אחרי שבשבוע שעבר הוחלט כי איחוד האמירויות לא תהפוך למדינה אדומה, למרות שהתחלואה בה קיימת ושחלק מן הישראלים ששבו ממנה חלו בקורונה, היום (ראשון) גורמים במשרד הבריאות בישראל חוששים מעלייה בתחלואה בעקבות ביקורי הישראלים בדובאי.

ביקור בדובאי, איחוד האמירויות. צילום: ג'קי חוגי

הרכבת האווירית מנמל התעופה בן־גוריון לדובאי נמצאת בימים אלה בעיצומה, וחברות התעופה מוציאות לדובאי כ־60 טיסות שבועיות בממוצע, עם צפי ליותר מ־50 אלף ישראלים שיבקרו במדינה ממזרח בחודש הקרוב. בתקופה של יובש תיירותי עולמי בעקבות משבר הקורונה, זוהי בשורה דרמטית עבור בתי המלון, המסעדות, מפעילי האטרקציות ונהגי המוניות בדובאי, אך גם מקור לדאגה עבור מערכת הבריאות בישראל, בה נשמעים קולות שחוששים כי הנהירה לדובאי תגביר דרמטית את התפשטות התחלואה בארץ. 

גם חברת הכנסת איילת שקד התריעה בחשבון הטוויטר שלה מפני ההדבקה בדובאי. "50 אלף ישראלים חוגגים שם בחנוכה והמלונות בישראל שעומדים בתו הסגול סגורים. חובה לדרוש בדיקת קורונה בנחיתה בנתב"ג. לתת לכולם אפשרות או בדיקה או בידוד. בממשלה יודעים שזה הדבר הנכון. למה גם בזה ממשלת ישראל גוררת רגליים?".

כזכור, ההחלטה להותיר את איחוד האמירויות כמדינה ירוקה התקבלה אחר ששר החוץ גבי אשכנזי ושר הבריאות יולי אדלשטיין שוחחו ביניהם. גורמים במשרד החוץ אישרו כי שר החוץ התערב כדי למנוע משבר דיפלומטי וסיכם עם שר הבריאות שהאמירויות לא יוגדרו כ"אדומות".

השניים סיכמו כי ההחלטה עלולה להשתנות בעתיד, זאת בהתאם להיקפי התחלואה במדינה ולהיקפם והשפעתם של החיסונים על האוכלוסייה. עוד סוכם, כי ההחלטה בקשר לאמירויות והרשימה תתקבל גם בהמשך רק באישור מיוחד של משרד החוץ.

בינתיים, המקומיים שחוששים מהאפשרות של הפיכת דובאי למדינה אדומה טוענים שההנחיות מתקיימות במלואן תוך הקפדה וששיעורי התחלואה לא עולים. בבתי המלון רואים הקפדה על עטיית מסכות וגם ברחוב ובאמירויות כבר מדברים שבעתיד הלא רחוק יגיע לכאן החיסון הסיני, ובינתיים הם עושים הכל כדי לאושש את התיירות.

בעיר נעשות כל יום כמויות בדיקות גבוהות, וישראלים הטסים לדובאי נדרשים לבצע בדיקת קורונה לקראת הטיסה ועם הגעתם לנמל התעופה בתום שלוש וחצי שעות טיסה, עליהם לבצע בדיקה נוספת בנמל התעופה. התשובה מגיעה תוך 24 שעות ובמהלכה עליהם לשהות במלון. ניתן לבצע גם בדיקה מהירה במחיר של 150 ש"ח ואז התשובה מגיעה בטווח של 6-8 שעות.

מגמה מדאיגה נוספת שנרשמה בשבועות האחרונים היא הזוגות הישראלים שבוחרים להינשא בדובאי, שמגבלות הקורונה בה מצומצמות יותר, תוך שהם מטיסים לשם עשרות ומאות מוזמנים, ועורכים שם לא פעם גם מסיבת רווקים. מדובר בסכנת הדבקה חמורה בהרבה בהשוואה לישראל, עם הנחיות ההתקהלות של עד 20 איש במקום פתוח ועד 10 איש במקום סגור. על פי ההנחיות בדובאי כיום, ניתן לערוך שם אירוע של עד 200 מוזמנים, עם חובת עטיית מסיכות כל הזמן, שמירת מרחק של לפחות 1.5 מטרים זה מזה, ואיסור ללחוץ ידיים, להתנשק ולהתחבק.