35% מהישראלים מעדיפים להתחסן בחיסון שפותח בישראל, בהנחה כי יאושר בקרוב - כך עולה מסקר שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה לקראת ועידת דיפלוטק 2020. 19.5% מהמשתתפים בסקר, השיבו כי הם מעדיפים להתחסן בחיסון של חברה כלשהי מחו"ל (פייזר, אסטרהזניקה ועוד), ול־45% אין העדפה לחיסון כלשהו.

עוד עולה מהסקר, כי 80% מהישראלים מאמינים, שתדמיתו של ההייטק הישראלי בעולם תורמת לתדמיתה הפוליטית של ישראל. למעלה מ־51% ציינו כי מבין תחומי ההייטק השונים, הסייבר הינו התחום שהכי מזוהה עם מדינת ישראל. יותר מ־15% ציינו דווקא את תחום טכנולוגיות החקלאות Tech־Agri כמזוהה ביותר עם החדשנות הישראלית.

חיסון ישראלי לקורונה - שגב הראל, הישראלי הראשון שקיבל את הזריקה. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

ועידת דיפלוטק 2020, שהתקיימה ביוזמת השגריר לשעבר בארה"ב דני דנון ובשיתוף עם קבוצת הג'רוזלם פוסט, עסקה בנושאי טכנולוגיה ודיפלומטיה ובעתיד החדשנות, לצד האתגרים הגלובליים וההיערכות לעידן שלאחר הקורונה. הסקר נערך בקרב 502 גברים ונשים, גולשי אינטרנט בני 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל (מגזר יהודי ומגזר ערבי).

"אין ספק שתדמיתנו כ'סטארט־אפ ניישן' תומכת בתדמית ישראל בעולם כבר תקופה ארוכה, והטכנולוגיה מסייעת לבניית גשרים דיפלומטיים", ציין דנון. "ישראל מובילה בתחומים רבים, כגון סייבר וחקלאות. בחמש השנים שבהן כיהנתי באו"ם נחשפתי לעוצמת ההערכה לידע ולחדשנות הישראליים. אני רוצה להאמין שגם בכל הקשור לחיסון נגד נגיף הקורונה, ישראל תהיה בין המובילות ותתרום עוד יותר לתדמית החיובית ולהערכה כלפי מדינת ישראל".

יצוין כי מפילוח תוצאות הסקר על פי רמת ההכנסה, עולה כי 92% מבעלי הכנסה מעל הממוצע מאמינים כי ההייטק הישראלי תורם לתדמיתה הפוליטית של ישראל. זאת לעומת 75% בלבד מבעלי הכנסה מתחת לממוצע ו־83% מבעלי הכנסה ממוצעת.

עוד עולה מהפילוח, כי המבוגרים מאמינים יותר בחיסון ישראלי. מבין המשיבים שענו כי יעדיפו חיסון שמיוצר בישראל – יותר מ־45% מהם היו בני 55 ומעלה. זאת, לעומת 30% מהצעירים בני 18־34 ו־36% מבני ה־35־54. כמחצית מתושבי הדרום העדיפו חיסון ישראלי - 49%, וזאת לעומת 26% בלבד מתושבי ירושלים, 30% מתושבי השרון, 36% מתושבי הצפון ו־35% מתושבי המרכז.