לקראת תחילת מבצע החיסונים לקורונה, הבוקר (שני) מאזינים עלו לשידור בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ושאלו את כל מה שרצו לדעת על החיסון, והמומחים של קופות החולים, מנכ"לית מאוחדת סיגל רגב רוזנברג, מנהל רפואי של מכבי ארנון שחר ורכזת מבצע החיסונים בכללית ספי סובל רויטבלט, השיבו באריכות.  

שר הבריאות יולי אדלשטיין על אישור החיסון של פייזר

בן 74, לפני שנתיים חליתי בסרטן הערמונית עברתי טיפול ועכשיו הכול בסדר. אני יכול להתחסן?
ארנון: "בסופו של דבר החיסון הזה נוצר לאיש אחרי גיל 65 עם מחלות רקע, אני שמח שהחלים ממנה, בשבילו אנחנו רוצים את החיסון הזה על מנת לשמור עליו. הוא בדיוק האדם שאנחנו רוצים לחסן אותו האוכלוסייה שרוצים לחסן אותה. חשוב להתחסן, הצלחנו ושמחנו על המדע על מנת שיביא לנו חיסון, אין ספק שזה קרה מהר".

איך יודיעו לי שאני יכולה לבוא להתחסן, אני בריאה, בת 61 ואני רוצה להתחסן איך אני יכולה לעשות את זה?
ספי: "אנחנו בכללית נערכים לשליחת מסרונים לאוכלוסיות, ברגע שנקבל את אוכלוסיות היעד ממשרד הבריאות נשלח מסרונים, יוכלו לזמן תור עם שאלון מקדים. המלצנו לתת את החיסון לכלל האוכלוסייה ולא רק לאוכלוסיות בסיכון, אנחנו ממתינים להנחיות משרד הבריאות".

סיגל: "נשלח מסרונים לאוכלוסיות היעד וגם נתקשר, לא נמתין לכל אחד שיתקשר. מי שיוכל יתקשר בעצמו אחרי המסרון. אנחנו מעריכים שיהיה בלאי של 20 אחוז. יש הרבה אנשים שיש להם תורים ולא מגיעים. אנחנו מאוד נשתדל שהתורים יהיו מלאים, אובר־בוקינג מלא, עדיין אני חוששת שבדקה האחרונה, לכל אחד יש את הסיבות, ועושים את זה גם היום בתורים הרגילים – זו ההתנהלות".

יעבדו מעבר לשעות?
סיגל: "מ-08:00-20:00 ועד אחרון המחוסנים".

שחר: "מכבי מוכנה לתת 12 שעות ביממה, מוכנים לפרוש ל-15 שעות ביממה ויותר, אנחנו ערוכים ל- 30,000 חיסונים ביום, אם המדינה תיתן לנו יותר נעמוד ביותר. נחסן ככל שיידרש, עמיתותיי חוששות מהבלאי, אין ספק שאובר־בוקינג זו שיטה נכונה והגיונית. אנחנו נעבוד בכל הדיגיטציה, מסרונים, זימונים אוטומטים. התגובה הציבורית לחיסון, זה נוגע למקום של הרופאים, להראות שאנחנו מתחסנים. כרופאים אנחנו מהווים דוגמה, מצטלמים מתחסנים, כי שואלים אותי במרפאה אם אני ממליץ להתחסן. אני לא ממליץ – אני מתחסן, הם צריכים לראות את הרופא שלהם מתחסן, לראות שנותנים אמון במדע. הציבור הישראלי אומר אנחנו רוצים יותר מידע, הסברה, שאתם תהיו הדוגמה האישית שלנו".

בעלי בן 77 ויש לו אלרגיה לפניצילין. אני הבנתי שמי שיש לו אלרגיה לא יוכל לקבל את החיסון, זה נכון?
ספי: "נושא של אלרגיות הוא נושא שעלה גם בתדריך החיסונים, חשוב לדעת מבחינת אלרגיה באיזה רמה האלרגיה אבל אם יש שאלה אז עדיף לשאול ולהתייעץ עם רופא המשפחה". 

שחר: "החיסון לא מומת ולא נגיף חי, אלא לא פעיל. מזריקים מולקולה על מנת שהגוף ייצר חלבון על מנת שהגוף יזהה את החלבון. אין חשש מאלרגיה, היו 2 מקרים מתחילת החיסונים האנגליים של תגובה אלרגית, 1.5 אחוז מגיבים תגובה אלרגית לחיסונים בלי קשר לחיסון הקורונה וזה משהו שאנחנו צופים אותו. מי שנושא עליו מזרק שמשמש לתגובות של אלרגיות בינתיים לא יחוסן. אם לא הייתה תגובה מאוד משמעותית שדרשה מזרק של אדרנלין אפשר לחלוטין".

החיסונים צריכים להישמר בטפמרטורה של מינוס 70 מעלות, האם אחרי שהם מגיעים לארץ הם בטוחים? איך הם מוחזקים?
סיגל: "החיסונים יעזבו את המחסנים של טבע במינוס 70 ויגיעו אלינו. החיסון לא יוכל להיות מוזרק כשהוא מוקפא, צריך להפשיר. אפשר לאחסן את החיסון 5 ימים ולאחר מכן זורקים אותו לכן חשוב לנו לזמן את האנשים, שאנשים יבואו ולא יבטלו תורים. ב-5 ימים הוא מאוחסן במקררים רגילים של 7-2 מעלות".

מילה לסיום?
ספי: "אנחנו בכללית ערוכים, מסודרים, עובדים על לוגיסטיקה והדרכה לצוותים מחכים לאוכלוסייה".

שחר: "זה הזמן שלנו לבטוח במדע ולקחת את הצעד קדימה, להשתמש בכלי שנתן לנו. אנחנו הרופאים נתחסן".

סיגל: "אני קוראת לאנשים להתחסן, המדינה תאפשר לכ-4 מיליון איש להתחסן, בואו תנצלו את המתנה הזאת שניתנה, שניתן לחזור לחיים רגילים ובואו להתחסן".