את תוכן ישיבות הממשלה לתקשורת.

מנתוני משרד הבריאות עלה כי 1,828 חולים חדשים בקורונה אובחנו ביממה האחרונה במדינת ישראל, עם 2.6% בדיקות חיוביות. 2,934 בני אדם נפטרו בסך הכל מקורונה בישראל, 318 חולים מאושפזים כעת במצב קשה ו-100 מתוכם מונשמים. עפולה וקריית ביאליק הפכו לערים אדומות היום, בעוד דימונה הפכה לכתומה, ואשקלון, מודיעין-מכבים-רעות וקדימה-צורן הפכו לערים צהובות. כרבע מהתחלואה בקורונה במדינה ישראל מרוכזת ב-29 יישובים אדומים, ו-30% נוספים מרוכזים ב-32 יישובים כתומים.

במטה המחקר של אמ"ן מציינים כי נמשכת העלייה במספר המאומתים החדשים - מעל 1,500 נדבקים ליממה בממוצע שבועי, זאת לצד עלייה בשיעור הבדיקות החיוביות, למרות הגדלת היקף הבדיקות בשבועות האחרונים. עוד מציינים באמ"ן עלייה גם בשיעור החולים החדשים במצב קשה.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר הבוקר בראיון לכאן ב' על העיכוב באישור ההגבלות: "גם אותי זה משגע כמו את כל האזרחים, אך משגע אותנו גם שהתחלואה עולה ומנסים הכול למנוע את זה. לכל שיטה יש יתרונות וחיסרונות. ואנחנו רוצים למנוע סגר מלא". 

על התחלואה באיחוד האמירויות אמר פרופ' לוי: "החלטנו שאנחנו נותנים שם זרקור צהוב. אם בעוד עשרה ימים הדברים יהיו לכיוון אדום עם תחלואה רבה אנחנו נהפוך אותה לאדומה".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, תקף את ההחלטה להטיל מגבלות חדשות וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "סגר לילי רוחבי וגזירות גורפות על הציבור פוגעות באמון הציבור ובהתמודדות עם מגיפת הקורונה. ההצעה החדשה המסתמנת ברגע האחרון לפני חנוכה היא למעשה "אותה גברת בשינוי אדרת" ולכן אינה מוצדקת ופוגענית. העמדה המקצועית לא השתנתה: אסור להטיל מגבלות שרירותיות לא צודקות ולא מוצדקות".