לתוכניתו של גיא פלג ב-103FM עלתה הבוקר (שלישי) מאזינה בת 81, שסיפרה כי ביקשה לקבוע תור על מנת להתחסן נגד הקורונה, אך להפתעתה, גילתה כי מועד החיסון המיועד יהיה רק בחודש מרץ. היא טענה: "נותנים את החיסון לאנשים עם פרוטקציות, לא נותנים אותו לאנשים שבאמת זקוקים לו". פלג ניסה להסביר לי זאת: "יש חשש אמיתי שחלק משמעותי בציבור יפחד, ולא יתחסן כשיגיע תורו, רצו לתת לציבור את התחושה שהחיסון בטוח".

"מדברת שרה, אני בת 81 ואני רוצה לדבר על חיסון הקורונה - אני בת 81, אתמול הזמנתי תור וקיבלתי לחודש מרץ. אני בת 81, פעמיים חליתי בעשר השנים האחרונות בסרטן, אני בקבוצת סיכון מוגברת, לא סתם בקבוצת סיכון. אני לא יודעת למה נותנים לכל האנשים עם הפרוטקציה ומצלמים בטלוויזיה? למה לא נותנים לאנשים שבאמת זקוקים, דוחים אותי לחודש מרץ. אומרת לי היום המנהלת 'במרץ? לא נורא. הקורונה הייתה שנה אז עוד חודשיים', איזה מן תשובות אלה?".

איזה קופ"ח את?
"כללית".

אני רוצה לענות לך על השאלה מתוך אינטואיציה, אני כמובן לא הגורם שצריך לענות על השאלות.
"רציתי לפרסם ברדיו שידוע שנותנים קודם לאנשים עם פרוטקציות ואח"כ לאנשים שבאמת זקוקים לזה".

אני רוצה לתת צד אחר של זה, אני לא יודע כמה את מעורה בשיח. יש זרם, אני לא יודע לכמת אותו, אבל יש בהחלט אנשים אפילו רופאים שיוצאים נגד חיסונים בכלל, ונגד החיסון הזה ומעלים כל מיני טענות.
"הרוב מדברים בעד החיסון".

ברור שהרוב, אבל החיסון הזה לא יהיה אפקטיבי ברמת המדינה אם לא יחסנו חלק משמעותי מהאוכלוסייה ואז יהיה את אפקט העדר. יש חשש אמיתי שחלק משמעותי בציבור יפחד ולא יתחסן כשיגיע תורו, ועל רקע זה היו דיונים מה נכון לעשות. רה"מ חשב לקבל ראשון את החיסון ואפילו בשידור חי, הוא, נשיא המדינה ושר הבריאות, כדי לתת לציבור את התחושה שהחיסון בטוח. שאפילו קברניטי המדינה כדוגמה אישית, לוקחים את החיסון.

אנחנו במערכת בחדשות 12 למשל, חלק מסוים מן המגישים והכתבים הם אנשים מאוד מפורסמים והייתה להם אפשרות לקבל את החיסון מהטעמים האלה ואצלנו הייתה הנחייה של מנכ"ל החברה לכתבים ולמגישים הצעירים שגם אם יקבלו הצעה מקופות החולים השונות – שידחו את ההצעה. כי זה עלול להתקבע או להתפרש בקרב מי מהציבור כניסיון לעקוף את התור. אבל מה? אצלנו למשל היחידי שקיבל לזיכרוני את החיסון באופן מצולם היה למשל רוני דניאל שהוא אדם שנמצא כבר בקבוצת סיכון וגם בגיל המתאים, סביב 70 או יותר אינני זוכר בדיוק. אותו כנ"ל פרופ' ברבש, כך חשבו.

אני ראיתי למשל שיונה אליאן וששי קשת שסיפרו שגם להם הציעו להם לקבל את החיסון, למרות שהם בגיל שמתחסן עכשיו, ואף הציעו להם תשלום והם סירבו, אמרו – 'אנחנו נעשה את החיסון במועד שלנו'.
אני מכיר את הדילמה, אילו הייתי מנכ"ל קופת חולים, הייתי אומר לעצמי שמצד אחד זה עלול להתפרש כמישהו שמנסה לעקוף את התור, מן הצד השני ישנה החשיבות לשכנע. יש כאן דילמה. סיפרתי לך איך אצלנו בחברה התמודדו עם הדילמה. אך העובדה שאת בת 81 וסובלת גם ממחלות רקע קשות, זה לא מתקבל על הדעת בעיניי שאמרו לך שאת תתחסני רק במרץ.
"אני חושבת שהשיקול של מתן החיסונים לא נכון, היו צריכים לעשות מ-80 ומעלה, אח"כ 70 ורק אח"כ 60 שברובם בריאים. ה-3 במרץ, זה התאריך שקיבלתי באינטרנט כי במוקד בכלל לא עונים".

בתוך כך, מקופת החולים 'כללית' נמסר בתגובה: "אי אפשר כרגע להאיץ את קצב המתחסנים כי אנחנו תלויים בחיסונים שמגיעים לקופה".