פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס הבוקר (חמישי) בראיון לגל"צ להחלטת קבינט הקורונה להחיל סגר שלישי בישראל, החל מיום ראשון הקרוב בשעה 17:00.

נתניהו מעדכן על גילוי המוטציה מבריטניה בישראל

"הצעד הכי נכון לעשות בשלב הזה זה לעשות סגר מלא ולהוריד את התחלואה. כל יום שבו אנו דוחים את הסגר יהיו יותר חולים קשים ויותר תמותה, והתמותה יכולה להגיע לכמה עשרות ביום. כל דחייה של הסגר תאריך את הסגר ביום. אני חושב שתקופת הזמן שעברה לא מאפשרת לעשות ריסון מהודק. ההחלטה שהתקבלה כוללת שימור מסוים של מערכת החינוך, אבל אני חושב שבשלב הזה צריך לסגור כמה שיותר מהר", אמר פרופ' אש.

כשנשאל האם ניתן היה להימנע מסגר, השיב אש: "ייתכן שאפשר היה להימנע. בנקודת הזמן הזו זה ברור שהסגר הוא האמצעי הנכון". כשנשאל האם זהו הסגר האחרון, ענה: "אני מאמין שכן, אנחנו נמצאים בנקודת זמן שנצא מהסגר, זמן קצר לאחר מכן ישפיע אפקט החיסונים. אני באמת מאמין שזה יהיה הסגר האחרון".

כשנשאל האם הסגר יימשך רק שבועיים, השיב: "לצערי, אני חושב ששבועיים זה זמן קצר מדי. אמרתי שאני חושב שצריך שלושה וחצי שבועות כדי להגיע ל-1,000 חולים. להערכתי זה לא יספיק ונצטרך להאריך את הסגר".

פרופ' חזי לוי: "היציאה  מהסגר תיקבע על פי רמת התחלואה"

מנכ"ל משרד הבריאות התראיין הבוקר בכאן ב' וסיפר על הסיבות להיכנס כעת לסגר: "לא רוצים להגיע למאות החולים הקשים שגרמו לנו להיכנס לסגר של יום הכיפורים".

באמת לא הייתה אלטרנטיבה אחרת?
"אני לא מכיר כרגע לצערי אלטרנטיבה אחרת כי אנחנו רואים שלאחר שפתחנו וניסינו להיות זהירים יש עליה חדה וצריך למתן אותה. בכל העולם עם הגל השני אירופה הולכת ונסגרת וכנראה שאין דרך אחרת להתמודד להוציא את התקווה של החיסונים וגם את זה אנחנו עוסקים".

מה אחוז התפוסה במחלקות הקורונה?
"התפוסה הולכת ועולה, יש מקומות מעל 50% ויש פחות. אנחנו מווסתים. התפוסה זה קצת משקר כי אנחנו יכולים להוריד אותה לכאורה ולפתוח עוד מחלקות מוכנות אבל אז זה מוריד את איכות הטיפול ואנחנו רואים שכרגע יש מעל 500 חולים קשים ומתחיל להיות עומס".

פרופ' חזי לוי בהצהרה לקראת חנוכה (צילום: משרד הבריאות)
פרופ' חזי לוי בהצהרה לקראת חנוכה (צילום: משרד הבריאות)

מה הלחץ? עוד רגע הצוות יהיה מחוסן
"אני אתקן אותך כי הצוות לא יהיה מחוסן עוד שבועיים ונדרשות שתי פעימות. לוקח לזה זמן וזה יקרה איפשהו לקראת סוף ינואר. צריך לראות עד כמה התחלואה עולה ועד כמה זה מדרון חלקלק והעלייה היא מעריכית וצריכים כרגע לבלום את העלייה הזאת. נותנים חיסונים גם במהלך סוף השבוע אבל הקצב איטי יותר כמו הבדיקות. בשלב זה יש מספיק חיסונים ופתחנו עוד הרבה תחנות".

במרץ היו תחזיות אפוקליפטיות על עומס בבתי החולים, עכשיו אתה מסכים שזה לא המצב. גם כשהיית מנהל ברזילי והיו 300% תפוסה לא סגרו את המדינה.
"התיאור שלך לוקה באפוקליפסה. זה בסדר שאתה לא מקבל את ההסבר, אבל גם בסגר של יום הכיפורים היינו מעל 850 חולים קשים ואנחנו לא רוצים להגיע לשם ועל פי התחזיות נגיע לשם מהר. נכון שאנחנו לא צריכים להחליט את מי להנשים אבל להגיע למצב שבו יש עוד מאות חולים קשים בבתי החולים עם צוות שמטפל בהם שזה בא על חשבון חולים אחרים ולשמחתי תחלואת החורף עוד לא מכה בנו - אנחנו נמצאים על יותר מ-90 חולים קשים חדשים ביממה. החוכמה היא לעצור את זה מבעוד מועד והחיסון עדיין לא מגן עלינו וחייבים להחמיר את ההגבלות כי אף אחד לא עושה את זה בקלות יד ולב. מבינים את כל המשמעויות אך אחרת יגידו 'איפה הייתם'".

פרופ' אש אומר ששבועיים לא יספיקו.
"עמדתי היא שלא צריך לקבוע מועד קשיח אלא להחליט על מי מצב התחלואה. יש הערכה של מספרים ותחזיות ושבועיים זה מאוד גבולי ואנחנו נראה איך מצב התחלואה מתקדם. להגיד שבועיים באופן פשטני זה לא נכון וצריך לפי מידת התחלואה".

יש הרבה עדויות שמבוגרים מעל גיל 80 מקבלים תורים מאוחרים לחיסון, לעומת בני 60 וקצת שמקבלים כבר חיסון. ומה לגבי קשישים המתקשים לצאת מהבית?
"אתה צודק בכל השאלות אך אני רוצה להזכיר שאנחנו רק ביום הרביעי לחיסון וכבר חיסנו יותר מכל העולם. אנחנו במצב של בניית עוד ועוד תחנות חיסונים ואתמול חיסנו 65 אלף ואנחנו נחסן גם מעל מאה אלף. הדברים האלה בתהליך בנייה וכבר ביום ראשון נפתח עוד תחנות. התורים האלה יתקצרו ולא יהיו קיימים. באשר למבוגרים התחלנו חיסונים בבתי האבות ונגיע לבית של מי שמוגבל בתנועתו. המגבלה כרגע היא טכנית בשל הקושי לנייד את החיסונים אך אנחנו פותרים את זה".

מה היעד ליציאה מהסגר?
"אנחנו רוצים להגיע לכ-1000 חולים ביום ול-R קטן מ-1. אני אומר שוב שאני מבין את הקושי בציבור, אך הוא צריך להבין שאנחנו מנהלים מדיניות של ניהול סיכונים ברובד שבין מתן של איזושהי אפשרות להוריד תחלואה ולשמר פעילות. אנחנו לא נגד הציבור ולכל דבר תהיינה שאלות. התקנות מדברות על כמה שיותר עבודה מהבית ועושים ניהול סיכונים ופשרה בין סגר מוחלט לחלוטין בלי עבודה ובלי תנועה לבין הורדת התחלואה".