החיסונים הראשונים נגד נגיף הקורונה הגיעו אמש, והשאלות העולות כפועל יוצא מכך לא מפסיקות להעסיק את הציבור. פרופסור ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן ב-103FM על החיסון, והבהיר כי מערכת הבריאות לא תחסן ילדים ונשים בהריון נכון לעכשיו. 

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

חיסון ילדים?
"זה לא על הפרק, לא כי מישהו הוכיח נגד החיסון בילדים, פשוט קבוצת הנסיינים של החברות 'פייזר' ומודרנה ניסו לא כללה ילדים, ולכן אנחנו בשלב הזה לא נחסן ילדים. כרגע ככלל, ילדים בכל הגילאים אינם בקרב קבוצת סיכון. ישנה מחלה יחסית נדירה שכן יכולה להופיע בילדים, מחלה דלקתית קשה מאוד אבל זה מקרים מאוד נדירים גם אם הם קורים".

מה באשר לנשים בהיריון?
"לגביהן, זה לא נכלל בקבוצה שנבדקה על ידי מפתחי החיסונים לכן אנחנו כרגע לא נחסן נשים בהיריון. באשר לנשים המבקשות להיכנס להיריון כן ממליצים אחרי החיסון להמתין כחודשיים, זו המלצה כללית, שכל אחת תתייעץ עם הגניקולוג/ית. זה נובע מהעובדה שזה לא נבדק, לגבי נשים בהיריון וילדים אנחנו מאוד זהירים בגלל ההשלכות ארוכות הטווח".

כמה העניין הזה של אישור החירום צריך להטריד אותנו?
"אנחנו נמצאים היום במצב בו העולם המדעי התקדם עד מאוד והיכולות הטכנולוגיות אדירות. לא הייתה בעיית מימון שעמדה בפני החברות ולכן יכלו לעבוד במקביל. כל החסמים הבירוקרטיים, ואני מדגיש שזה בירוקרטי, הוסרו ולא חיכו שיגיעו אליהם בקצה ערמת הניירות. לגבי שאר הדברים, הכול בוצע בצורה הטובה והשקופה ביותר שאנחנו יודעים לכן בגלל שזה בוצע במהירות זה בכלל ביטוי לחשיבות של זה אבל לא ביטוי של קיצור לוחות זמנים. אתה מחסן ואז אתה בודק כמה אנשים נדבקו ומשווה את קבוצת הביקורת לעומת הניסוי כאן, בגלל שזה נבדק בתנאי מגפה, מהר מאוד הגיעו למספרים".

הזמן לא צריך להלחיץ אותנו כי קיבלו יותר כלים מה שאין בזמן רגיל ולכן זה אפשר להגיע לתוצאה רצויה העומדת בסטנדרטים הראויים.
"חד משמעית. השפעות ארוכות טווח אני לא יודע לומר, כי החיסון לא נמצא מספיק זמן כדי לעקוב אחריו, אבל בדבר אחד אני כן בטוח – השפעות ארוכות טווח של קורונה. אנחנו רואים את זה כבר היום ומאוד קשות באותם החולים, לכן שאנחנו משווים את שתי האפשרויות אני אומר – כאן יש אולי, ואני באמת לא יודע, איום, אולי יתגלו ואני מקווה שלא יקרה השפעות ארוכות טווח אבל בקורונה אנחנו יודעים שיש. לכן אני חושב שנכון וחשוב להתחסן ואני אישית מחכה מזמן שיגיעו החיסונים כדי שאני אוכל להתחסן".