פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכות החיסון מאוניברסיטת בר אילן שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג על ההיערכות לחיסון כלל האוכלוסייה בישראל: "על פי מה שהיה בחודשים האחרונים במדינה אני מבין מה שקורה, אני לא מסכים בכלל עם מה שקורה אבל זה מן תחושה שאנחנו בראשון למאי 1945, רואים את סוף המלחמה ואנשים הולכים לשלם מחיר". הוא הסביר ב-103FM: "וזה לא משנה אם זה עניין בריאותי של אנשים שיחלו, או מן הצד השני מחיר כלכלי שזה אסון להחליט על שוב ריסון מהודק ולסגור את כל המסחר, אנחנו הולכים לשלם מחיר כשאנחנו מעריכים שהפתרון קרוב מאוד, זה מאוד כואב".

תשדיר משרד הבריאות בנושא חיסון לקורונה

שליש מהציבור לא רוצה להתחסן. הצליחו לבלבל גם בנושא הזה את הציבור.
"ברור שאנחנו מדברים באישור חירום וזה ניתן כי לפי התחושה של ה-FDA ומשרד הבריאות, אני חושב שיש פה עניין שהוא לא רגיל מבחינת המהלך כביכול של האישורים".

על חשבון הבטיחות?
"השאלה אם פשוט על חשבון הביטחון, זה לא. לפי כל הנתונים שיש לנו כיום, המהלך שהחיסון עבר, כל הנתונים לא מצביעים על חלילה סכנה מיידית לאוכלוסייה. אפשר להתווכח לגמרי על דברים לטווח ארוך אבל אנשים שוכחים שגם למחלה ככל הנראה, אנחנו לא יודעים מה יהיה בטווח הארוך איתה".

אתה למשל ובני משפחתך תתחסנו?
"התשובה היא כן. אני מתכוון להתחסן אין שום בעיה, ההורים שלי אני מאוד מעודד אותם והם יתחסנו. לגבי הילדים זו שאלה אחרת, דיברתם על זמינות החיסונים. מאחר והילדים בקבוצת סיכון פחותה, אין דחיפות בעיניי. יש עניין אולי של אחריות חברתית".

אתה מבין את ההיסוס של הציבור?
"זה טוב ולגיטימי שיהיה דיון אבל אני רוצה שנבדיל בין ההיסוס הלגיטימי וההגיוני לבין ה'פייק ניוז', לפעמים רופאים מפזרים שחיסון יכול לגרום לסרטן. כל בר דעת מבין שאין שום קשר בין חיסון מבוסס RNA וסרטן. פייזר שנתמכת על ידי ביל גייטס, והצ'יפים. אנשים מסתובבים כל היום עם פלאפון סלולרי וכעת טוענים שיזריקו להם חיסון שיעקבו אחריהם? לכן בקטע הזה אם תשאלו אותי אני מבדיל בין האנשים ששואלים את השאלות ואולי חוששים כי הם לא בקבוצת סיכון או רוצים לראות תוצאות, אני חושב שכל אחד צריך להגיע להחלטה על בסיס מידע אמיתי ולא על בסיס שקרים ופייז ניוז".

שינוע חיסון פייזר מארצות הברית (צילום: רויטרס)
שינוע חיסון פייזר מארצות הברית (צילום: רויטרס)

אנחנו רואים את המספרים שיכולים להדאיג אותנו, לסמן לנו מה עלול להיות כאן זה המספרים האיומים מגרמניה. מה נראה לך בעת הזאת הדבר הנכון לעשות?
"יש לי הרגשה וזה יותר מהרגשה שיש פער בין הצהרת כוונת והחלטות והיישום שלהם. זה אולי נדוש אבל זה ממש תחושה חזקה כשאנחנו מסתכלים על כל הנושא, כשהחלטנו לצאת מאותו סגר הוחלט על כל מיני תחנות ומספרים, הדבר הזה התפוגג. דיברו הרבה על קטיעת שרשראות וגם זה, אני לא יודע מה מצבו. אנחנו מסתכלים על נמל התעופה שזה פשוט שערורייה מה שקורה שם ואתה נשאר עם פה פעור. מחייבים אותך בבדיקה כשאתה יוצא וכשאתה חוזר הכול חופשי. אני חושב שהדבר הזה מאוד בעייתי".