דובר צה"ל הודיע היום (ראשון) כי מבצע חיסוני הקורונה הצבאי צפוי להתחיל בבוקר יום שני, כאשר השבוע הראשון הוגדר כשבוע הרצה, במהלכו מספר החיסונים היחסי אינו צפוי להיות גבוה במיוחד. המבצע הצבאי מתקיים בשילוב מאמצי ההתחסנות האזרחיים, לתת כתף, כאשר במהלך השבועות הקרובים יגדל בהדרגה מספר החיסונים המתבצע מדי שבוע. בצה"ל מתכננים לחסן מדי שבוע בין 12 ל-17 אלף איש.

כאמור, ההכנות למבצע החיסונים, אותן עורך מזה מספר שבועות אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, נמשכות מזה מספר שבועות ובמסגרתן הצבא רכש אמצעים לצורך אחסון ושינוע החיסונים של פייזר, כנדרש מהוראות היצרן.

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

במהלך השבוע הקרוב יפעלו שישה מרכזי חיסונים - בסיס פלמחים של חיל האוויר, בסיס בצת של חיל הים, בסיס גלילות של חיל המודיעין ובשלושה מרכזיים רפואיים של חיל הרפואה במרכז בדרום ובצפון. בשבוע לאחר מכן, יפעלו 17 מרכזי חיסונים שונים, בהם יחוסנו באופן קבוע חיילים ברחבי הארץ. כמו כן, חיילים המשרתים בבסיס גדול, בו נמצאים למעלה מאלף איש, יחוסנו בתוך הבסיס ולא ייגשו למרכזים השונים.

מתחם חיסוני קורונה בצבא (צילום: דובר צה''ל)
מתחם חיסוני קורונה בצבא (צילום: דובר צה''ל)

לכל יום חיסון יזומנו 120 אחוזים ממספר המתחסנים האפשרי, זאת כדי למנוע מצב של בזבוז חיסונים בשל תכנון לא נכון, שכן בכל אחד ממגשי החיסונים של פייזר נמצאות 975 מנות חיסון ולא ניתן להפרידן. כזכור, בכל בקבוקון ישנן בין חמש לשש מנות חיסון, אשר תוקפן מרגע הפתיחה - עומד על חמש עד שש שעות בלבד. 

בצבא העריכו כי הליך החיסון של מרבית חיילי צה"ל צפוי להסתיים, זאת בהתאם לכמות החיסונים שיוקצבו לצבא. פעולת החיסון עצמה, נעשית על ידי הסגלים הרפואיים בצבא, שיהיו גם הראשונים להתחסן השבוע, לצד כששת אלפים חיילים ואנשי קבע אשר סומנו בצבא כמשתייכים לקבוצת סיכון פוטנציאלית לקורונה.

חיסוני קורונה בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
חיסוני קורונה בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

צה"ל קיבל בשלב הזה 50 אלף מנות חיסון, כך שכעת ביכולתו לחסן 25 אלף חיילים, וכבר השבוע יחוסנו מפקדים בכירים, לצד סגלי הרפואה ואוכלוסיית החיילים המצאת בסיכון, זאת לשם דוגמה אישית וחלק מהקמפיין לעידוד ההתחסנות בצבא. בנוסף, יחוסנו צוותי לוחמים ייעודיים, כמו צוות צוללת, במידה וידוע שהוא צפוי לצאת למשימה מבצעית באורך של עד כחודש וחצי. אחריהם צפויים להתחסן: קצינים ונגדים מעל גיל 40, חיילים ביחידות לוחמות, ובהמשך בסיסי ההכשרה ויתר החיילים בצבא.

בתוך כך, בצה"ל פותחים בקמפיין הסברה - "אני בטוח מתחסן". דובר צה"ל תת אלוף הדי זילברמן אמר בשיחה עם עיתונאים, כי צה"ל לא יכול לחייב את חייליו להתחסן, אבל בכל דרך מדוגמה אישית ועד למאמץ הסברה נרחב, להסביר ולשכנע את החיילים בנחיצות והחשיבות בכך שיתחסנו.

במקביל, הוחלט בשלב זה כי למרות הסגר באזרחות, לא יוטל עוצר יציאות על החיילים, אך יוחמרו ההנחיות לחיילים בחופשה בשלב הזה בצה"ל הוחלט כי למרות הסגר באזרחות, לא יוטל עוצר יציאות על החיילים, אבל תוחמרנה ההנחיות לחיילים בחופשה וביחידות צה"ל עצמן.