פרויקטור הקורונה, הפרופ' נחמן אש, העריך הבוקר (ראשון) בראיון ב-103FM כי הסגר על ישראל שייכנס לתוקפו היום בשעה 17:00 יימשך בין שלושה לארבעה שבועות. "אני מעריך ששבועיים זה זמן קצר מדי כדי לראות את האפקט הזה", הסביר אש.

בתוך כך, משרד הבריאות הודיע הבוקר כי ביממה האחרונה אובחנו 2,630 חולי קורונה חדשים, ובוצעו 64,662 בדיקות לגילוי הנגיף. מספר החולים הקשים עומד כעת על 584, בהם 133 מונשמים. מספר קורבנות הנגיף עומד על 3,210 בני אדם.

עוד נמסר, כי מספר המקרים המאומתים מפרוץ המגפה עומד על 399,652 וכי מספר חולים הפעילים עומד על 35,525. כ-1,054 חולים מאושפזים בבתי החולים, כ-33,736 נמצאים בביתם או בקהילה ו-735 נמצאים במלון.

פרופ' נחמן אש בבאקה אל גרבייה. צילום: מטה ההסברה הערבי - משרד הבריאות

אש: "שבועיים זה קצר מדי"

הפרויקטור אש התייחס, כאמור, לכניסה לסגר השלישי מאז פרוץ המגפה בישראל, ואמר ב-103FM: "אנחנו מעריכים שזה יימשך בין שלושה לארבעה שבועות. אנחנו רוצים לרדת ממספר המאומתים היומי, ואנחנו מעריכים שזה הזמן שייקח".

כלומר, בוודאות לא שבועיים?
"בוודאות אין דבר בטוח במגפה. למדנו שהרבה דברים יכולים לקרות, אבל אני מעריך ששבועיים זה זמן קצר בשביל לראות את האפקט הזה".

על סמך מה פרופ' אש?
"יש לנו תחזיות ואנחנו יכולים לחזות בהתאם למקדם ההדבקה כמה חולים יהיו במשך הזמן. אנחנו עושים את התחזית הזו על מצב מקדם ההדבקה עכשיו והמצב שיהיה עם תחילת הסגר. זאת אומרת, שהסגר מוריד את מקדם ההדבקה. אפשר לחזות בצורה מדויקת כמה מאומתים יהיו בכל יום".

כלומר, לפני שזה יורד זה קודם כל עולה?
"נכון. בדיוק".

אבל זו הפעם הראשונה שיש לנו גם חיסון. זה לא משנה את החישוב? 
"בוודאי שזה משנה, ואנחנו לקחנו בחשבון את החיסון. אני מזכיר שוב שהחיסון באופן מלא משפיע רק אחרי המנה השנייה, אבל משפיע חלקית כבר מהמנה הראשונה, וגם את זה לקחנו בחשבון. אגב, בזכות זה אנחנו באמת מקווים שזה יהיה הסגר האחרון, וכשאנחנו נצא ממנו ייתכן שהנתונים יעלו קצת, אבל ממש לא כמו עכשיו".

כשמישהו מתחסן היום אז מחר הוא יכול כבר להתנהג אחרת?
לא. הוא צריך להקפיד על הכל. הרי החיסון מתחיל להשפיע באופן חלקי רק אחרי שבוע או שבועיים. לכן, כשמישהו מתחסן הוא חייב להמשיך לשמור על ההנחיות עד שבוע אחרי המנה השנייה. זה אחד מהחששות שלנו - שאנשים יקבלו את החיסון הראשון הם יחשבו שהכל בסדר, ולא ישמרו על ההנחיות. צריך להמשיך לשמור על הנהלים כמו מסכה, ריחוק, וכדומה".

מעבר לחיסון ההבדל הנוסף הוא שהחלטתם לפתוח חלק ממערכת החינוך - למה לא את כולה? למה את התלמידים של כיתות ה' עד י' החלטתם להשאיר בבית? 
"הדילמה פה היא שככל שאתה פותח יותר הסגר הופך להיות פחות אפקטיבי. החלטנו שהלימודים מהגיל הרך עד כיתה ד', והלימודים של תלמידי כיתות י"א וי"ב לפני הבגרויות הם מקומות ואזורים שחשוב לנו שימשיכו למרות הפגיעה באיכות הסגר. ההמלצה שלנו במקור הייתה לא לפתוח את מערכת החינוך כי רצינו שיהיה סגר קצר, ושנוכל לחזור כמה שיותר מהר לחיים סבירים ולפתוח את המשק בחזרה".

כלומר, פתיחת מערכת החינוך מאריכה את הסגר?
"בוודאי. כל פתיחה הייתה מאריכה את הסגר, גם אם היינו אומרים לפתוח את הקניונים. זה נכון שמערכת החינוך היא לא המקור לתחלואה, ואין שם הדבקות שמסכנות את כולנו, אבל בהחלט יש שם הדבקות ואנחנו עוסקים בזה יום יום. הרי אם לא היו הדבקות לא היינו סוגרים כיתות, בתי ספר וגנים".

שאשא ביטון אמרה שמדובר בסגר פוליטי.
"ממש לא. ההמלצה שלנו היא המלצה מקצועית טהורה, והיא אינה נגועה בשום דבר פוליטי. אנחנו רואים את נתוני התחלואה, ואת מקדם ההדבקה שהוא גבוה, ומציגים את הנתונים בצורה הכי בהירה שיש. מבחינתנו, כאנשי מקצוע, אף אחד לא אוהב את הסגר. זה כלי קשה, אבל אין ברירה. אם אנחנו רוצים לעבור את התקופה הזו עד שהחיסונים יגיעו זה מה שצריך לעשות. סגר זה עוד כלי שיש בארסנל שלנו, וצריך לדעת איך להפעיל אותו".

זה נכון שישראל שילמה 30 דולר לחיסון?
"לא עסקתי ברכש החיסונים, אבל כל מחיר הייתי מוכן לשלם". 

גם מחיר כפול מהאיחוד האירופאי?
"כן. זה שווה גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה בריאותית".

מנכ"ל משרד הבריאות: "זה המקום לעצור"

גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, התייחס לעלייה בתחלואה בגלי צה"ל, ואמר כי הוא סבור שיצאנו מהר מדי מהסגר הקודם. "המציאות התהפכה על פנינו. התחלואה, מקדם ההדבקה ומספרי החולים הקשים עלו. זה הוביל להגעה לסיוט ולסגר שאיש לא רצה ואולי היה אפשר למנוע אותו. אנחנו מכירים את הריטואל שמנסים למנוע סגר בכל כוחנו ולעשות פעולות דיפרנציאליות. מנסים למנוע את המכה הקשה. ניסינו והתחלואה עלתה. זה המקום לעצור כרגע ולנסות לעשות סגר".

הסגר מוגדר לשבועיים. אמרת וגם הבכירים אמרו שהוא יימשך יותר זמן.
"סגר נועד להוריד תחלואה, לממדים שאנחנו רוצים להגיע אליהם. זה בערך אלף ביממה. אי אפשר לומר שזה יקרה בתוך שבועיים. מקווה שכן. אנחנו לא מסנדלים איש ואומרים את האמת. אם עושים סגר זה יהיה אפקטיבי. לא ברור אם זה ייקח יותר משבועיים".

שאלת האכיפה - אמרתם במשרד שהאכיפה לא הייתה מספיקה.
"המשטרה עושה עבודה קשה. היא לא יכולה להיות בכל מקום. ראינו בשישי את ההתנהגות המקוממת כל כך של אנשים שמנסים להדגים חוסר אמון, ו'המחלה לא תיגע בנו' והם מתגודדים ועושים מסיבות. הממשלה תאכוף. המשטרה עושה ככל שביכולתה. אני תוהה איך אנשים מתנהגים כאילו אין מחר ואין תחלואה ואין קשיים בהחלמה. האכיפה הזו צריכה להתחיל בכולנו כי נמאס לנו. נמאס לנו מהמגפה הזו, מחוסר חיי חברה ותרבות. אז מה? הדרך להתמודד זו מסיבה בלי מסכות? ונראה את התוצאות בהמשך. המשטרה צריכה לאכוף אבל זה מתחיל בכולנו".

המעבר של כיתות ה'-י' זה מחויב המציאות?
"אנחנו יודעים שבכל העולם רואים עלייה בתחלואה. תלמידים ששוהים ביחד מספר שעות. אנחנו לא יודעים לומר. יש שאומרים שהילדים לא מדביקים. יכול להיות שזה נכון. הם מביאים מחלות מאיפה שהם נמצאים ויש גם מורים בעניין ולכן הלימודים עם כל הקושי הראו עלייה בתחלואה. לכן פתחנו לגיל הרך, שם ההדבקה פחותה מאשר בגיל המבוגר יותר. לגבי כיתות יא'-יב' - לא רצינו לפגוע בבגרויות. בנוגע לכל השאר עדיף להמתין".

ראש הממשלה הציב עד חיסונים. זה אפשרי?
"הכמות מגיעה וגם השבוע תגיע רכבת אווירית. אנחנו מגייסים כל מה שניתן בקרב קופות החולים".

אפשר להגיע ל-150 אלף ביום?
"זה לא פשוט. אנחנו משוחחים מדי יום. מקווה שנגיע ליעד ואנחנו צריכים לעמוד בו. אנו עושים ככל שביכולתנו. חשוב שהציבור יגיע. אנחנו מחסנים על פי עדיפויות. לא התחלנו עדיין לחסן צעירים".