משרד הבריאות השיק היום (שני) עמוד מיוחד ובו שאלות ותשובות בנוגע להיערכות למתן החיסונים לקורונה. בין השאר עוסקות השאלות בדף המיוחד במבצע ההיערכות, האוכלוסיות שיהיו זכאיות להתחסן, טכנולוגיית פיתוח החיסון וכן שאלות בנוגע ליעילות ובטיחות החיסונים.

במשרד מדגישים כי אסור להקל ראש בהנחיות הקורונה הקיימות, לרבות עטיית מסכה, שמירה מרחק, מניעת התקהלויות ועוד, עד לחיסון כלל האוכלוסייה. בנוסף כותבים כי על פי רוב ידרשו שתי מנות של חיסון לאדם. בנוסף, מדגישים כי נכון לעכשיו גם לאחר קבלת החיסון במלואו, נידרש להמשיך להקפיד על כלל הנחיות ההתגוננות. בכך מדגישים במשרד כי טרם התקבל מידע אם קבלת החיסון מונעת הדבקה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין על אישור החיסון של פייזר

בתשובה לשאלה האם כל אוכלוסיית ישראל תחוסן כתבו באתר משרד הבריאות כי אכן יש כוונה כזו, אך בשלב ראשון לא יינתן החיסון לקבוצות מסוימות כגון ילדים ונשים הרות. ההסבר לכך הוא היעדר מידע מתאים בנושא, ולא בשל חוסר. בנוסף, גם מי שכבר נדבק בקורונה והחלים לא יחוסן בשלב הראשון, אולם יחד עם זאת מבהירים כי יתכן והדבר ישתנה, שכן אין עדיין מספיק מידע על משך הזמן בו מחלים מנגיף הקורונה נחשב מוגן.

בנוסף, מבהירים במשרד הבריאות על אודות השיטה הטכנולוגית עליה מבוססים החיסונים: חיסונים על בסיס חומצה גרעינית (mRNA) הם שיטה להקנות הגנה נגד מחלות זיהומיות. חיסונים מוכרים גורמים לתגובה חיסונית על ידי הכנסת מחולל מומת או מוחלש לגוף. חיסונים על בסיס חומצה גרעינית מלמדים את תאי הגוף לייצר חלבון – או חלק מחלבון – הגורם לתגובה חיסונית בגוף. במהלך תגובה זו, מיוצרים נוגדנים, המגנים עלינו אם נחשפים לנגיף. כעבור זמן קצר (שעות לימים) המולקולה מתפרקת בגוף.

עוד נכתב כי החיסון נותן מידע לתאי הגוף לייצר חלקיק לא מזיק של חלבון הדרבן (Spike protein). חלבון זה נמצא בחלק החיצוני של נגיף הקורונה. כאשר מזריקים את החיסון לשריר, המידע עובר לתא כדי לייצר חלקיק החלבון. לאחר מכן, התא מציג את חלקיק החלבון על החלק החיצוני של התא. מערכת החיסון מזהה שהחלבון אינו שייך לאדם ומייצרת נוגדנים, בדיוק כמו שהגוף עושה אחרי הדבקה בנגיף. בסוף התהליך, הגוף למד כיצד להגן מפני זיהום בעתיד. התועלת מהחיסון הנה שמקבלי החיסון יהיו מוגנים נגד תחלואה מנגיף הקורונה וסיבוכיה.