מבצע החיסונים "לתת כתף", לחיסון אוכלוסיית ישראל נגד הקורונה ממשיך היום (שני) בכל רחבי הארץ, אך עדיין המגפה ממשיכה להשתולל והבוקר פורסם כי נדבקו בנגיף למעלה מ-2,800 בני אדם ביממה האחרונה. יו''ר אסותא, פרופסור שוקי שמר, שוחח עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והסביר מה לדעתו צריך לעשות כדי להוריד את התחלואה. "כל מי שנכנס לישראל, שיעשה בדיקת קורונה וייכנס לבידוד. אם הוא שלילי, אפשר לשחרר", אמר שמר וציין כי לדעתו ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל נכון עם גילוי מוטציית הנגיף בבריטניה. לדבריו,  למרות הגעת החיסונים אסור להיכנס לאופוריה וצריך להמשיך לשמור על תקנות הקורונה.

ינון: התחסנת?
"אתמול בשבע בבוקר התחסנתי, אני מרגיש מצוין ואין שום סימפטומים. יש כאלה שיש להם כאב באזור ההזרקה, זה יכול לקרות, כשמישהו מקבל זריקה לפעמים יש כאב שמלווה, אך שום דבר דרמטי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון לקורונה (צילום: TPS)

ינון: לא יותר מזה?
"אין שום דבר דרמטי וודאי, בסך הכול אני חושב שבכל המערכת מקבלים את זה באהבה, בהבנה. יש אפילו תחושה קלה של אופוריה של מסיבת סיום ומזה אני קצת חושש. צריך לראות את הדברים, טוב שמחסנים אבל בואו נמשיך לטפל במגפה שקיימת".

בן: עד כמה הפאניקה מהמוטציה הבריטית מוצדקת?
"אני חושב שמוקדם עוד לחרוץ דעה בעניין הזה, זה עניין שלומדים אותו. לווירוס יש תכונה שהוא עובר כל הזמן מוטציות, יש שינוי במבנה, בריצוף הגנטי שלו. כך זה קורה בשפעת, וקרה גם לווירוס של הקורונה מספר פעמים. הידיעות שהגיעו גם מבריטניה, דרום אפריקה, דנמרק וקצת מאוסטרליה שיש לכאורה תחלואה הרבה יותר רבה באזורים מסוימים, לכאורה יש הדבקה נמרצת יותר שלא הביאה מחלה יותר קשה אלא מחלה דומה, הן ידיעות שצריך לבדוק אותן. צריך ללכת לווירוס לבדוק את אופיו. האם תהיה בעיה לחיסונים הנוכחים להגן מפני אותן מוטציות? מוקדם לומר. מניתוח די ראשוני, כנראה שלא תהיה השפעה אבל אני מציע שנשמור על צניעות ולא נאמר דברים בפסקנות. זה מחייב אותנו להמשיך ויחד עם החיסון שבאמת מביא תקופה חדשה, לשמור על כל הכללים של המסכה. זה מאוד חשוב, ושל המרחק, ושל ההיגיינה. וגם למנוע התקהלויות ומה שקרה בשדה התעופה בבן גוריון שיש שם ייבוא של חולים מכל מיני מדינות כולל מדובאי".

ינון: יש דיבור על לסגור את נתב"ג?
"יש שלושה דברים. ביום שישי אחרי שראו שאין שליטה על כל אלה שנכנסים בעיקר ממדינות כמו דובאי ויש שם עשרות אלפי ישראלים חוגגים שם".

ינון: נראה לי שלא רק קורונה מייבאים משם.
"אח"כ הישראלים מגיעים לארץ, במקום לעשות את ה'חינגה' בארץ עושים אותה שם וזה הגדיל את התחלואה בצורה מאוד נמרצת. אז קבע מנכ"ל משרד הבריאות ואני חושב שזה נכון שכל מדינה היום בעולם ודיברתי על זה בשידורים אצלכם, כל מי שנכנס לישראל , אין לנו ברירה אחרת, שיעשה בדיקת קורונה וילך לבידוד וכאשר התשובה שלילית אפשר לשחרר אותו".

ינון: לא יהיו טיסות יוצאות?
"עוד אין קביעה כזאת, הקביעה אתמול של רה"מ היא מאוד נכונה כאשר הגיעו הידיעות מבריטניה שלכאורה יש נגיף חדש שעלול להביא להתפרצות אחרת".

בן: איך יכול להיות שבישראל בניגוד לדובאי למשל אין אפשרות לבדוק את כולם בכניסה.
"בהחלט יש כאן תקלה שכרגע תוקנה. אנחנו יכולים לבכות על העבר אבל טוב כרגע שקבעו שגם מי שחוזר מדובאי שנחשבת לכאורה כארץ ירוקה כאשר נכנס לארץ ייכנס לבידוד. אנחנו נמצאים במצב, במגפה קשה, יש 2,800 מאובחנים כל יום".

ינון: כמה חיסנתם עד כה?
"חיסנו אתמול אלפים בקופות, וגם בבתי החולים. כרגע זה השלבים הראשונים אני מניח שהיכולות של מכבי, של החיסונים בסדר גודל של כ-40,000 חיסונים ליום, זה דבר שאפשר להקיף את כלל האוכלוסייה בסדר גודל של חודשיים-שלושה. השלב הראשון זה המבוגרים".