זעקת המגזר העסקי: במגזר העסקי חוששים מהסגירה המתקרבת של המסחר, בעקבות העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה - ומזהירים מהשלכות קשות אם היא תתממש.

"ממשלת ישראל משתמשת במכבסת המילים 'ריסון מהודק', במקום לקרוא לילד בשמו. זהו סגר שלישי, על המסחר, על חנויות הרחוב, על כל אותם אנשים שלא ישרדו כי אין להם את היכולת לשלם את השכירות וההוצאות הקבועות", התריע נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים בישראל) עו"ד רועי כהן.

רועי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רועי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אין כל חוות דעת מקצועית המוכיחה שיש הדבקה בחנויות הרחוב. הממשלה ממשיכה לנהל את המשבר הזה עם שורה של מחדלים. העסקים הקטנים הפכו לשעיר לעזאזל של המלחמה בקורונה", ציין עו"ד כהן והוסיף: "במקום אכיפה בערים אדומות, סוגרים על העסקים ואומרים - 'הנה, אנחנו מתמודדים עם התחלואה, אנחנו מנצחים את הקורונה. כמו במשחק מונופול, הממשלה מקבלת החלטות שרירותיות ולא אכפת לה לדרוס כמה עשרות אלפי עסקים בדרך המלך של האינטרסים הפוליטיים".

במקביל, פנה נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין לראש הממשלה בנימין נתניהו, והזהיר מפני חומרת החלטה על סגירה נוספת של המסחר. "יש לנתק את הקשר הגורדי בין נתוני תחלואה ארצית לבין סגירה מקיפה וגורפת של המסחר בארץ. חייבים לשנות את תבנית העבודה ולתקוף ישירות מוקדי התפרצות של קורונה. אם תתקבל החלטה על סגר - היא בלתי מוצדקת, ותהווה הרס מיותר של חלק גדול מהמגזר העסקי בישראל", ציין לין.

תור לחנות ''דקטלון'' שנפתחה לקהל (צילום: אבשלום ששוני)
תור לחנות ''דקטלון'' שנפתחה לקהל (צילום: אבשלום ששוני)

גם יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, שחר תורג'מן, יצא בחריפות נגד הכוונה לסגור שוב את העסקים: "שלושה חודשים המסחר היה סגור, ושבוע לאחר שנפתח רוצים לסגור אותו שוב. לכולם ידוע וברור שהמסחר לא תורם לתחלואה. מעתה אנו מפסיקים לשלם את מחיר מחדלי הממשלה, ולא נשלח פעם נוספת חצי מיליון עובדים ללשכת התעסוקה. מבחינתנו, העובדים שלנו הם לא עוד נתון סטטיסטי בגרף האבטלה. הם בני אדם שצריכים לפרנס משפחות". הוא התריע כי בעלי עסקים לא מתכוונים ליישם את ההחלטה על סגירתם: "שום חנות לא תיסגר, לא חנות רחוב, לא חנות במתחמי ביג ולא חנות בקניון".