פרופסור גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר, שוחחה הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM, וניסתה להרגיע את הציבור רגע לפני שמבצע החיסונים הנרחב נגד הקורונה מתחיל. היא הבהירה כי החיסון אכן בטוח, תופעות הלוואי לאנשים בריאים הן מינוריות וחולפות, וביקשה להזהיר מפני ה"קונספירציות מסוכנות" שמפיצים מתנגדיו.

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

2,800 נדבקים יום שלישי ברציפות.
"אני חושבת שלא תהיה ברירה אלא לסוג של הגבלה, ריסון מהודק, מחוזק, לא יודעת איזה ריסון או סגר אבל משהו צריך לעשות וחבל שזה לא נעשה שבועיים קודם".

זה מוביל אותנו לסגר נוסף?
"חלקי, לא יודעת אם סגר מלא אבל לצמצם. כל כך הרבה מגיעים מחו"ל עם קורונה בלי שנבדקים, מדביקים הלאה, זה היה בהתחלה רק באוכלוסייה הערבית אפשר היה למנוע את ההתפשטות עכשיו זה חדר לכל הגופים. זה באמת חבל".

ברקס?
"נכון, ממש לתת ברקס".

בואי נדבר על החיסון, יש בציבור קרוב ל-24 אחוז שחוששים ולא מתכוונים להתחסן.
"המחלה הרבה יותר מפחידה, התחלואה ממנה, התמותה ממנה מאשר החיסון. חיסון זה הדבר היחיד שבאמת מנע או הפסיק פנדמיות קשות בעולם. אני חושבת שנכון, יש דברים שאנחנו לא מכירים וזה טכנולוגיה יחסית חדשה, אבל היא נראית מאוד בטוחה. חיסון נגד אבעבועות רוח או חצבת, הם עקרונית חיסונים הרבה יותר מסוכנים מאשר החיסון הזה. אבל על חיסון הקורונה אין עדיין מידע. אני חושבת שכשמסתכלים מה מול מה אין מה להשוות ואנחנו חייבים לעשות משהו להפסיק את הפנדמיה הזאת".

להתחסן בלי חשש?
"אני לא רוצה להגיד אין שום חשש, החשש הוא תיאורטי לעומת סיכון אמיתי שעומד לנו. התיאוריות? יש אלף תיאוריות, כל כך הרבה אמרו שחיסון לחצבת עושה אוטיזם והופרך". 

תופעות לוואי?
"ממה שאנחנו יודעים כרגע זה עושה קצת כאבים במקום, עלול לעשות אודם, קצת כאבי שרירים ועייפות. נכון שהיו עד עכשיו ארבעה מקרים של אנשים שפיתחו תגובה אלרגית משמעותית לכן בשלב זה החלטנו לא לחסן את מי שיש לו תגובות אלרגיות משמעותיות. מעריכה שבמעגל הבא כן נחסן אותם אבל אולי עם יותר פיקוח. היו שישה מקרים של שיתוק עצב הפנים, זה לא מעבר לשכיחות המקובלת באוכלוסיה".

לא אומרת להתחסן?
"אני אומרת, במפורש. אני לא אומרת שאין תופעות לוואי, פה ושם מישהו מפתח חום, ובהחלט אני אומרת את זה בפה מלא - ללכת להתחסן. אני לא יכולה להגיד שאין שום תופעת לוואי אבל זה נראה שהחיסון הזה יותר בטוח מחיסונים אחרים ואני די משוכנעת שהחיסונים בעתיד ייעשו בטכנולוגיה הזאת".

לא להמתין לחיסון של מודרנה?
"אני לא חושבת שיש הבדל משמעותי בין החיסונים האלה. באנשים מעל גיל 65 החיסון היה יעיל 84 אחוז ולא 94 אחוז. צריך לראות את הדברים מפורסמים בספרות".

מתי אתם מתחסנים?
"ביום ראשון מתחילים".

את בראשון?
"אני? בטח. או מוצאי שבת או ראשון, אני עוד לא יודעת אבל בהחלט".

החיסון יכול לגרום לשינויים גנטיים?
"ממש לא, ה-RNA זה חומר שמתפרק בצ'יק. הוא לא חודר, הוא נמצא רק בציטופלזמה, לא חודר ל-DNA הוא יוצר חלבון ומתפרק".

קונספירציות.
"זה כל כך מסוכן הקונספירציות האלה. המתנגדים לחצבת אמרו שזה עושה אוטיזם והמון הורים לא חיסנו ולכן היו הרבה התפרצויות של חצבת".