לאחר שאמש התפזר ללא קבלת החלטות, קבינט הקורונה התכנס היום (שני) כדי לדון בצעדים הנדרשים לבלימת התפשטות התחלואה בנגיף בארץ, יחד עם ההתמודדות עם המוטציה הבריטית שיש חשש שכבר הגיעה לישראל. השרים אישרו כי החל מיום רביעי כל השבים מחו"ל יחויבו בבידוד.

ההצעה שהועלתה כוללת מניעת כניסה של זרים מכל המדינות, כאשר החל מיום רביעי בשעה 22:00 (ולא 14:00 כפי שפורסם בתחילה) ישראלים השבים מחו"ל יחויבו בידוד במלוניות. ההחלטה מתייחסת לישראלים אשר ישובו מכל מדינה באשר היא.

אם יהיה עומס על המלונות, משרד הבריאות יוכל לחייב חלק מהישראלים להיכנס לבידוד ביתי. במסגרת זו, ב-48 השעות הקרובות השבים מחו"ל יונחו לעבור בדיקה תוך 48 שעות.

אישור התקנות השולחות את כלל... by maariv

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הדיון כי "ביקשתי את כינוס הקבינט למטרה אחת והיא סגירת השמיים. מאז הישיבה אמש, המוטציה הולכת ומתפשטת בהרבה מאוד מדינות וברור לנו שאנחנו בתחילתה של התפשטות מהירה מאוד".

לדבריו, "צריך לצמצם ככל האפשר את המסה הוויראלית שנכנסת לארץ, בשעה שבודקים כרגע באנגליה מהו בדיוק הנגיף הזה, האם החיסון עמיד בפניו ועוד שאלות אחרות. כדי לעשות את הדבר הזה אני מבקש לשכפל את מה שעשינו בגל הראשון של נגיף הקורונה הראשון: לסגור את השמיים במהירות האפשרית. ההצעה היא: אזרחים זרים לא יכנסו למדינה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "בנוסף להחלטה שקיבלנו אתמול, אנחנו לא יכולים לדעת אם אנשים עם המוטציה נמצאים בישראל ולכן אנחנו מבקשים להעביר את ההחלטה של משרד הבריאות".

ראש המלל מאיר בן שבת המליץ על צעדים מידיים לנוכח המוטציה, לפיהם בנוסף להחלטה, שהתקבלה אתמול, יימנע מכל האזרחים הזרים להגיע לישראל. לפי הצעתו, הישראלים יכנסו לבידוד של 14 ימים ללא בדיקות או 10 ימים עם שתי בדיקות. ההחלטה תובא לאישורה המידי של ועדת החוקה, תיכנס לתוקף בתוך 48 שעות ותקבל תוקף ל-14 יום.

נתניהו אמר בתגובה לדבריו של בן שבת, כי "אני הייתי שמח להכניס את כולם לבידוד מידי. אבל, אם אני רוצה לשמוע את דעתכם".

סגן שר הבריאות יואב קיש שאל: "האם אלה שחוזרים ב-48 השעות האלה נכנסים לבידוד ביתי ולא מלונית או לא?".

נתניהו השיב: "אני חושב שזה המינימום. יש כמה אפשרויות: לעצור טיסות לגמרי - אני לא חושב שזה נכון. אפשר אולי להגביל רק לטיסות מבריטניה".

שר הפנים אריה דרעי עדכן כי "היום מגיעים 50 עולים חדשים מדרום אפריקה והם מיד נכנסים לבידוד".

שרת התחבורה מירי רגב הסבירה כי "מי שיחזור ממדינה ירוקה ב-48 השעות הקרובות יעשה בדיקה בכניסה לישראל, יישאר בבית ארבעה ימים, יעשה עוד בדיקה ויהיה משוחרר. אחרי 48 שעות כל מי שחוזר יכנס למלוניות. זו מה שסוכם עם שר החוץ גבי אשכנזי ושר הבריאות יולי אדלשטיין".

דרעי ציין כי "לאור מצב החירום ההחלטה לא להכניס אותם למלוניות היא מאוזנת, אבל ללא בידוד בכלל זה סיכון. המצב השתנה ועצם זה שב-48 שעות לא יכנסו למלוניות זה כבר התחשבות. יש שתי אופציות לעשות בדיקה, לשלוח אותם הביתה לארבעה ימים ללא בידוד ואז לשחרר אחרי עוד בדיקה. יש להכניס אותם לבידוד לשבעה ימים ואחרי בדיקה לשחרר אותם. אני כמובן בעד ההצעה השנייה".

אדלשטיין טען כי "המצב הזה ללא בידוד הוא בעייתי, גם אם נקבל את ההמלצה של שתי בדיקות וארבעה ימים, זה צריך להיות בידוד".

דרעי המשיך: "עוד יומיים, ביום רביעי בצהריים, כל ישראלי שמגיע לישראל נכנס למלוניות, שם ישהה 10 ימים עם שתי בדיקות או 14 ימים בלי בדיקות. לגבי היומיים הקרובים: לשלוח את כולם לבידוד בבתיהם ולאחר שבוע בדיקה בקופות חולים כתנאי לשחרורם מהבידוד".

שר החוץ גבי אשכנזי ושר האנרגיה יובל שטייניץ: "אנחנו מקבלים את ההצעה של השרים דרעי ורגב".

דרעי הוסיף כי "אסור שנאסור כניסת ישראלים למשך שבוע לארץ. אסור לדון בזה בכלל בממשלה. אסור שמדינת היהודים תמנע כניסת ישראלים לארץ. הרי אם מי שיגיע לישראל ויתבקש ללכת למלוניות, אנשים לא יגיעו לארץ. אני יודע על הרבה אנשים שנחתו אתמול מלונדון, נלקחו למלוניות ומבקשים לעזוב ולשוב ללונדון, כי הם סובלים במלוניות. הכנסת הישראלים למלוניות תעצור למעשה את הכניסה לישראל".

נתניהו אמר בתגובה לדבריו של דרעי, כי "זה מדאיג מאוד אם מתפשט פה נגיף שאין לנו חיסון אליו. אנחנו עלולים לקבל מגפת קורונה שניה. עדיף לראות מה קורה, מקסימום עצרנו כמה טיסות".

לאחר פגישת הקבינט, השתתף ראש הממשלה נתניהו בטקס נטיעת עץ עם היועץ הבכיר לנשיא ארה''ב, ג'ארד קושנר, בחורשת האומות של הקרן הקיימת לישראל בירושלים. במהלך האירוע נאם נתניהו ואמר כי: "החלטתי אתמול ומימשנו היום את ההחלטה לסגור את השמיים של מדינת ישראל. זרים לא ייכנסו למדינה, זולת חריגים כמו דיפלומטים. אני יודע שזו החלטה קשה אבל אין לנו ברירה. אני מבין את הקושי שגם נגרם למשפחות, למטיילים, לכולם. אבל ההחלטה הזאת היא קריטית משום שאנחנו חייבים לשמור על הבריאות ועל החיים שלכם. ההחלטה הזאת תקפה כרגע לעשרה ימים עם אפשרות להארכה".

ראש הממשלה המשיך והסביר כי ההנחיה נובעת מתוך רצון להשתלט על הנגיף השני, כפי שהשתלטו על הנגיף הראשון של הקורונה. "אנחנו הצלחנו בצורה יוצאת מן הכלל מול הנגיף הראשון של הקורונה, הצלחה שהיא עולמית. גם בהשתלטות על המגפה וגם בהבאת מילוני חיסונים לכאן", הסביר נתניהו, שסיכם את דבריו באמירה "השתלטנו על הנגיף הראשון, נשתלט בהצלחה גם על הנגיף השני".

לדברי מנכ"ל משרד הבריאות,  הפרופ' חזי לוי, בכוונת הקבינט "להחמיר היום את הצעדים" ואף ייתכן כי יוחלט על סגר כללי, בהתאם לעמדת המשרד. בנוסף, מסתמן כי הקבינט מתכוון להחליט על סגירה הרמטית של שמי ישראל לכל הבאים מכל מדינות העולם, 48 שעות מרגע קבלת ההחלטה, עקב החשש מפני המוטציה הבריטית.

המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, הסביר כי "הפרוצדורה המשפטית מאפשרת להפריד בין האוכלוסיות ליישם את הנושא ותצטרכו לקבל החלטה". נתניהו השיב: "אנחנו לא נכנס קבינט על שינוי. יש את רוח החוק, ואתם ממש טובים בזה, אז נעשה את רוח החוק".

נתניהו לאחר ישיבת הקבינט

"בקבינט הקורונה אומרים 'בואו נחכה' אבל אני מתקשה להבין למה צריך לחכות. לא נראה את השפעת החיסונים בשבועות הקרובים - זה ייקח כחודשיים", אמרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, בריאיון בגל"צ. "הנתונים הולכים לאותו המקום כמו בגל השני. אין שום סיבה להסתכל איך המספרים עולים ולהמתין. בואו לא נחכה לעוד שבועיים, זה עולה לנו בחיי אדם". בהמשך, התייחסה למוטציה הבריטית: "המוטציה מדאיגה מאוד, היא מדבקת ב-70% יותר. יכול להיות שגם התחלואה בזן החדש תהיה שונה וקשה".

השר אדלשטיין אמר טרם הדיון בקבינט: "אני רואה בחומרה את חוסר היכולת של השרים להחליט על צעדים למאבק בתחלואה. את ההשפעות של החיסונים נרגיש עוד חודשיים-שלושה. להניח שאפשר להמשיך ללא צעדי ריסון עוד חודשיים, זה להניח שעוד אלפים יגיעו לבתי חולים וחלקם ימותו לצערי הרב. לדבר הזה אני לא מוכן להסכים. לכן אנחנו דורשים לקבל החלטות לא פשוטות כדי להוריד את התחלואה".

עוד עלייה באחוז הבדיקות החיוביות

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי 2,821 מקרי קורונה מאומתים חדשים אותרו אתמול מתוך 70,575 בדיקות, שיעור הבדיקות החיוביות עלה ועומד על 4.1%. נכון לשעה זו יש 456 חולים שמצבם מוגדר קשה ו-117 מונשמים. מספר הקורבנות המצטבר עלה ל-3,101 נפטרים מפרוץ המגפה.

לפי תמונת המצב היומית, נמשכת העלייה בתחלואה בחברה החרדית ומקדם ההדבקה שלהם עומד על 1.74, לעומת 1.3 באוכלוסייה הכללית ו-11.06 בחברה הערבית. בסך הכל יש בישראל כיום 48 יישובים אדומים ו-69 כתומים. 

ערים אדומות (צילום: משרד הבריאות)
ערים אדומות (צילום: משרד הבריאות)