שר החינוך, ח"כ יואב גלנט, צייץ הבוקר (שלישי) בחשבון הטוויטר שלו כי "החל מהשבוע הבא נתחיל את מבצע החיסונים עבור המורות, המורים, הגננות והמנהלים ברחבי הארץ". עוד הוסיף כי "סגל ההוראה הוא המפתח להצלחת ילדי ישראל, הם נמצאים בחזית העשייה ולכן חובתנו לתעדף אותם בקבלת החיסונים. חיסונם יסייע בידנו להשאיר את המוסדות פתוחים, תוך שמירה על בריאות המורים, הגננות והתלמידים".

חיסוני הקורונה של פייזר מגיעים לבית החולים קפלן. צילום: גלעד שעבני שופן, המרכז הרפואי קפלן

ההודעה של גלנט מגיעה חרף התנגדותו של סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש לחיסון אנשי החינוך על פני אנשים מבוגרים ואוכלוסיות בסיכון. הבוקר, התראיין בגלי צה"ל ואמר כי "קודם כל מחסנים את האנשים שבסיכון. האם מורה בן 30 צריך להתחסן לפני מבוגר בן 70? לדעתי לא. נחסן את מי שהסיכון שלו הכי גבוה. אחר כך נתחיל לחשוב על קטגוריות אחרות כמו מורים".

כזכור, מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הודיעה בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בין הסתדרות המורים למשרד החינוך בעקבות העיכוב במתן החיסונים לעובדי ההוראה, ואמרה כי לא תאפשר לסכן את עובדי ההוראה בזמן שסקטורים רבים ישבתו. "לא אאפשר שעובדי ההוראה יסתכנו ויגיעו לעבודה בעוד שאר המדינה יושבת בבית ופקידי משרד החינוך כבר היום נמנעים מקבלת קהל ויושבים מאחורי לוחות פלסטיק שקוף", אמרה. "עובדי ההוראה ימשיכו לתמוך בתלמידים וללמד מרחוק, כפי שעשו בסגרים הקודמים בהצלחה רבה".

פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, התראיין הבוקר לכאן רשת ב' והביע את חוסר שביעות הרצון שלו מהתנהגות הציבור בסגר: "אי הציות לסגר מטריד אותי מאוד. המשמעות היא שנראה את המספרים עולים ונגיע למצב שיש הרבה יותר חולים קשים ונפטרים. זה פשוט חבל, החיסונים מעבר לפינה ואנשים ימותו סתם. אני קורא לראשי הרשויות כן לאכוף את ההנחיות".

אש שלל את הדיווחים על הקיצוץ במכסות החיסונים והסביר כי "אין קיצוץ במכסות החיסונים בשלב הזה. להפך, יש הגדלה. חייבים לשמור על התיעדוף. יש מצבים שבהם נשארים חיסונים שלא מנוצלים ויש חשש שצריך להשמיד אותם, ואנחנו כמובן לא רוצים, אז במקרים כאלה אנחנו פותחים את ההנחיות, אבל לעבור אל האוכלוסיות הבאות בתור, לא לבני 16. מה שקרה בכללית הוא לא תקין". 

עוד הוסיף אש כי "מאחר שקצב החיסונים הוא מאוד גבוה אנחנו פועלים כדי להקדים מנות שהיו אמורות להגיע בהמשך, כמובן שיהיו חיסונים לכולם. קצב ההגעה הוא חלק מהסכם מסחרי וכל פרסום יכול לפגוע בו, אז עדיף שלא נדע. זה נכון שאצלנו אפשר לראות את התהליך מאוד מהר ואנחנו יכולים להעביר מידע לחברות החיסונים. זה טוב להן וגם טוב לנו, ככה אנחנו יכולים להקדים את החיסונים".

הפרויקטור דיבר גם על החשש שלו בעקבות קצב החיסונים האיטי בחברה הערבית: "אני מוטרד מקצב ההתחסנות בחברה הערבית, כשביקרתי שם ראיתי תורים פנויים בניגוד למקומות אחרים ששם יש לחץ על התורים. צריך להגביר את הקצב ואנחנו פועלים כדי לשפר. החיסונים הם גורם משפיע על הסגר. נצטרך לעשות את החישובים לקראת מועד פקיעת הסגר. אנחנו מחסנים את האוכלוסייה המבוגרת, לכן אולי נוכל להרשות לעצמנו שיהיו לנו יותר חולים אבל פחות חולים קשים".