על רקע הכניסה לסגר השלישי לצד האופטימיות מפתיחתו המוצלחת של מבצע החיסונים, שוחח הבוקר (שני) מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, עם בן כספית וינון מגל ב-103FM.

פקקי ענק בתל אביב עם הכניסה לסגר (צילום: אבשלום ששוני)

אתה אחראי למבצע?
"אני וחבריי בהנהלה, כן".

איך זה עובד? מי המפקד של האירוע? אתמול שמענו את השר אומר שבית חולים שלא יחסן לפי התיעדוף של הקבוצות ישכח מחיסונים. כי הרי מה שגורם להצלחה, תקן אותי אם אני טועה, זה התשתית המדהימה של קופ"ח והרפואה הציבורית. מי המפקד של זה? איך זה מתוכלל?
"הדבר הזה מתוכלל בהנחיית השר כמובן, מנכ"ל משרד הבריאות ועוד כמה אנשים מאוד יקרים שמנהלים את זה; גם לוגיסטית, וועדות שעוסקות בתחום הרפואי, המענה המיידי לבעיות. העניין הוא מאוד פשוט, נוכח התשתית הנהדרת שיש לנו, יש כמות מסוימת של חיסונים. אם אנחנו רוצים להוריד את התחלואה התמותה ותופעת החולים קשים שנדרשים לאשפוז אנחנו צריכים לחסן על פי הקבוצות ששכיח שהן תחלנה ותסתבכנה ולכן אנחנו צריכים לתעדף את האוכלוסיות. לכן בראשית העיסוק בדבר הזה לפני יותר מחודש הקמנו וועדה שכל תפקידה היה לשבת ולתעדף אנשים בצורה רפואית".

מי מחוסן כרגע.
"אנחנו בשלהי החיסון של צוותי הרפואה, גם בקופות ובבתי החולים".

כמה אחוזים מתחסנים?
"כרגע בבתי החולים החיסון נע ב-70-60 אחוז, אנחנו רוצים לחסן את הקבוצה של בני ה-60 ומעלה שהם נוטים לתחלואה רבה, ביניהם יש גם כמובן אנשים עם מחלות רקע לא פשוטות, ואנחנו מתחילים לחסן את החוסים בבתי האבות והמטפלים שלהם".

למה רק עכשיו?
"התחלנו בגיל 60 ומעלה, שכולל את בני ה-70 וה-80 ועכשיו בתי האבות, כי יש קושי על פי הוראות החברה לנייד מספר פעמים ביום, לכן בצורה יצירתית הקמנו יחד עם חברת טבע מארזים מיוחדים שאין בעולם, כדי שנוכל לנייד כמויות קטנות יותר בלי לסכן אותם, ואז נוכל לנוע מבית אבות לבית אבות ונוכל לקחת חיסונים לפריפריה ולמקומות קטנים יותר ולחסן, ולא להידרש למגשים שמכילים אלפי חיסונים".

זה מה שמאפשר את השינוע?
"זה מה שמשפר את השינוע ואת יכולת החיסון בהגעה למקומות קטנים יותר, שלא הרשנו לעצמנו בשבוע הראשון. אנחנו בסך הכול שבוע לתחילת המבצע".

כבר 400 אלף התחסנו.
"הישגים יפים, אבל כולנו רוצים להגביר אותם וזו גם ההנחיה של שר הבריאות, לחסן כ-150 אלף ביממה ואני מאמין שנצליח להגיע לזה. אנחנו נצטרך למצוא עוד דברים יצירתיים כדי לחסן, מה שאמר השר ולמה שהוא התכוון, ובצדק, הוא אמר שמשום שאלה העובדות ומשום שמספר החיסונים בארץ נתון, ואנחנו מנהלים משא ומתן כיצד להרחיב אותו מהר יותר מהמתוכנן. אנחנו חייבים לתעדף, ולא ייתכן שמחסנים לא על פי ההנחיות".

על רקע ההצלחה של מבצע החיסונים אני רוצה לשאול על הסגר, למה לסגור ולהרוס חיים של אלפי אנשים.
"שאלה יפה וראויה, אני מנצל את העובדה שאינני פוליטיקאי. לגופו של עניין אני יכול לומר שאנחנו נמצאים כרגע במדרון חלקלק, אנחנו עולים בתחלואה, על 4,000 מאומתים ליום בממוצע, שיעור מאומתים גבוה ביחס לבדיקות, בתי החולים מתחילים להתמלא בחולים קשים שירדו מאוד יפה במהלך הסגר והחשוב ביותר – מבצע החיסון הוא נהדר וצריך לרוץ ולחסן את אוכלוסיית ישראל אבל הוא לא רלוונטי כעת. לכן אנחנו לא יכולים כרגע להרשות לעצמנו לעלות במספר החולים, המאומתים, התחלואה קשה, המתים, העומס על בתי החולים ולא לעשות מאומה. כי כל התחזיות מראות שאם לא נעשה מאומה אנחנו ממש יכולים להגיע תוך זמן קצר ל-9,000-8,000 מאומתים ובמקביל לתחלואה קשה".

איך אתה מסביר את מכתבי המומחים?
"יש מכתבי רופאים שמתנגדים לחיסון, זה טבעי וזה בסדר להתנגד, להביע דעות, יש התלבטויות רבות, גם לנו, וגם אנחנו כואבים את ההשלכות של הסגר בהיבט הכלכלי, והחברתי והנפשי. אבל כרגע הסמכות נתונה בידינו וגם אנחנו מתייעצים עם מומחים רבים, וחשבנו שנכון מבחינה מקצועית כעת לעצור את הריצה הזאת בתחלואה הגבוה. לגיטימי שיתנגדו אליה, אבל אנחנו אמונים להביא את הדברים שאנחנו הכי מאמינים בהם".

ועדת החינוך הפכה את החלטתכם. עד כמה אתה חושב שההחלטה הזאת בערים ירוקות וצהובות גורמת נזק לאסטרטגיה שלכם?
"גם בעולם צמצמו את מערכת הלימוד בגלל התחלואה, הייתי אומר המטורפת, שהולכת ומתרחשת שם בארצות שהתהדרו בהכחדת המחלה. אני חושב שמערכת החינוך היא מאוד חשובה, והממשלה תיעדפה אותה, ולכן גם בסגר שאנחנו באנו בשמו נתנו לכיתות א'-ד' והגנים ללמוד וליא'-יב' ללמוד כדי להתכונן לבגרות".

יהיו מספיק חיסונים?
"יש כרגע מספיק חיסונים כדי לחסן פלח ניכר מהאוכלוסייה. אנחנו עובדים לקבל עוד חיסונים, אנחנו בשיח".

מתי החיסון של מודרנה מגיע לארץ?
"אמור להגיע בשלהי הרבעון הראשון, אנחנו פועלים להקדים את המשלוחים".

למה אנחנו משלמים יותר?
"אנחנו משלמים יותר?".